Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Robin Andersson wrote:Blev ett par obsar nyss 22/3-2012, dock tyvärr alla negativa...

Däremot fick jag en obs av AI Ori som är med på bortglömda miror listan. Hade oerhört dålig gränsmagnitud idag, magnitud 9.9 var det svagaste jag lyckades se, trots att jag hade 65x förstoring vilket har tagit mig ner till ca +11.5...

mvh
Robin Andersson
Bra jobbat! Riktiga variabilister obsar även under suboptimal himmel.

Jag hade också dålig himmel här i Lund ikväll, minst en halv magnitud sämre gränsmagnitud än vanligt.

Kör hårt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Förresten hur mycket avtar gränsmagnituden med höjden? Det kanske inte skiljer så mycket på mörka ställen men in Göteborg syns det tydliggör ögat att det avtar väldigt fort. Anledningen till att jag frågor är för både HM och HL CMa är oerhört långt ner på hinlen(precis bredvid Sirius)

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Om du googlar på "Extinktionskalkylator" så hittar du en AG-tråd där jag ger en länk till en kalkylator som anger extinktionen vid valfri altitud under normala atmosfäriska förhållanden. Sedan får man tänka på att utsläckningen i en stad kan bli enormt stor nära horisonten. Man tittar ju där ofta genom en kraftig artificiell ljushemisfär.

M v h
Hans Bengtsson
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Kanske lika bra att läggai n länken till Extinktionskalkylatorn här med.

http://www.orion-drustvo.si/MBKTeam/com ... nction.htm
Robin Andersson

Oj det var faktiskt mycket mer än jag anade, men stämmer ganska bra i praktiken tycker jag. Ska ta ett foto från min balkong när jag har chansen så ska ni få se någon gång (som inte vet) vilken skillnad det är på horisonten i söder & österut (österut är värst, men syns ej från balkongen).
Ska även ta några bilder från landet nu när jag åker upp, kan bli kul att jämföra.

Hur ser det ut för dig Hans? Vet att du har en fotobollsplan strax intill samt att du observerar mer norrut än vad jag gör. Anledningen till att jag har det så klart i väst är för att havet ligger i den riktningen => Mindre gatubelysningar åt det hållet. Söderut däremot kommer motorvägen samt ett helt köpcenter m.m. Men som sagt, det märks mest av mot horisonten att man bor i en stor stad tycker jag.

Tack för länkarna Hans & Robert.

mvh
Robin Andersson
ThomasK

Post by ThomasK »

Extinktionen påverkas mycket av hur klar luften är. Senaste dagarna har det varit väldigt fuktigt och disigt på västkusten och då blir extinktionen mycket högre än vid riktigt torrt och klart väder.

Jag tycker Extinktions-kalkylatorn visar lite för höga värden den räknar 0 utanför atmosfären, så för att kunna jämföra får man dra ifrån värdet man får vid 90 graders höjd. Den verkar räkna med 0.25-0.32 magnituder/airmass, kanske också lite för högt, i genomsnitt brukar jag få runt 0.2 när jag fotar stjärnor.

Om man räknar atmosfärens tjocklek i zenit som 1 (1 airmass), ökar tjockleken enligt följande tabell. Värdet för (airmass - 1) gånger extinktionskoefficienten ger extinktionen i magnituder.

1 - 90°
2 - 30°
3 - 19°
4 - 14°
5 - 11°15’
6 - 9°15’
7 - 7°45’
8 - 6°35’
Thomas Karlsson
Robin Andersson

Intressant! Jag undrar hur mycket det här varierar om man skulle testa dessa värden i en cirkel på himlen, asså alla riktningar. Givetvis kommer det variera beroende på vart man är, men tror jag ska försöka testa detta. Först visuellt genom att fotografera ungefär samma höjd 360 grader runt mig, sen kanske på ett annat sätt ifall ni har något förslag?

mvh
Robin Andersson
Robin Andersson

Cirka 1h under behaglig temperatur på balkongen idag 27/3 gav 17 obsar, gränsmagnituden var OK.

Insåg nyss att jag glömde R Leo innan jag gick in...

U Ori +7.4
BU Gem +6.4
BQ ORi +7.8
TU Tau +9.1
AK CMi <10.3
AI Ori <10.6
CK Ori +6.4
BN Ori +9.3
RT Ori +8.5
RS Ori +8.8
FI Ori +10.2
BL Ori +6.3
UX Tau <9.9
XZ Tau <9.9
V0718 Tau <9.9
W Tau <9.8
ZZ CMi +10.2

mvh
Robin Andersson
wilt

Post by wilt »

Fin serie, Robin!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

ThomasK

Post by ThomasK »

Du fick till en fin serie ikväll du också Gustav. Det blir ett strålande resultat också för mars med över 1000 obsar redan. Min skörd för kvällen blev:

RT Aur 5.1
R Leo 6.1 (Tycker den är svårbedömd och vi har fått rätt stor spridning mellan olika personer, men medelkurvan ser dock rätt jämn ut)
T Mon 6.4
Y Mon 9.7
S Hya 10.0
V Cnc 8.0
U Mon 7.0
R LMi 7.9 (En annan stjärna där det är lite olika bud om nivån...)
W Cnc 8.8
W Leo 10.2
R CVn 8.6
R Vir 10.3
RS Vir 8.6
Thomas Karlsson
Ramsey

Post by Ramsey »

Det är hiskligt svårt att nå samma höga nivå som er andra. Min kväll var eländigt mulen. När jag vaknade på natten var det dock _helt_ molnfritt, god transparens, bra seeing, mörk himmel, massor med stjärnor och plusgrader. Kunde inte motstå att gå ut på en runda bland variablerna. Jag hann ta fyra enkla. Det tog åtta minuter. Sen drog medelhöga skiktmoln raskt in. Suck. Försökte göra nåt vettigt mellan sjoken i 45 minuter och fick två varaibler till. Väntade en stund men gav sedan upp då det inte fanns någon ände på molnen. Stabilt väder efterfrågas! Klart eller mulet spelar ingen roll, bara man vet om det är värt att gå upp mitt i natten eller inte. :green: :D

20120327
23:36UT del Cep 4.0
23:39UT miu Cep 3.5
23:41UT GK Cep 7.2
23:44UT CH Cyg 7.3 (Nu kom skiktmolnen starkt i öst så jag vände mot väst)
20120328
00:00UT R Leo 6.6
00:17UT Z UMa 9.1 (Försökte håll mig i zenit för att få bästa chansen att se igenom molnen, men det funkade dåligt)

Ang. R Leo och R LMi så verkar det som om åtminstone jag och Gustav, som har samma modell på fältkikare, får tämligen lika värden de flesta gånger (gäller även andra variabler).
Robin Andersson

Teleskopet var på balkongen även ikväll, men tyvärr styr modernatur ikväll, fick besök av moln givetvis innan jag ens började...
Tompa

Post by Tompa »

Äntligen höll sig molnen borta! Blåsigt, men bra seeing.
Kvällens skörd:

R CVn 8.5
S UMa 11.0
Z Leo 9.7
R Leo 6.5
RS Lyn 9.7
RX Cnc 9.5
RT Cnc 8.1
X Cnc 6.9
Z Cnc 8.4
Y Lyn 7.7
Z UMa 8.5
RT CVn 11.0
Z UMi 13.0
CH Cyg 7.2

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt

Post by wilt »

Ramsey wrote:Det är hiskligt svårt att nå samma höga nivå som er andra. Min kväll var eländigt mulen. När jag vaknade på natten var det dock _helt_ molnfritt, god transparens, bra seeing, mörk himmel, massor med stjärnor och plusgrader. Kunde inte motstå att gå ut på en runda bland variablerna. Jag hann ta fyra enkla. Det tog åtta minuter. Sen drog medelhöga skiktmoln raskt in. Suck. Försökte göra nåt vettigt mellan sjoken i 45 minuter och fick två varaibler till. Väntade en stund men gav sedan upp då det inte fanns någon ände på molnen. Stabilt väder efterfrågas! Klart eller mulet spelar ingen roll, bara man vet om det är värt att gå upp mitt i natten eller inte. :green: :D
Imponerande entusiasm!
ThomasK wrote:Det blir ett strålande resultat också för mars med över 1000 obsar redan.
Ja, vi producerar många obsar nu. Vad som är roligt är att flera nya variabilister anslutit sig den senaste tiden, samt att vi har god produktion i alla kategorierna - visuella skattningar med fältkikare, dito med (medelstora) teleskop, grönkanals DSLR-fotometri med kameraobjektiv, dito med teleskop, V-filtrerad CCD-fotometri med eget teleskop, dito med fjärrstyrt teleskop. (Det vi saknar är väl visuella skattningar med jätteteleskop, CCD-obsar med andra filter än V samt fotoelektrisk fotometri, men det sistnämnda är det väl inte många amatörer som gör nuförtiden.)
ThomasK wrote:R Leo 6.1 (Tycker den är svårbedömd och vi har fått rätt stor spridning mellan olika personer, men medelkurvan ser dock rätt jämn ut)
Jomenvisst, vissa stjärnor har större spridning än andra. Jag föreställer mig att såväl synsinnet hos den individuelle observatören som instrumentet som används spelar in, och att dessa effekter ser annorlunda ut för röda stjärnor, tex.

Förmodligen har man någon gång gjort kontrollerade experiment kring likartade fenomen, till exempel att en och samma observatör observerar en och samma variabel med radikalt annorlunda instrumentstorlek. Är det så, till exempel, att för vissa stjärnor får man helt olika skattningar om man obsar en magnitud över gränsmagnituden jämfört med att man obsar fyra magnituder över gränsmagnituden, medan för andra stjärnor är denna effekt liten och försumbar? Säkert något som Hans har koll på.

En spridning på en halv magnitud eller något är oftast inget konstigt när man ser på ljuskurvorna för vissa stjärnor. Massor av obsar och så medelvärde på det verkar ju vara en framkomlig väg.

/Gustav

ThomasK

Post by ThomasK »

Ja, vi har verkligen god spridning och bevakning för att vara en så liten grupp.

Jag tycker det sporrar att det kommer in observationer från olika personer på en stjärna man själv sett. Det blir en extra parameter i bakhuvudet när man själv gör nästa observation, "... jaha han/hon tyckte så, kan det verkligen stämma med vad jag ser...". Mike Simonsen på AAVSO skrev en mycket underhållande text om hur man ska förhålla sig till sina egna och andras observationer, som jag inte kan hitta igen nu, nån som vet var den kan hittas? I stort gick den ut på att man bara ska lita till vad man själv ser och betrakta alla andra som mindre vetande och värdelösa observatörer (sarkastiskt).
Thomas Karlsson