Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robert »

ThomasK wrote:
Robert wrote:En nackdel med att ha automatiserat mitt system är att jag lätt får mycket data.... Har 83 bilder kvar att analysera sedan onsdagkvällen.... EN del får säkert kasseras pga dimman som kom men en klar kväll tar jag lätt 200+ bilder

När jag får byggt mitt observatorium kommer jag lätt få ändå mer data. Både för vanligt foto och fotometri. Kanske att jag får lägga ut extraprojekt åt andrra här då :)
Jag kan ställa upp och beta av bilderna om det blir för mycket ibland... Det blir en annan infallsvinkel i Gustavs resonemang om amatörer, fjärrstyrda teleskop och samarbete.
Än så länge hinner jag med att behandla min data men när man får igång lite mer fast uppställning så kan jag säkert låna ut lite tid.
wilt

Post by wilt »

Robert wrote:
ThomasK wrote:
Robert wrote:En nackdel med att ha automatiserat mitt system är att jag lätt får mycket data.... Har 83 bilder kvar att analysera sedan onsdagkvällen.... EN del får säkert kasseras pga dimman som kom men en klar kväll tar jag lätt 200+ bilder

När jag får byggt mitt observatorium kommer jag lätt få ändå mer data. Både för vanligt foto och fotometri. Kanske att jag får lägga ut extraprojekt åt andrra här då :)
Jag kan ställa upp och beta av bilderna om det blir för mycket ibland... Det blir en annan infallsvinkel i Gustavs resonemang om amatörer, fjärrstyrda teleskop och samarbete.
Än så länge hinner jag med att behandla min data men när man får igång lite mer fast uppställning så kan jag säkert låna ut lite tid.
Det låter som en mycket bra utveckling - ser man fram emot!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Robert:

När det gäller GT Cyg så tycker jag du trots allt kan lägga ut den positiva mätningen i SVO, med angivande av felmarginalerna. Just för att observationen är särskilt intressant. Vi kan behöva den i fortsättningen.

mvh
Hans Bengtsson
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

På sistone har jag varit (som ni säkerligen märkt) mer inaktiv än vanligt. Mycket av det beror på att det stora teleskopet har befunnit sig inomhus på grund av mycket om och men, d.v.s. jag har varit osäker på hur jag vill bygga det som teleskopet skall stå i. Men idag tog jag tag i det hela och nu har jag nästan gjort klart allting. Det blev mycket mindre än vad jag tänkte göra i början. Det ser snarare ut som ett stort kylskåp just nu där teleskopet kommer stå. Sedan tar jag av ena sidan (vid användning), och drar resten av "kylskåpet" åt andra hållet, så är teleskopet klart för användning. Imorgon skall jag lägga på vindpapp (sådant man har under tegelplattor på hustak) för att hålla bort vatten, och då kör jag även ut teleskopet.

Så med andra ord, imorgon kommer teleskopet stå utomhus och då skall jag även bli mycket mer aktiv på observationsfronten. Man får en hel del ångest av att inte observera på länge. :D

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt

Post by wilt »

Låter spännande - lycka till med bygget! Det är en lockande tanke att ha teleskopet permanent placerat utomhus.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Robin Andersson

wilt wrote:Det är en lockande tanke att ha teleskopet permanent placerat utomhus.

/Gustav
Jo, men drömmen hade varit ett riktigt observatorium med en kupol och sådant. Då hade jag haft ett stort teleskop för visuellt bruk och ett automatiserat bredvid, då kan man observera samtidigt som man tar bilder med en CCD :D .

mvh
Robin
wilt

Post by wilt »

Jo, det hade varit något. Men kanske något att sträva efter?

För egen del är sådana här saker out of the question, de teleskop jag använder måste jag kunna bära, eftersom jag bor i lägenhet.

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det blev 8 variabler från balkongen ikväll. Förhållandena var besvärliga med en hel del moln och dis och en strålkastare som lyste mig rakt i ögonen. För blotta ögat såg jag bara några enstaka stjärnor. Men som variabelobservatör är man inte så kitslig... och å andra sidan hade jag utmärkta förhållanden vid förra obstillfället, den 2 februari.

Nåväl. Jag kunde inte börja förrän 17:55 UT, då jag plockade ut teleskopet. Första stjärnan blev Chi Cygni som nu hade hunnit oroväckande nära horisonten. Hade gränsmagnitud bara kring 11.0 och allt var suddigt - men Chi har ljusnat en hel del den senaste tiden och jag fick magnitud 10.1. Undrar om vi kan följa det kommande maximet särskilt bra? Vi har blivit bortskämda med maxima för Chi Cygni på bekväm kvällstid men nu blir det mindre bekvämt.

Därefter riktade jag in teleskopet mot en stjärna som jag lyckades skönja för blotta ögat, och i sökaren kände igen som Alfa Andromedae. Med tiden har jag blivit bekant med hur sökarfältet ser ut kring de flesta någorlunda ljusa stjärnor på norra himlasfären. Strax intill Alfa And ligger TT Peg, så det fick bli denna variabel. Magnitud 10.1. Därifrån drog jag iväg till miran R And, som befinner sig efter max och hade 8.7. Men nu hade det blivit fullt med moln och jag tog en liten paus.

Klockan 18:25 UT såg det mycket bättre ut och det fanns en chans att kunna se Nova Cephei 2013. Fältet ligger ganska högt för mig (balkongtaket stör), så högt att jag måste vrida på tuben så att sökaren kommer kommer en bit ner mot balkonggolvet. Annars ser sökaren bara balkongtaket. Men i teleskopet ser jag fältet utan obstruktion. Novan ligger nära miran V Cas, som var en av de första variabler jag observerade (år 1969), med 5 cm refraktor på bordsstativ. Så det går snabbt och lätt för mig att hitta novan, jag behöver ingen karta för att direkt få in den i synfältet. Novan var nu signifikant ljussvagare än vid obsen 2 februari, men låg ändå en bra bit över gränsmagnituden vilken nu hade förbättrats till ca 13.0. Novan bedömde jag till 12.4, den tycktes aningen svagare än 12.3-stjärnan.

Därefter blev det SS Cyg, som jag fick till 9.1, den är på nedåtgående delen av ett utbrott. Just detta utbrott lyckades jag fånga alldeles när det hade startat (2 februari), jag tror knappast jag har sett SS Cyg i ett så tidigt utbrottsskede vid något annat tillfälle.

Avslutade med mirorna W Pegasi, T Cassiopeiae och SS Cassiopeiae vilka alla var ljusa och fina. SS Cas var en ren chansning, jag hade ingen aning om att den skulle befinna sig vid max.

Sedan tog jag in teleskopet. Ett mycket kort men pga novan roligt pass. Tyvärr ingen möjlighet att se GR Ori ikväll, när den hunnit tillräckligt långt västerut för mig ligger den också för nära horisonten. Det går kanske någon kväll framöver, ifall förhållandena blir avsevärt bättre och ifall GR inte hunnit falna alltför mycket.

mvh
Hans Bengtsson
Robin Andersson

Tack för din rapport Hans, skall lägga till TT Peg i min pärm med kartor. Jag tänkte också observera igår men det var molnigt tills jag la mig, ironiskt nog blev det molnfritt strax där på när min far sedan var ute med hunden, och berättade imorse att jag missade en stjärnklar kväll. Hoppas på bra väder ikväll dock, då skall jag även observera ett par nya andra variabler.

Mvh
Robin
Tompa

Post by Tompa »

Vädret har ju varit lite ironiskt ett tag...
Jag dammade av dina gamla kartor härom veckan, Robin. Variablerna i Taurus låg ganska bra till i magnitud. Det var ju lite lättare att obsa dessa med större apertur. Jag ska försöka följa dem ett tag, bara molnen blir lite mer transparenta...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Robin Andersson

Kul! Dom ska jag också ta en titt på, speciellt UX Tau, V0718 Tau och XZ Tau som jag aldrig ännu har sett... Såg nu också att det fanns magnituder på AAVSO's kartor för V0718 Tau till kartorna för en halv grad, dom kan jag nog ha användning för nu med det nya teleskopet.

Mvh
Robin
Robin Andersson

Jag var och tittade till teleskopet ute i "lådan" idag och såg att spegeln inte var särskilt blank längre... Misstänker att luften står alldeles för stilla där inne, så jag undrar ifall ni har några tips om hur man bör putsa spegeln? Just nu avvaktar jag och ser ifall den ser bättre ut kanske imorgon, håller just nu på att experimentera med hur öppet/stängt det bör vara för bästa luft. För tillfälligt är det väldigt isolerat ifrån utsidan. Det är tjocka (cirka 1cm) träväggar med vindpapp samt att teleskopet har ett tyglakan över sig. Sedan över hela lådan är det en stor plastpresenning samt att det blåser väldigt sällan/lite här jag bor.
Med andra ord hade jag inte varit förvånad över att luften står ''för'' stilla kring teleskopet.

mvh
Robin
akjalam2

Post by akjalam2 »

Robin.. bästa sättet att rengöra en spegel är att inte rengöra den alls.

Är du säker på att det inte var kondens/imma du såg?

Så länge man kan spegla sig i ytan så behöver man inte rengöra.

Risken vid rengöring är annars stor att du får rinningar eller ojämt reflekterande ytor som man ser från vissa vinklar.

Detta kommer definitivt att reta/oroa dig mer.

/P
Robin Andersson

Tack för svar. Jo det var säkerligen imma eller kondens på spegeln, skall ut idag igen och titta till hur spegeln ser ut. Jag har ett mindre teleskop som står i ladugården men den spegeln ser fortfarande perfekt ut och har drabbats alls av imma/kondens eller liknande. Det är också varför jag misstänker att det är alldeles för stilla luft kring det större teleskopet som inte står i ladugården.

Men jag skall göra som du säger, låta bli att rengöra spegeln och ser om det ordnar sig själv.

mvh
Robin
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Jo, det är säkerligen bara en fuktbeläggning det handlar om. Försvinner om du tillför en aning värme t.ex. med en hårtork.

Undrar om det är så bra med plastpresenningen du skriver om. Instrumentet behöver "andas" en smula, och risken är att plasten stänger inne fukten och hindrar den från att avdunsta på ett naturligt sätt? Ungefär som när man plockar kantareller. Ifall man förvarar svampen i en plastpåse så förstörs den snabbt eftersom fukten tvingas stanna kvar.

Du bör definitivt inte röra vid optiken ifall det inte är absolut nödvändigt.

mvh
Hans Bengtsson