Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Som balkongobservatör (nej, jag observerar inte balkonger) har jag inga problem med kylan så länge det inte blåser, och det gör det inte just nu. Hade ett obspass på en och en halv timme tidigare ikväll och det blev 31 variabler. I stort sett samma mönster hela tiden: 30 sekunder med uppletande och identifikation av variabeln, sedan 90 sekunder med magnitudbestämning, och så går jag in och spenderar 60 sekunder med att anteckna obsen och bestämma vilken variabel jag ska ta därnäst. Därefter 30 sekunder med uppletande, osv, osv.

Eftersom jag spenderar en tredjedel av tiden inomhus hinner jag aldrig börja frysa (som sagt: om det inte blåser!) och behöver inte några vantar. Men jag minns mycket väl hur kallt det kunde bli på den tiden jag använde obs-kullen ett stycke härifrån ... då var det värmekuddar i stora vinterpjäxor som gällde. Plus kläder som inför en arktisk expedition.

Upptäckte förresten just att mina obsar av miran T Her den här vintern ser konstiga ut. Stjärnan ligger nu nära max (hade magnitud 8.1 ikväll) men tilltagandet verkar egendomligt. Tycks som om jag gjort någon tabbe på någon av obsarna, men vet inte riktigt hur eller varför. Får se om jag tar bort någon suspekt obs från SVO.

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

31 obsar - bra jobbat!

Apropå observationer så kanske ni sett att Johan W. är igång med fotometriska mätningar; kul! Bland annat fångade han dvärgnovan CN Orionis i utbrott häromkvällen, mätte objekt på vårt program med 50 miror och så vidare.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

... och Tomas W gjorde nyligen viktiga observationer av Herkules-mirorna på vårt program, de första efter uppehållet för solkonjunktionen.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Gött mos! Det är viktigt att fånga mirorna snabbt när de rundat solen. Bra!

Tomas använde iTel för de obsarna och här visar sig en skillnad mellan iTel och Sierra Stars å ena sidan och BRT å den andra. Jag har mest obsat med BRT den senaste tiden, och jag tycker sällan jag får loss obsar som ligger långt från meridianen; objekt som ligger åt den nordvästra, norra och nordöstra horisonten till upplever jag som svårare att få BRT att obsa.

Kösystemet på BRT är inte helt transparent - jag vet att du, Thomas, frågat om det på BRTs forum - men det verkar som om teleskopet prioriterar vissa ställen på himlen framför andra.

iTel och SSON, där bestämmer man ju å andra sidan själv.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

ThomasK

Post by ThomasK »

Ja, jag har varit i kontakt med BRT ett par gånger med synpunkter på deras kösystem. I de svar jag fått säger de att de är medvetna om att det finns problem och att de ska koda om köregelverket framöver. Samtidigt verkar de inte ha så mycket resurser att sköta driften med, så man vet ju inte tidsperspektivet. En sak som hänt de senaste månaderna är att det nu endast tas bilder på objekt som ligger på över 30 graders höjd, innan var gränsen 15 grader, vilket för vår del innebär kortare säsong för varje enskild stjärna. Som du påpekade Gustav, så verkar det också väldigt svårt att få igenom bilder på objekt med Dec över +60 grader med nuvarande köregler. Det verkar också som någon senaste månaden har beställt bilder på ALLA supernovor från de senaste åren, vilket ökat kölängden med nästan 50%...

En av medarbetarna på BRT har en blogg där man kan följa lite av vad de arbetar med på BRT, den finns på http://dan-brt.blogspot.co.uk/
Thomas Karlsson
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fick lite bilder igår innan dimman slog till. Bland annat V2331Cygnus som visserligen stod lågt men fotade en serie som verkar vara i slutet av förmörkelsen...
wilt

Post by wilt »

Bra jobbat, Robert!

/Gustav

wilt

Post by wilt »

ThomasK wrote:Ja, jag har varit i kontakt med BRT ett par gånger med synpunkter på deras kösystem. I de svar jag fått säger de att de är medvetna om att det finns problem och att de ska koda om köregelverket framöver. Samtidigt verkar de inte ha så mycket resurser att sköta driften med, så man vet ju inte tidsperspektivet. En sak som hänt de senaste månaderna är att det nu endast tas bilder på objekt som ligger på över 30 graders höjd, innan var gränsen 15 grader, vilket för vår del innebär kortare säsong för varje enskild stjärna. Som du påpekade Gustav, så verkar det också väldigt svårt att få igenom bilder på objekt med Dec över +60 grader med nuvarande köregler. Det verkar också som någon senaste månaden har beställt bilder på ALLA supernovor från de senaste åren, vilket ökat kölängden med nästan 50%...

En av medarbetarna på BRT har en blogg där man kan följa lite av vad de arbetar med på BRT, den finns på http://dan-brt.blogspot.co.uk/
Det här papret är skrivet av någon som varit involverad i utvecklingen av BRT och, får man förmoda, dess kösystem, åtminstone i en tidigare skepnad.

Tack för tipset om BRT-bloggen, den kände jag inte till! Bra läsning!

Vad gäller fjärrstyrda teleskop mer i allmänhet så känns det som om fältet står och väger lite. VI har BRT, iTel, Sierra Stars, AAVSOnet och kanske någon till: en handfull operatörer som gör det möjligt att bedriva till exempel variabelastronomi på nya och spännande vis. Men samtidigt skulle fältet kunna utvecklas ytterligare med fler teleskop, fler möjligheter att styra och skräddarsy program.

En väg framåt är förstås kommersiella aktörer i stil med iTel. En annan väg framåt är om vi amatörastronomer kan haka på teleskop som finansieras med skolor som huvudsaklig målgrupp, jag tror BRTs finansiering fungerar så. Ytterligare en är om organisationer sätter upp dedikerade fjärrteleskop för sina medlemmar. Jag har lite lite erfarenhet av AAVSOnet och det är en blandad erfarenhet. Generellt har det funkat bra när det väl kommit igång, men det känns som om AAVSOnet har en del orealiserad potential. Till exempel tycker jag att man förutom den tidsödande kvalitetsgranskningen av ansökningar om teleskoptid även borde dela ut X antal exponeringsminuter i månaden till alla medlemmar. Vi får väl se.

Det stora på horisonten är ju annars Las Cumbres. Jag läste artikeln i Sky and Telescope om systemet och har klickat runt på deras sajt. Det kanske kan bli något för oss robotteleskopvariabilister! Men än så länge så verkar det vara långt borta.

/Gustav

wilt

Post by wilt »

Det blev 25 obsar ikväll.

Jag har lagt till några stjärnor till den cirkumpolära delen av mitt program, alla bekvämt placerade en eller annan handsbredd från den norra himmelspolen:

TZ Cep, SRD, halvregelbunden som inte är speciellt röd. Hyfsat välobserverad i AAVSO. 10.4 ikväll.
AT Cep, SRB, bekvämt placerad nära RY Cep. Har observerats sporadiskt; det finns en visuell svit av Kriebel i början av 2000-talet och en svit fotometriska mätningar av Arminski häromåret, annars ingenting i AAVSOarkivet, som inalles innehåller 209 obsar. Ska försöka se vad stjärnan har för sig framöver. 11.7 ikväll.
TY Cep, SRA, 11.3 ikväll.
AN Cep, SR, 9.5 ikväll. Ganska dåligt observerad i AAVSOmaterialet.
AD Cep, SR, 10.2 - de tre sistnämnda ligger alla nära Polaris.

Förutom nykomlingarna på programmet obsades bland annat RY Cep, som lämnat minimum, 12.2; GH Cep ligger på samma som häromkvällen, 12.7; S Cep segar sig framåt, 8.8; X Cep dalar sakta nedåt (11.9) medan RT Dra har lämnat minimum och nu har 12.0. R Dra skattade jag till 11.9 och jag noterar dessutom att förutom mina obsar är det väldigt tunt med data från andra observatörer sedan månadsskiftet oktober-november. Jag misstänker att stjärnan ligger dåligt till för den majoritet av AAVSO-rapportörerna som har väsentligt lägre latitud än vad vi har här i Sverige (faktiskt en anledning till att obsa stjärnor nära undre kulmination om man bor långt norrut). U UMi ligger på 10.4 och är därmed på väg uppåt.

Kvällens dvärgnovor ligger stilla, RX And 11.9 och Z Cam 12.0, Z UMi syns fortfarande inte och RY Tau obsade jag till 9.8.

Övriga obsar och detaljer finns förstås i SVO.

Det var en riktigt fin kväll i Lund, trots månskenet, med torr luft och god seeing. Avslutade med Jupiter och månen, bägge fantastiska i 180 gångers förstoring. Schröters dal var fin och jag tyckte mig se åtminstone en krater inne i Platon, trots att solen stod ganska högt där.

Lockade ut två av barnen, som beundrade såväl månen och Jupiter som dubbelhopen och Plejaderna.

/Gustav

Robert
Site Admin

Post by Robert »

En nackdel med att ha automatiserat mitt system är att jag lätt får mycket data.... Har 83 bilder kvar att analysera sedan onsdagkvällen.... EN del får säkert kasseras pga dimman som kom men en klar kväll tar jag lätt 200+ bilder

När jag får byggt mitt observatorium kommer jag lätt få ändå mer data. Både för vanligt foto och fotometri. Kanske att jag får lägga ut extraprojekt åt andrra här då :)
ThomasK

Post by ThomasK »

Robert wrote:En nackdel med att ha automatiserat mitt system är att jag lätt får mycket data.... Har 83 bilder kvar att analysera sedan onsdagkvällen.... EN del får säkert kasseras pga dimman som kom men en klar kväll tar jag lätt 200+ bilder

När jag får byggt mitt observatorium kommer jag lätt få ändå mer data. Både för vanligt foto och fotometri. Kanske att jag får lägga ut extraprojekt åt andrra här då :)
Jag kan ställa upp och beta av bilderna om det blir för mycket ibland... Det blir en annan infallsvinkel i Gustavs resonemang om amatörer, fjärrstyrda teleskop och samarbete.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Jag analyserar också gärna bilder! Precis som Thomas skriver hänger det ihop med övrig fjärrteleskoputveckling. Kunde man få ha vissa önskemål om ett eller annat objekt, också kanske?

/Gustav

Tompa

Post by Tompa »

Jag kan också hjälpa till, om det behövs. Jag har inte fått igång automatiken i mitt system ännu, är fortfarande tvungen att styra det hela manuellt. Därför blir det inte så väldigt mycket data från mig, än så länge. Planen är att vara automatiserad till hösten. Jag satsade lite fel när jag valde filter och har en serie ej parfokala filter, vilket ställer till det rejält när man försöker automatisera det hela. Som det är nu måste jag ställa om fokus på off-axis guidern när jag växlar mellan LRGB och BVR.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag noterar att Robert fångat Algol-stjärnan GT Cyg precis i primärminimum ... eller kanske rättare sagt inte fångat den eftersom den vid tillfället var för ljussvag. Tänkte bara höra mig för om det möjligen och eventuellt trots allt går att skymta någon tillstymmelse till stjärna på platsen på den bilden. GT Cyg borde vara ungefär av V-magnitud 15.

mvh
Hans Bengtsson
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ja den syntes runt magnitud 5 men för låg snr och för stor osäkerhet för att tas med.

Target Mag Err Std Err(SNR) SNR Sky
GT Cyg 15.037 0.184 0.046 0.178 6 2,211