Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Jag ställde en fråga om BnV-stjärnorna till sekvensteamet och det tycks som om vi skulle kunna beställa sekvenser även om de saknar GCVS-beteckning. Men de menade också att vi själva först måste se till att stjärnan finns i VSX innan vi beställer sekvens.

Så om vi ska obsa BnV-stjärnor, vilket vore ett riktigt spännande projekt, skulle ett förslag till arbetsgång se ut såhär:

1. Kolla om stjärnan redan finns i VSX under någon annan beteckning. Man får helt enkelt söka på stjärnans koordinater i VSX eller VSP.

2. Om inte, ser man till att lägga in stjärnan i VSX. Det kan man göra här. (Har aldrig gjort detta tidigare. Någon som har erfarenhet? Jag antar att det vore bra med lite övriga upplysningar om stjärnan man lägger in i VSX: referens till Hans ursprungliga publikation (The Astronomer någon gång 1994?), misstänkt typ och amplitud (var kommer den informationen ifrån? finns för vissa stjärnor här - men finns det en senare version; och hur är det med BnV 67-79 som uppges som osäkrare koordinater, jag antar att koordinaterna här är av senare datum?), möjliga korsreferenser till andra kataloger (IRAS, fotometriska surveys osv).

3. Kollar så att stjärnan finns i SVO, annars inläggning även där.

4. Man gör en beställning av AAVSOsekvens på det sätt vi gjort tidigare.

5. När sekvensen väl är etablerad är det bara att sätta igång att obsa och rapportera in till AAVSO och vår databas.

Övriga upplysningar om beställningar av sekvenser finns här. Sekvensteamet meddelade också, i mailet tidigare idag, att " PS - when you do make your comp star requests please supply all the requested information from the comp star request page, FOR EACH INDIVIDUAL TARGET... please do not truncate the coordinates... show the decimal portions.... in addition it helps if you are going to make multiple requests if you can combine them into fewer emails."

Vi behöver ju inte göra alla 79 stjärnorna på en gång direkt; dessutom kan man dela upp inläggningen av stjärnorna i VSX + beställning av sekvenser, ungefär som vi gjort i projektet 50 bortglömda miror, där vi ju är flera som jobbat med att beställa sekvenser. Man betar av fem stjärnor var i taget eller något sådant.

Synpunkter?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Igår kväll gjorde jag faktiskt ett litet experiment. Normalt brukar jag ta rätt korta obspass, kanske en timme, och göra en obs var tredje minut. Vid i stort sett varje obs använder jag olika förstoringar, fokuserat och ofokuserat , osv. En relativt omständlig och tidskrävande procedur. Frågan är om resultatet blir bättre än vid en skattning som görs snabbare, det är inte alls säkert.

Nu bar det sig inte bättre igår kväll än att molnen hastigt höll på att invadera himlen, så jag bestämde mig för att kolla hur snabbt jag kunde observera utan att behöva stressa och utan att jag kände att jag gjorde avkall på noggrannheten. Efter exakt 14 minuter satte molnen stopp, jag skulle just gå från T UMa till RS UMa strax intill när jag fick avbryta. Och då hade det blivit 14 observationer. Så en obs per minut är helt möjligt, det kändes visserligen rätt intensivt men inte alls jobbigt. En kompromiss blir nog att jag i fortsättningen snabbar upp mig själv från en obs var tredje minut till en obs varannan minut. Två timmar ger då 60 obsar istället för 40. Det är nog ungefär den hastighet de mest aktiva observatörerna ute i världen håller - fast dom tar mycket längre pass än jag kan tänka mig att göra.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Ruggigt snabbt, Hans! Ligger väl på en var 10-15 minut, än så länge...

Gustav: Bra förslag. Jag har inte kollat igenom var de ligger så exakt, men är det i området Aql-Vul?

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
wilt

Post by wilt »

Håller helt med Tomas, ruggigt snabbt av Hans! Här visar sig erfarenheten.

Med teleskopet ligger jag ibland på en obs var sjätte eller åttonde minut eller något sådant, men inte sällan händer det att något hakar upp sig och då sticker tiden iväg.

Det snabbaste jag kommer upp i är när jag obsar med fältkikaren; för en svit välkända variabler med fältkikaren kan jag komma ner på 2-3 minuter per objekt. Fältkikaren är snabbare än teleskopet: inget byte mellan olika förstoringar, stjärnhoppning och skattning görs med samma instrument.

Men övning ger färdighet, det går långsamt men säkert allt snabbare. Men att komma upp i Hans hastighet gör man nog aldrig.

BnV-stjärnorna: ja, de flesta ligger i Örnen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Tompa

Post by Tompa »

Dina 51 obsar på ett dygn går inte av för hackor heller, Gustav. Apropå Hans 60-obsars-sejour. Bra jobbat! Själv sitter jag under moln sedan 8 dagar. I morse fick jag i alla fall tre skott på v718 Tau. Lite mysko i V, kurvan ser hackig ut. Men det får duga.

Clear skies,
Tomas W
wilt

Post by wilt »

Chris, Hans, Robin och undertecknad har följt S CrB upp mot maximum under juli och augusti:

HGG 2012-08-22 6.700
BEN 2012-08-20 6.700
ANR 2012-08-19 6.700
HGG 2012-08-17 6.600
BEN 2012-08-15 6.800
ANR 2012-08-14 7.000
BEN 2012-08-12 7.000
BEN 2012-08-11 7.100
BEN 2012-08-05 7.500
BEN 2012-07-26 9.200
ANC 2012-07-22 9.600
BEN 2012-07-21 9.800
BEN 2012-07-15 10.500
ANC 2012-07-15 10.100
ANC 2012-07-09 10.500
ANC 2012-07-03 10.700

Ett något ljusare maximum än vanligt, vilket man bland annat inser efter att ha läst Hans välskrivna artikel om stjärnan i serien "Våra variabler", Variabelbulletinen nr 1.

/Gustav

Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Ja det blev ett riktigt ljust max nu, men det verkar som vi har fått sett det mesta nu och på AAVSO's trender ser det ut som toppen är nådd. Det ska bli kul dock nu att försöka följa den ner också - vill se hur långt den klättrar ner efter detta starka maxima.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Robin Andersson

Måste bara erkänna att jag tror R CrB har den häftigaste ljuskurvan av alla jag har sett!

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... an=&vmean=

mvh
Robin
wilt

Post by wilt »

Japp, den är såå häftig! Lite kul också att det finns så många obsar att kurvan blir ett massivt band ...

/Gustav

Robin Andersson

Blev några observationer ikväll trots att jag har en hel del matematik att göra.

V Aql +7.1
R Sct +5.8
V Boo +8.6
S CrB +6.8
T CrB +10.3
R Ser +6.4
RS Her +9.8
RY Oph +8.9
X Oph +7.3

Gick i ganska OK fart tycker jag, tog ca 23minuter trots att jag hade en hel del funderingar vid RY Oph och R Sct. Hade en karta över V Aql där R Sct syntes, men där var en stjärna som jag normalt har sett betecknad som 60 innan, var nu betecknad 62. Men noterade istället att R Sct var +0.2 ljusare än 62an. Tittade upp på GCVS igen och såg att "62an" var 60 som minnet sa från början, så den hamnade på +5.8.
Sedan på RY Oph hade jag en del problem med skattningen, tittade på den men tyckte att den var ca +8.3 vilket är mycket högre än tidigare skattning, tyckte det var märkligt. Gjorde massa olika rörelser fram och tillbaka över synfältet, defokuserade, fortsatte flytta tuben fram och tillbaka, tittade lite på kartorna, och sedan tillbaka igen, och skattade istället +8.9, vilket jag nöjde mig med. Märkligt ändå att ögonen kunde uppfatta den så ljus i ena stunden och sedan mycket svagare igen strax därpå.

Fin kväll övrigt, lite moln började strö in från norr men var inte i vägen under passet.

mvh
Robin Andersson
wilt

Post by wilt »

Fin serie, Robin!

Ja, visst är det märkligt, det där du beskriver, jag tycker jag märker det också ganska ofta: vissa variabler är helt klart svårare att skatta än andra.

Jag var också ute en sväng ikväll, men efter ett tag kom det in moln här i Lund.

/Gustav

Robin Andersson

Tack Gustav! Inte imponerande lång men i alla fall något.

Ja, genast började jag misstänkta purkinje-effekten, kollade upp spektrumet på RY Oph, men det var M3e-M6e, och inte alls något som jag trodde var Cxx-Cxx, alltså förväntade mig kol men tydligen inte.

Mvh
Robin
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag tittade också på RY Oph igår, 8.6 blev min bedömning. Förutom att vissa stjärnor är svårare än andra att bedömma, tycker jag det kan variera från kväll till kväll. Om det är himlen eller dagsformen som spelar vet jag inte, men ibland bara flyter det på och ibland kan det vara väldigt svårt att få rätsida på bedömningarna tycker jag.

Förutom stjärnornas färg är det ett par faktorer till som kan påverka hur lätt stjärnan är. Om det finns bra jämförstjärnor i närheten eller om variabeln ligger väldigt nära en annan stjärna. I ett par fall har jag skippat vidare observationer av en variabel pga. dessa saker efter en första titt.

Här drog också moln in senare på kvällen men det blev några obsar dessförinnan:

R Aql 7.0 (verkar som R Aql denna gång har ett senare maximum än beräknat och går emot trenden med allt kortare period)
R Sct 5.8
T Sgr 9.9
T Her 8.1
AC Her 8.1
X Oph 7.0
RY Oph 8.6
R Sge 9.1
RZ Peg 8.6
W Peg 9.6
Z Peg 9.0
AK Peg 9.7
S Peg 9.9
TV Psc 5.1
rho Cas 4.3
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Bra jobbat alla! Jag siktar också på att ta ett obspass ikväll. Efter en helt molnfri dag i Göteborg börjar det dra in cirrus västerifrån, men jag tror ändå det ska gå att få till några obsar.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

-Bra jobbat, sa Bull!

Även jag hoppas på lite teleskoptid under kvällen. Blå himmel så långt ögat når, och vinden mojnar. Det var på tiden!

/Tomas W