Rapport från en balkong!
-
- spamtest: JA
Re: Rapport från en balkong!
Man kan säga att jag, mer eller mindre omedvetet, gjorde ett experiment med R Leonis för ungefär 20 år sedan. Hemma använde jag 15 cm reflektor, och på jobbet (när jag jobbade kvällar) hade jag min 12x80 fältkikare. Det visade sig då att skattningarna med fältkikaren genomgående var bortåt en halv magnitud ljusare än med reflektorn. Minns att jag sedan i efterhand skippade fältkikarobsarna, men det hade jag egentligen inte behövt göra. Det ingår liksom i spelets regler att man kan få lite olika magnitudvärden beroende på instrument, ögonens känslighet för olika våglängder, osv. Det hela jämnar ut sig jättebra om man har tillräckligt många observationer från olika observatörer och använder medelvärden.
Nåväl. Röda stjärnor ses relativt sett ljusare om bakgrunden är ljus, t.ex. vid månsken eller artificiella ljusföroreningar - eller om man har lägre förstoring. Det var säkert anledningen till resultatet för R Leonis. Speciellt för den extremt röda U Cygni är effekten (åtminstone för mina ögon) mycket tydlig. Ju högre jag förstorar, desto svagare magnitud får jag för U Cygni.
mvh
Hans Bengtsson
Nåväl. Röda stjärnor ses relativt sett ljusare om bakgrunden är ljus, t.ex. vid månsken eller artificiella ljusföroreningar - eller om man har lägre förstoring. Det var säkert anledningen till resultatet för R Leonis. Speciellt för den extremt röda U Cygni är effekten (åtminstone för mina ögon) mycket tydlig. Ju högre jag förstorar, desto svagare magnitud får jag för U Cygni.
mvh
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Blev ett pass trots att moln klev in 29/03 2012.
Däremot låg en måne mitt i vägen för ett flertal variabler och jag blev utan 6 observationer jag gärna hade gjort då jag vet att de ej hade blivit negativa... Men, dagens skörd (tråkigt nog många negativa):
BU Gem +6.3
CK Ori +6.5
RT Ori +8.2
BN Ori +9.3
HL CMa <9.3
HM CMa <9.3
V0372 CMa <9.3
WW Tau <10.3
UX Tau <10.4
XZ Tau <10.4 Någon som skulle kunna tänka sig ta en titt på denna? Har aldrig sett den ännu, men idag kändes som att jag fick någon ytterst ynklig glimt, men det var nog från stjärnan 107 som ligger precis bredvid...'
V0718 Tau <10.4
ZZ Cmi +10.3 (känns som att den börjar klättra sakta mot sitt minimum nu?)
R Leo +5.9 (Observerade med sökaren idag, 6x30, samt rörde teleskopet fram och tillbaka över fältet, visade sig att jag skattade den till en lägre magnitud än tidigare (vilket också är närmare det ni andra skattar den till)).
Förresten det är kul att se lite resultat, tittar igenom lite av graferna på vissa stjärnor jag observerat innan, titta tex:
http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png
Man ser att jag har kommit långt ner på den långa 500 perioden (antar att jag fortfarande är i samma period som när jag observerade den första gången?)
mvh
Robin Andersson
Däremot låg en måne mitt i vägen för ett flertal variabler och jag blev utan 6 observationer jag gärna hade gjort då jag vet att de ej hade blivit negativa... Men, dagens skörd (tråkigt nog många negativa):
BU Gem +6.3
CK Ori +6.5
RT Ori +8.2
BN Ori +9.3
HL CMa <9.3
HM CMa <9.3
V0372 CMa <9.3
WW Tau <10.3
UX Tau <10.4
XZ Tau <10.4 Någon som skulle kunna tänka sig ta en titt på denna? Har aldrig sett den ännu, men idag kändes som att jag fick någon ytterst ynklig glimt, men det var nog från stjärnan 107 som ligger precis bredvid...'
V0718 Tau <10.4
ZZ Cmi +10.3 (känns som att den börjar klättra sakta mot sitt minimum nu?)
R Leo +5.9 (Observerade med sökaren idag, 6x30, samt rörde teleskopet fram och tillbaka över fältet, visade sig att jag skattade den till en lägre magnitud än tidigare (vilket också är närmare det ni andra skattar den till)).
Förresten det är kul att se lite resultat, tittar igenom lite av graferna på vissa stjärnor jag observerat innan, titta tex:
http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png
Man ser att jag har kommit långt ner på den långa 500 perioden (antar att jag fortfarande är i samma period som när jag observerade den första gången?)
mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
- Robin Andersson
19 obsar kvällen 2012-04-02, kallt på balkongen, mycket röksugna grannar... Ser att nu är det inte långt kvar tills U Gem m.m kan obsas från balkongen i rimlig tid, så de blir nog till helgen/nästa vecka.
U Ori +7.4
AI CMi +8.3
YZ CMi <10.5
AK CMi <9.9
CK Ori +6.4
UX Tau <10.4
XZ Tau <10.4
V0718 Tau <10.4
W Tau <10.5
RT Ori +8.2
BN Ori +9.4
RS Ori +8.7
FI Ori +10.1
BL Ori +6.5
HM CMa <8.2
HL CMa <8.2
ZZ CMi +10.3
TU Tau +9.0
R Leo +5.8
mvh
Robin Andersson
U Ori +7.4
AI CMi +8.3
YZ CMi <10.5
AK CMi <9.9
CK Ori +6.4
UX Tau <10.4
XZ Tau <10.4
V0718 Tau <10.4
W Tau <10.5
RT Ori +8.2
BN Ori +9.4
RS Ori +8.7
FI Ori +10.1
BL Ori +6.5
HM CMa <8.2
HL CMa <8.2
ZZ CMi +10.3
TU Tau +9.0
R Leo +5.8
mvh
Robin Andersson
-
Hej Robin!
Bra jobbat, men obsarna av HL CMa och HM CMa kanske borde utgå? Ingen av dessa stjärnor har någonsin setts så ljusstarka som den svagare-än-magnitud du anger.
HM CMa är en flarestjärna och sådana observeras genom att de övervakas. Bäst är fotografisk övervakning, man tar kanske en bild per minut och fortsätter så timme efter timme efter timme. Visuell övervakning av flarestjärnor är så långtråkig att ingen klarar av det. Chansen att du vid en enstaka titt skulle få se HM CMa av magnitud 9 är tyvärr så liten att den är nästan försumbar. Förmodligen måste du kolla hundratusentals gånger för att lyckas med det.
M v h
Hans Bengtsson
Bra jobbat, men obsarna av HL CMa och HM CMa kanske borde utgå? Ingen av dessa stjärnor har någonsin setts så ljusstarka som den svagare-än-magnitud du anger.
HM CMa är en flarestjärna och sådana observeras genom att de övervakas. Bäst är fotografisk övervakning, man tar kanske en bild per minut och fortsätter så timme efter timme efter timme. Visuell övervakning av flarestjärnor är så långtråkig att ingen klarar av det. Chansen att du vid en enstaka titt skulle få se HM CMa av magnitud 9 är tyvärr så liten att den är nästan försumbar. Förmodligen måste du kolla hundratusentals gånger för att lyckas med det.
M v h
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Jaha! Jag trodde de var dvärgnova liknande stjärnor, därför jag har försökt se de två så många gånger. Men ska nog ta och rensa lite till i listan. Jag märkte igår att det är fler skumma stjärnor som jag observerar, tex FI Ori som tydligen hade en period på ca 4 dagar...
Men det är bra att du säger det Hans det hade jag ingen aning om. Däremot ser jag fram emot U Gem som trampar in nu i synfältet!
Mvh
Robin Andersson
Men det är bra att du säger det Hans det hade jag ingen aning om. Däremot ser jag fram emot U Gem som trampar in nu i synfältet!
Mvh
Robin Andersson
-
HL CMa är, i motsats till HM CMa, en dvärgnova och en mycket aktiv sådan. Magnituden brukar gå upp och ner mellan 14 och 11. Men den når inte magnitud 8 eller 9, och därför blir en negativ obs som <8.3 utan värde.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Aha, ja det har du rätt i, det tänkte jag inte alls på igår kväll, men tar bort de när jag sitter vid en dator för det funkar ej över mobilen. Förresten har ni några fler mira tips i närheten av området av huvudet på Orion och fötterna på tvillingarna?
Mvh
Robin Andersson
Mvh
Robin Andersson
Kolla under "Aktuella Miror" på SVO:s startsida så ser du ungefärlig ljusstyrka på många miror som just nu är rätt ljusa. T.ex skulle kanske R Gem, V Mon, Y Mon, W Aur, UV Aur, VX Aur, U CMi och V Tau kunna vara några som skulle passa.Robin Andersson wrote:Förresten har ni några fler mira tips i närheten av området av huvudet på Orion och fötterna på tvillingarna?
Mvh
Robin Andersson
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Tack Thomas! Ska kolla upp det till lunch! Hittade också några andra (ej miror dock), SS Gem och FX Ori.
Förresten står på SS Gem, typ:
RVA, RV Tauri variables, does not vary in mean magnitude. Vad menas med det?
Mvh
Robin
Förresten står på SS Gem, typ:
RVA, RV Tauri variables, does not vary in mean magnitude. Vad menas med det?
Mvh
Robin
Det finns 2 undertyper till RV Tauri-stjärnorna. Typ A, t.ex R Scuti, där inte medelmagnituden varierar, dvs. i genomsnitt ligger alla maxima och minima på samma nivå sett på lång sikt. Typ B, t.ex U Mon, har en underliggande variation där medelnivån för max resp. min ändras över tiden. För U Mon är denna period 2-5 år, fast den verkar ha missat att ändra sig de senaste åren. I denna AAVSO-artikel står en hel del om dessa spännande stjärnor.
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Coolt! Dessa ska jag nog kolla upp lite mer, ser i beskrivningen på SVO står det (AC Her) i slutet, som jag har tittat på ett fåtal gånger.
Har nu i alla fall skrivit ut en hel del kartor av de som du tipsade om, hoppas det blir klart på himmelen ikväll.
mvh
Robin Andersson
Har nu i alla fall skrivit ut en hel del kartor av de som du tipsade om, hoppas det blir klart på himmelen ikväll.
mvh
Robin Andersson
På tal om U Mon så kom jag på att den aldrig har varit speciellt ljus den här säsongen, bara runt 6.6 mot 5.8 tidigare år. AAVSO:s ljuskurva för senaste 10000 dagarna bekräftar att U Mon nu verkar ha gått in ett nytt "långperiodmin", det första sedan 1992.
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Ska försöka på U Mon imorgon, har väldigt mycket slöjmoln (tror jag det kallas?) just nu på himmelen som förstör... Även såg jag en svag 22 graders halo runt månen, tjusigt! Dessutom märker jag att jag ser inte stjärntecknet Monocerotis överhuvudtaget från min balkong med blotta ögat... Kanske några enstaka stjärnor, men inte så att det är ett uppenbart tecken.
mvh
Robin Andersson
EDIT: Däremot hittade jag 4st observationer jag gjorde i lördags med kikaren som jag hade glömt att skriva in!
mvh
Robin Andersson
EDIT: Däremot hittade jag 4st observationer jag gjorde i lördags med kikaren som jag hade glömt att skriva in!
92000+ obsar nu. I den här takten kan 100k passeras i år tom.
Själv räknar jag inte med att fota något förän i slutet på april tidigast pga flytten.
Själv räknar jag inte med att fota något förän i slutet på april tidigast pga flytten.
- Robin Andersson
Jag siktar på minst 200 denna månaden, har mycket tentaplugg också men ska i alla fall försöka.
mvh
Robin Andersson
mvh
Robin Andersson