Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Jag hade inte uppmärksammat T UMa, men den är verkligen ovanligt svag i år. Den bör väl ha passerat maximum redan, så ljusare än 8.8-9.0 blir den nog inte denna gång. En liten reservation för mina magnituduppgifter, dessa gäller var medelljuskurvan har sin topp när denna är anpassad till det enskilda maximat. Om det enskilda maximat är ovanligt spetsigt eller flackt i förhållande till medelljuskurvan kan min uppgift skilja något från vad man får om man bara tittar på högsta punkten på kurvan.
Thomas Karlsson
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Lite offtopic, Thomas K - kände du av jordskalvet som var inatt? Lite nyfiken bara ifall det stämmer som skrivs på GP från folk i Varberg.

Synd att inte T UMa syns från min balkong.
Var på balkongen igår innan läggdags strax innan 21:00 svensk tid, men var fortfarande för ljust ute.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK

Post by ThomasK »

Robin Andersson wrote:Lite offtopic, Thomas K - kände du av jordskalvet som var inatt? Lite nyfiken bara ifall det stämmer som skrivs på GP från folk i Varberg.

Synd att inte T UMa syns från min balkong.
Var på balkongen igår innan läggdags strax innan 21:00 svensk tid, men var fortfarande för ljust ute.

Mvh
Robin
Ja, jag sov men vaknade av det. Det var ett dovt muller och huset vibrerade som om ett tungt godståg hade kört förbi på gatan.
Thomas Karlsson
timokarhula

Post by timokarhula »

Enligt uppgift var jordskalvets styrka magnitud 4.4. Den borde således ha synts med blotta ögat. :D

Upplevde själv en jordbävning av magnitud 3.3 den 21 september 1986 i Västmanland (epicentrum i Salbohed). Strömmen bröts en kort stund och jag trodde att en stor långtradare dundrade förbi på landsvägen.

/Timo K
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Natten den 14-15 juni 1985 kan man säga att jag var en levande seismograf. Jag befann mig å tjänstens vägnar på aerologiska stationen vid Landvetter flygplats. Radiosignalerna från radiosonden hade just tystnat, ballongen hade spruckit, och jag höll som bäst på med att överföra signifikanta punkter från mottagningsdiagrammet till ett särskilt aerogram (ett specialkonstruerat millimeterpapper, ungefär). Extremt finspetsad och hård blyertspenna var det som gällde. Och att vara stadig på handen så att noggrannheten blev maximal. Klockan var ca 00:30 UT.

Plötsligt darrade handen till och drog helt omotiverat ett rejält streck på papperet. Jag kunde inte förstå vad som hände. Hade jag råkat somna till under några sekunder? Gick ut och kollade bort mot landningsbanorna så inget hade hänt där. Nä allt verkade helt lugnt.

Svaret på gåtan fick jag efter några timmars sömn, när radionyheterna berättade om ett jordskalv utanför den halländska kusten, det starkaste hos oss sedan skalvet i Oslo-fjorden (1904). Så min penna fungerade då som nålen i en seismograf!

Edit:
När jag kollar på nätet ser jag att skalvet 1985 hade magnitud 4.6 men att det nog inte var landets kraftigaste skalv efter 1904. Ett skalv i Värmland 1907 uppskattas till magnitud 4.9. Det skånska skalvet 2008 lär också ha varit av magnitud 4.9. Men det finns alltid lite divergerande uppgifter om skalvens styrkor.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

T UMa:

Maximet sommaren 1932 var nog faktiskt aningen svagare än årets max. AAVSO-kurvan 1932 visar max-magnitud ca 9.0, och det är också den uppgift Campbell ger. Chandler (1888) ger 8.5 som svagaste max-magnitud. Årets max ligger kring 8.8 enligt AAVSO-kurvan. Det verkar alltså som om T UMa just nu är inne i det näst svagaste kända maximet.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:T UMa:

Maximet sommaren 1932 var nog faktiskt aningen svagare än årets max. AAVSO-kurvan 1932 visar max-magnitud ca 9.0, och det är också den uppgift Campbell ger. Chandler (1888) ger 8.5 som svagaste max-magnitud. Årets max ligger kring 8.8 enligt AAVSO-kurvan. Det verkar alltså som om T UMa just nu är inne i det näst svagaste kända maximet.

M v h
Hans Bengtsson
Mina beräknade maxima ger 8.8 för det i juli 1932. 8.8 även för december 1921, men de är de två svagaste i min serie.
Thomas Karlsson
Robin Andersson

Fick tag på en intressant hemsida via en grupp på facebook för variabla stjärnor. Någon som lägger upp massvis, då menar jag MASSVIS, med data och annat kul att läsa om variabler och annan variabilitet.

http://potteringintheastronomicalgarden.blogspot.co.uk/

Ingenting jag har sett förut.

mvh
Robin Andersson
wilt

Post by wilt »

Obsade RX And igår och den är i utbrott igen: en aktiv stjärna. Lägg till det ett fotometriskt beteende med flera andra spännande komponenter på lite längre tidsskalor och att den är lättfunnen på himlen, och man har en stjärna som jag nog kommer att återkomma till i framtiden.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Robin Andersson

Sitter i smögen just nu och fick syn på R Sct med blotta ögat för första gången, skattade den till 4.7.
Första variabeln bortsett från eps Aur jag skattat utan instrument.

Mvh
Robin

EDIT: Sorry det stog snören det skulle vara smögen*...
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Perseidnatten 11-12 augusti 2012 stjärnhoppade jag mig fram till 62 variabler med 20 cm Newton. Två separata pass med en paus på ett par timmar mellan passen. Hänvisar till SVO för resultaten. Inga sensationer men det kändes mycket bekvämt och allt flöt på bra. Augusti är en fin månad för astronomi!

Perseider? Jag såg några i teleskopet men ingen för blotta ögat ... mest beroende på att det blir ytterst kort tid jag tittar med obeväpnat öga under variabelpass.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

En imponerande svit!

Ser bland annat att du obsade BF och AV Cygni, vilket jag också gjorde häromkvällen; de visar viss snabb aktivitet, AV har tappat ungefär en magnitud sedan början av juli - och att du fångade en av programstjärnorna, KL Lyrae, som tycks vara på väg mot eller nära maximum.

/Gustav

Edit: ändrade BR till BF.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Robin:
Det är spännande med autokorrigering i mobilen. Själv har jag råkat ur för att solfläckar blivit slöfockar och lite annat smått och gott. När jag läste "snören" tänkte jag först på spårvagnarna som ibland kallas så. Men inte hade du kunnat se R Sct genom ett spårvagnsfönster? Så det slog mig att det nog kunde vara Smögen...

Gustav:
BR Cyg i ditt inlägg ska säkert vara BF Cyg. Den var något svagare nu än förra säsongen. Kollade just AAVSO-kurvan, men där ser man underligt nog inget av den dip som stjärnan åtminstone för mina ögon tycks genomgå. Andra tycks ha den på magn ca 10.1, jag fick 10.6.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Japp, BF Cyg ska det förstås vara.

Jag har också sett den svag nyligen, fick den till 10.7 i förrgår, samtidigt som flera andra observatörer har sett den ljusare. Mysko.

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag använde 104 och 112 som jfr-stjärnor för BF Cyg, och det är magnituder enligt gällande AAVSO-sekvens. Kanske finns det någon gammal sekvens som spökar och som en del använder?

M v h
Hans Bengtsson