Förmodligen är det så. Jag kollar med Thomas.Hans Bengtsson wrote:Ojdå, möjligen kan det vara så att jag har någon speciell behörighet som ligger kvar sedan tidigare. Kolla med Thomas K.
M v h
Hans Bengtsson
/Gustav
Förmodligen är det så. Jag kollar med Thomas.Hans Bengtsson wrote:Ojdå, möjligen kan det vara så att jag har någon speciell behörighet som ligger kvar sedan tidigare. Kolla med Thomas K.
M v h
Hans Bengtsson
Er förmodan stämmer. Behörighetssystemet i SVO har ett par olika nivåer enligt följande:wilt wrote:Förmodligen är det så. Jag kollar med Thomas.Hans Bengtsson wrote:Ojdå, möjligen kan det vara så att jag har någon speciell behörighet som ligger kvar sedan tidigare. Kolla med Thomas K.
M v h
Hans Bengtsson
/Gustav
Borde man inte egentligen använda jämförstjärnor md liknande färg som variabeln, alltså ofta lite mer röda stjärnor, för att få en så bra jämförelse som möjligt? Jag upplever att jag bedömmer svaga röda stjärnor för lågt och starka röda stjärnor för högt om jag använder jämförstjärnor med lågt färgindex. Med svaga menar jag upp till ca 1.5 mag över gränsmagnituden och starka mer än 4-5 mag över gränsmagnituden.Hans Bengtsson wrote:Så länge du väljer jfr-stjärnor som inte är röda går det bra att blanda V med VT vid vanliga visuella skattningar. Skillnaden är då så marginell att den saknar praktisk betydelse. Men undvik gärna jfr-stjärnor där färgindexet BT-VT är större än +1.0.
M v h
Hans Bengtsson
Hittade den här gamla frågan från Hans som jag tror aldrig blev besvarad. Jag har testat NSV25109 I Peranso med de obsar vi har. Den period som verkar stämma bäst är 431 dagar, även halva perioden 215 dagar skulle kunna vara en möjlighet. Ev. har perioden ändrats sedan de första obsarna för de senaste från Hans ligger lite ur fas och stämmer bäst med en period av ca 437 dagar. Som alltid mer data behövs!Hans Bengtsson wrote:Molnigheten var i högsta grad växlande kvällen den 2 december 2011, och jag fick flera gånger göra långa uppehåll. Till slut blev skörden ändå 32 observationer, och ett totalt antal av 10 000 observationer i SVO ligger nu nära för min del.
Kvällens roliga överraskning var den långperiodiska variabeln NSV 25109, som jag tidigare har spanat efter vid 17 tillfällen men aldrig sett. Nu lyste den starkt och fint av magnitud 12.5. Sammanlagt har SVO 411 obsar av stjärnan, de flesta negativa men också en hel del positiva.
NSV 25109 rapporteras i SVO som NSV25109 (utan mellanslag) och i AAVSO som LD 22 (med mellanslag). Akronymen LD visar att stjärnan upptäcktes av den svenske amatörastronomen Lennart Dahlmark:
http://www.konkoly.hu/cgi-bin/IBVS?2157
Observationerna i SVO och AAVSO och AFOEV borde kunna användas för en periodbestämning. Vad säger Thomas K om att lägga in de positiva obsarna i Peranso för att se vad resultatet kan bli?
Ser att min nål också är inom ett par hundra meter från mitt hus. Jag tror de gått på postnummerområden för att pricka in observatörerna på kartan. Fast var det inte några nålar fler än vad vi har observatörer i SVO?Robert wrote:Min nål hamnade 100-200 meter ifrån där jag bodde i Alingsås
Vädret har efter flytten varit riktigt uselt men hoppas göra lite testfoto innan sommarljuset tar över.