Rapport från en balkong!
Re: Rapport från en balkong!
Jag använde också 104 och 112 enligt aktuell AAVSO-sekvens.
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
-
- spamtest: JA
Då är vi i varje fall två som just nu ser BF Cyg ljussvagare än "övriga världen" ... Udda stjärnor som BF Cyg kan ibland emittera mycket strålning i begränsade våglängdsområden där ögonens känslighet kan variera mycket från individ till individ. Kanske handlar det om något sådant.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
-
Kvällen den 12 augusti 2012 bjöd på mycket moln, sett från min balkong. Några smärre luckor fanns dock, och jag kunde göra några få obsar i dessa. Intressant var att gränsmagnituden i luckorna faktiskt var utmärkt, till min förvåning kunde jag ganska lätt se en stjärna av magnitud 13.8 intill X CrB. Efter en kvart var luckorna tyvärr nästan borta.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Finns det någonstans jag kan få tag i data för "exakta" datum för maximum och minimum som har redan skett (mira-stjärnor)? Har tänkt kolla upp en sak, men blir mycket bättre om jag har väldefinierade maxima/minima.
mvh
Robin Andersson
mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
13-14 augusti var ingen höjdarkväll rent meteorologiskt, men heller inte helt urusel; suboptimal transparens. Sen är det tydligt att man måste börja klä sig för hösten; det har börjat bli kallare, och de sommarkvällar då man kunde obsa iförd t-shirt och kortbyxor känns mer och mer avlägsna.
Kvällens variabelpass med reflektorn och fältkikaren gav 27 obsar: RX And och SS Cyg fortfarande i utbrott, sex stycken av de 50 bortglömda mirorna observerades, S UMi passerar genom minimum och så vidare.
/Gustav
Kvällens variabelpass med reflektorn och fältkikaren gav 27 obsar: RX And och SS Cyg fortfarande i utbrott, sex stycken av de 50 bortglömda mirorna observerades, S UMi passerar genom minimum och så vidare.
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
- Robin Andersson
Härligt Gustav! Här i Göteborg var det fullt av moln igår kväll innan jag gick och la mig, men hoppas på att det fina vädret som är nu i skrivande stund håller sig till ikväll för då tar jag ut reflektorn på balkongen och observerar jag med, håller tummarna!
mvh
Robin
mvh
Robin
Kolla mina O-C diagram! Om du klickar på diagrammen får du upp tiden för alla maxima för 488 miror. "Ljuskurvor & Resultat -> O-C diagram över miror" i SVO-menyn.Robin Andersson wrote:Finns det någonstans jag kan få tag i data för "exakta" datum för maximum och minimum som har redan skett (mira-stjärnor)? Har tänkt kolla upp en sak, men blir mycket bättre om jag har väldefinierade maxima/minima.
mvh
Robin Andersson
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Åh tack Thomas precis vad jag behövde, finns det något liknande för minimum? Dela antal dagar mellan varje max mellan 2 går inte väl eftersom du berättade att antal dagar mellan (max->min) > (min->max)? För annars hade jag tänkt försöka komma på någon vettig metod att få ut en bra tidpunkt för minima för stjärnorna, behöver inte många, kanske 30st, 3-4 per stjärna till att börja med.
mvh
Robin
mvh
Robin
AAVSO har en sammanställning av både maxima och minima på http://www.aavso.org/maxmin-access, kanske kan vara nåt.
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Tack åter igen!
mvh
Robin
mvh
Robin
- Robin Andersson
Tittade nyligen på kurvan till R Sct på AAVSO, såg att min senaste bedömningen var ganska avvikande från de andra. Tittade sedan i Stellarium och såg att det var eta Sct jag hade sett med ögat som hade en magnitud på +4.8 och inte R Sct som jag trodde, hade helt och hållet glömt av att eta Sct låg där i närheten. Så var det med den drömmen - om att se R Sct med blotta ögat...
mvh
Robin
mvh
Robin
- Robin Andersson
Fin kväll men oerhört trött i ögonen, blev i alla fall 9 observationer (kan ses på SVO). Gick väldigt långsamt men det var ett tag sen sist.
Dock hände något nytt idag, ifall det inte bara var jag som inbillade mig, kändes som att min röda lampa lämnade färgmärken kvar i min bild i ögat en stund. Jag flyttade ögonen från kartorna som jag hade belyst med min cykellampa, till himmelen, och på himmelen var det en diffus mörkröd (halvtransparent) färg som fyllde mitt synfält längst kanterna, och i mitten (ca 40% av synfältet) såg det ut som vanligt. Givetvis försvann men det var första gången jag upplevde det - om det nu inte var så att jag inbillade mig det pga. min lampa.
mvh
Robin
Dock hände något nytt idag, ifall det inte bara var jag som inbillade mig, kändes som att min röda lampa lämnade färgmärken kvar i min bild i ögat en stund. Jag flyttade ögonen från kartorna som jag hade belyst med min cykellampa, till himmelen, och på himmelen var det en diffus mörkröd (halvtransparent) färg som fyllde mitt synfält längst kanterna, och i mitten (ca 40% av synfältet) såg det ut som vanligt. Givetvis försvann men det var första gången jag upplevde det - om det nu inte var så att jag inbillade mig det pga. min lampa.
mvh
Robin
Andra kvällen jag testar ACP Scheduler. Nu har den valt lite BnV variabler såg jag...
Fotograferade ett 20 tal Bnv variabler igår. Har inte kollat om någon syns
Alla bilderna är flats dark korrigerade och har WCS koordinater.
De finns här om någon vill titta. http://astronet.se/filer/Robert/Bnv/
Filerna finns på vphot med och jag kan dela dem till er om ni vill titta där.

De finns här om någon vill titta. http://astronet.se/filer/Robert/Bnv/
Filerna finns på vphot med och jag kan dela dem till er om ni vill titta där.
-
Mycket spännande! Kan vi räkna med data i SVO för dessa eller blir det en senare fråga?
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson