Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

wilt wrote:Jag ställde en fråga om BnV-stjärnorna till sekvensteamet och det tycks som om vi skulle kunna beställa sekvenser även om de saknar GCVS-beteckning. Men de menade också att vi själva först måste se till att stjärnan finns i VSX innan vi beställer sekvens.
Jag fick ett mail från Patrik Wils: BnV-stjärnorna är nu inlagda i VSX. Såhär ser det ut.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt

Post by wilt »

Jag börjar så smått med att beställa sekvenser för BnV 1-5.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Väldigt roligt om det blir en del mätningar på Bn V-stjärnorna som jag upptäckte på slutet av 90-talet! Minns att jag redan då tänkte att de nog någon gång i framtiden kommer att undersökas.

Det är nog bara de för de första Bn V-stjärnorna som jag försökt bestämma ungefärlig magnitudvariation, för de senare torde jag aldrig gjort några sådana bestämningar.

Viktigt är att positionerna hämtas från den lista som jag gav i The Astronomer, det är samma positioner som man hittar via SVO:s hemsida, under Publikationer, under sökkartorna. Det finns nog också preliminära listor i svang (med magnituder) där positionerna inte är lika exakta.

En favorit är Bn V32 som ingår som ena komponenten i ett stjärnpar. Vore roligt att veta mera noggrant hur den egentligen varierar.

För Bn V1 har Arne Henden bestämt en magnitudsekvens, det gjorde han omedelbart efter jag upptäckt stjärnan. Vet dock inte om sekvensen längre finns tillgänglig på nätet.

En del Bn V-stjärnor upptäcktes senare oberoende i NSVS-data och har fått NSVS-nummer, bl.a. Bn V1 (som har två olika NSVS-nummer!).

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Jag gjorde ett par stickprovskontroller i VSX registrering av BnVstjärnorna; på något ställe anges enbart http://var.astronet.se/doc/BnV_stars.pdf (är det detta som är den bästa?) som källa, på något ställe samma fil tillsammans med http://www.saaf.se/ARKIVET/bnvstars.htm

Vi får väl hålla lite koll framöver på att det är rätt koordinater, annars finns risken att Vphot (som är kopplat till sekvensmaskinen och VSX på ett finurligt vis) mäter på fel position.

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Ja den första referensen går till kartorna, och där ges rätt koordinater.

Den andra referensen går till ett preliminärt dokument som inte borde finnas tillgängligt på nätet, vet inte ritkigt hur det hamnat där. Koordinaterna kan där vara felaktiga, men å andra sidan finns där en del magnituduppgifter som kan vara bra att ha.

Edit:
Det var lite synd att jag inte följde upp alla Bn V-stjärnorna med magnituduppgifter, men hela den processen var grymt tidsödande, och jag tyckte det viktigaste var exakta koordinater - vilket också tog sin lilla tid att bestämma ... genom att välja ut allt mindre och mindre område i DSS Plate Finder kunde jag zooma in stjärnans position mer och mer exakt. Idag hade det bara varit att kolla ID via VizieR.

Jag laddade totalt hem ca 1500 bilder vardera 0.5 x 0.5 grader. En enskild bild kunde ta bortåt en timme att få hem, det handlade om långsam modemöverföring och rätt tunga filer. Det som gick snabbast av allt var själva upptäckandet när filerna väl fanns i datorn. Blinkade med Paintshop Pro och hittade ganska precis en ny mira/SR per kvadratgrad - det råkade faktiskt vara den skörd jag i förväg väntat mig när jag jämfört hur många miror som redan var upptäckta av olika magnituder med det antal som statistiskt borde finnas och som kunde blinkas fram på DSS-materialet.

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Fick ett mail från sekvensteamet: nu finns det jämförelsestjärnor för BN V01 (som i AAVSO-sammanhang rapporteras som NSVS J0103085+715511).

/Gustav

Robert
Site Admin

Post by Robert »

Thomas får lägga in bnv i svo databasen så vi kan rapportera dem med...
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag kan lägga in dessa i SVO och passa på att samtidigt justera formatet. Det finns en publikation som heter "Astronomical Catalogue Designations" (finns på nätet i pdf-format) och enligt den ska formatet för "mina" variabler vara Bn_Vnn, dvs Bn V01 till Bn V79. Jag har själv använt mig av lite olika varianter men det kan vara lika bra att fortsättningsvis konsekvent vid rapportering använda det format som tydligen bestämts.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag tror de flesta av dem finns inlagda sen tidigare, med namnstandarden BNVxx. Det som behövs för att kunna importera AAVSO-filer är att de också läggs in i en översättningstabell för att funka mot AAVSO:s lite annorlunda standard. Jag kollar på det i morgon.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Thomas,

då överlämnar jag den saken med varm hand till dig (så vi inte gör dubbeljobb).

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Nu finns det även en sekvens för BnV 05 (fast i AAVSO-sammanhang söker man på beteckningen MG1 1491302). Sekvensteamet meddelar också att för BnV 02, 03 och 04 saknas det i dagsläget lämplig surveydata och stjärnorna har därför placerats på kö.

/Gustav

Tompa

Post by Tompa »

Vad tror ni om att göra en egen sida för Bn-variablerna? En listning och presentation av Thomas korsreferenslista samt en märkning av vilka som har sekvens och vilka som ligger på kö. Gärna RA och DEC för varje stjärna, då blir det enkelt att köra copy-paste när man vill göra sina script.
Från denna sida kanske kan länkas vidare till en sida där de sekvensierade (stavas det så?) variablernas ljuskurvor kan visas á la de 50 borglömda mirorna?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt

Post by wilt »

Lördagen den 29 september bjöd på starkt månsken men annars ganska OK förhållanden här i Lund.

Jag körde ett ganska kort pass med både 15x70 fältkikare och 20 cm reflektor. Skönt att få se lite stjärnor efter en ganska lång svit av mulna kvällar. Obsade mest miror (S CrB, R Cam, R Aql och R Dra glider alla nedåt i ljusstyrka, R Cas samma sak fast det går lite långsammare, S UMi och T Cep börjar få lite fart uppåt), några halvregelbundna och jag kunde även konstatera att SS Cyg inte var i utbrott, att RCB-stjärnan NSV 11154 fortfarande håller sig på mattan och att DY Persei även ikväll syntes lite svagare än vanligt. Den sistnämnda skattades till 11.3. Detaljerna finns förstås i SVO.

/Gustav

Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Kul att se att det observeras, har nå enormt mycket att göra i skolan nu så har inte hunnit alls att observera. Trots att jag kommer hem ifrån skolan så är det något som behövs skrivas även hemma.
Jag håller med dig Gustav om att vädret har varit dåligt på sistone. Speciellt här i Göteborg har det varit grått nästan hela veckan, hade lite sol igår och i fredags, men även det blev regn till slut.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt

Post by wilt »

Torsdagen den 4 oktober bjöd på dynamiskt väder i Lund. Grå himmel, under en stund på seneftermiddagen blev man riktigt blöt om man, som jag, råkade sitta på en cykel då regnridåerna rusade ner i tunga droppar - följt av en dramatisk solnedgång då solen för en kort stund tittade fram genom en reva i molnen. Några timmar senare klarnade det upp nästan helt, bortsett från några drivande moln. Mellan molnen var det riktigt fin transparens och hade det inte varit för det starka månskenet hade man kunnat se riktigt svaga grejer i min fältkikare. Det är inte första gången jag noterar fin transparens efter ett tungt hastigt regn med stora droppar.

Det hade emellertid bli ganska sent på kvällen när det klarnade upp - det var ju arbetsdag dagen efter, och sängen lockade, så jag mäktade bara med ett kortare observationspass med fältkikare; det var inte läge att släpa ut reflektorn. Jag gillar smidigheten hos min 15x70; man behöver inte avstå från att observera även om man bara har en liten stund på sig av någon anledning.

Jag observerade tiotalet variabler på mitt fältkikareprogram. RT Cygni börjar tackla av från maximal ljusstyrka, R Aql fortsätter nedåt, R Cas glider sakta men säkert nedåt, AF Cygni är fortsatt ganska svag och så vidare; detaljerna finns i SVO.

/Gustav