Jag hade inte ägnat så mycket tid åt DS-objekt norr om himmelsekvatorn trots att de flesta syns bättre härifrån än från Virsbo pga himlens mörker. Jag riktade tuben mot NGC2244 och Rosett-nebulosan. Redan i sökaren 8x50 syntes det stora gasmolnet runt stjärnhopen. Rosetta fick inte plats i 50x-synfältet, men det var lätt att panorera sig fram nebulosans utsträckning. Stjärnhopen NGC2244 ligger i ett tomt, gasfritt område i centrum. Stjärnvinden har väl blåst ut materialet under årmiljonerna.
Julgranshopen, NGC2264, ser verkligen ut som namnet antyder. Direkt vid anblicken i okularet ser jag nebulositet både i "roten" (i norr) och i julgransstjärnan i toppen (i söder). Detta är nebulosan Sharpless 273. Jag hade inte med säkerhet sett denna nebulosa tidigare från Sverige. Där är det lätt att tro att det bara är imma kring de ljusaste stjärnorna men när man ser struktur i nebulositeten så är det ingen tvekan.
N om julgranstoppen finns Kon-nebulosan (Conus- eller Cone-nebula) som gör en djup inbuktning i Sharpless 273 från den S sidan. Den mörka nebulosan anses vara extremt svår att se och jag hade aldrig sett den tidigare. Jag kunde ganska obehindrat se Konen ofiltrerat med 50x! Objektet är en av de få som kan dra nytta av H-Beta ("Hästhuvud-") filtret. Med H-Beta syntes den mörka inbuktningen enklare. Jag tyckte Kon-nebulosan var enklare att se än Hästhuvudet inatt. Konen var en av mina trofeér som tur var jag inte glömde bort att obsa inatt.
En grad västerut finns en mycket rik öppen stjärnhop men med extremt ljussvaga stjärnor, Trumpler 5. Jag hade under flera vintrar förgäves försökt se Tr 5 med min 44.5cm Dobson i Virsbo. Härifrån syntes ett svagt glöd direkt när jag tittade i okularet! Det fanns även en stjärnrik anhopning i anslutning öster om Trumpler 5 men den sanna Tr 5 visade upp ett skönt glitter av delvis oupplösta stjärnor. Nu äntligen har jag obsat alla stjärnhopar i Trumpler-katalogen.
Istället för supernovan i Centaurus A så hoppades jag på SN2016X (ASASSN-16at) i galaxen UGC8014 i Jungfrun. Det är en ytljussvag galax men lätt att hitta för den ligger nära en relativt ljus stjärna. Supernovan var en stjärna SE om galaxen. Den 11.67 februari (UT) skattade jag SN2016X till magnitud 13.9. Kan SN2016X läggas till SVO?

För första gången sedan januari såg jag moln dyka upp på natthimlen (förutom de Magellanska Molnen!!) och himlen försämrades. Jag beslutade att sluta i förtid vid 2-tiden och köra hem till min lägenhet i Geraldton. Elva stjärnklara nätter i rad hittils under en kolsvart himmel, inte så illa ändå.

/Timo K