Låter jättebra, både idén om att ta fram material om och diskutera hur man gör transformationer, och att ha ambitionen att på sikt förfina mätningarna genom transformationer. Om inte annat visar väl mina senaste mätningar av chi Cyg att vissa teleskop/CCD/filter kan avvika från andra teleskop ibland; transformationer bör vara ett sätt att minska sådan flaxighet i ljuskurvorna.Tompa wrote:Tack,
observationerna blir ju mer "standardiserade" om man använder transformation. Nackdelen är väl att man måste mäta i minst två filter per tillfälle, våra miror är ofta väldigt röda - då går det åt mycket tid för B-filtret. Sierra stars 61 cm har färdiga transformationskoeffiecienter, att ta fram detta för S37 och andra robot-teleskop är inte så svårt. Frågan är väl hur vi ska göra, det är ju en fördel om vi använder liknande metoder för att resultaten ska vara jämförbara. Så det brinner väl inte i knutarna, men på sikt kanske det kan vara idé att förfina mätningarna genom detta. Jag har själv för avsikt att ta fram koefficienter och använda detta med mina egna grejor. Jag har läst om en något förenklad metod (jämfört med all-sky fotometri) i en bok av Brian D Warner, säkert fler av er som läst detta. Dessa metoder kanske skulle gå att använda i någon form. Jag är lite sugen på att göra en sammanfattning på svenska och lägga upp i wikin, om det inte bryter allt för många upphovsrättslagar...
Klara skyar,
Tomas W
Saken har diskuterats en del på AAVSOs forum, och det verkar som att en åsikt där var att, eftersom de flesta obsarna som rapporteras in till AAVSO inte är transformerade, man inte fullt ut utnyttjar den potential till noggrannhet som finns i CCD-tekniken.
Det är möjligt att det finns sådana koefficienter inlagda i Vphot, jag vet inte men det kan man ju försöka kolla upp vid tillfälle. Har inte hellar labbat med det här.ThomasK wrote:Hur är det de teleskop som AAVSO själva har definierat upp i VPHOT? Jag har för mig att de har lagt in transformationskoefficienter för dem, så man bara kan bocka i Transform? Kanske har jag fel för mig. För egendefinierade teleskop, som BRT, har jag sett att man kan lägga in koefficienter. Men det är inget jag labbat med.
Attans också, hade varit skönt att få det automatiserat. Bra annars att du försett dem med bild.ThomasK wrote: Fick också några bilder idag som jag håller på att gå igenom. Märkte att BRT åter har aktiverat valet att ladda ner en flatbehandlad version av bilden. De fick min flatbild att lägga in. Testade på en bild nu, men tyvärr blev det INTE bra. Visuellt såg bilden över VZ CMi fin ut, men i VPHOT blev det en skillnad på 0.4 mag mellan jämförstjärnorna på BRT:s flatbehandlade bild mot 0.08 mag på samma bild som jag manuellt flatbehandlade. Gustav, det verkar som att vi tills vidare får fortsätta med manuell flat på BRT-bilderna.
/Gustav