Bortglömda ljusa miror
Re: Bortglömda ljusa miror
Sist jag kollade var det AM Dra, CL Cyg och GM Cam som saknar AAVSO-sekvens. Jag har använt Nomad-stjärnor för de obsar jag gjort av CL Cyg och GM Cam.
Thomas Karlsson
-
- spamtest: JA
En av bonusstjärnorna i projektet är GT Cyg, klassad som Algol-variabel. Om man googlar på ...
GT Cyg WASP
... så ser man att WASP har data för denna stjärna. Och fasdiagrammet ser rätt besynnerligt ut, vilket förklarar varför jag tyckte SVO-fasdiagrammet verkade en smula spretigt. Undrar hur detta system ser ut fysiskt. Kanske är den ena komponenten i sig periodiskt variabel? Kanske finns det en tredje komponent?
M v h
Hans Bengtsson
GT Cyg WASP
... så ser man att WASP har data för denna stjärna. Och fasdiagrammet ser rätt besynnerligt ut, vilket förklarar varför jag tyckte SVO-fasdiagrammet verkade en smula spretigt. Undrar hur detta system ser ut fysiskt. Kanske är den ena komponenten i sig periodiskt variabel? Kanske finns det en tredje komponent?
M v h
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
En lite kuriös fråga, vad är det största antal stjärnor man har upptäckt i ett system? Ja som ni har lyckats läsa/höra någonstans? Har aldrig läst om något system med fler än 2 stjärnor, finns säkert fler än 2. Någon som har läst om 3? Kanske 4?
mvh
Robin
mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
-
Castor består av minst 6 individuella stjärnor. Men det finns också två multipelstjärnor som anses ha 7 komponenter: AR Cas och Ny Sco.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
Jag testade vårt material, men hittade ingen regelbunden period. Jag tog bort de 3 obsarna där förmörkelsen pågick och testade de övriga för en period 0.05 till 20 dagar men fick inget utslag i Peranso...Hans Bengtsson wrote:En av bonusstjärnorna i projektet är GT Cyg, klassad som Algol-variabel. Om man googlar på ...
GT Cyg WASP
M v h
Hans Bengtsson
Thomas Karlsson
-
Tur att V2331 Cyg (som WASP inte fångat!) har ett mera traditionellt utseende på ljuskurvan ... en kurva av typ GT Cyg skulle ha varit besvärlig att bena ut.
Edit:
På tal om våra 50 bortglömda, så hoppas jag ingen har missat att en "nygammal" variabelobservatör, Pierre Hallsten, gjort en förnämlig comeback och nu mäter variabler i en strid ström, bl.a. DT Ori som är en av de mest långperiodiska av de 50.
M v h
Hans Bengtsson
Edit:
På tal om våra 50 bortglömda, så hoppas jag ingen har missat att en "nygammal" variabelobservatör, Pierre Hallsten, gjort en förnämlig comeback och nu mäter variabler i en strid ström, bl.a. DT Ori som är en av de mest långperiodiska av de 50.
M v h
Hans Bengtsson
-
En ovanligt rik multipelstjärna är Omega Centauri, belägen i Kentaurens stjärnbild. Multipelstjärnan består av ca 1 miljon komponenter.Hans Bengtsson wrote:Castor består av minst 6 individuella stjärnor. Men det finns också två multipelstjärnor som anses ha 7 komponenter: AR Cas och Ny Sco.
M v h
Hans Bengtsson

/Timo K
Ja, han har kommit igång ordentligt - kul med nya (och nygamla!) observatörer!Hans Bengtsson wrote: Edit:
M v h
Hans Bengtsson
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Jag matade in en bunt med bortglömda ljusa miror från i tisdags kväll
En anna av våra bifångser börjar visa upp sin Algokurva med.

En anna av våra bifångser börjar visa upp sin Algokurva med.

-
WASP har gett en ljuskurva för GT Cyg:
http://wasp.paynescape.com/results_disp ... thod=class
WASP-perioden är 2.9756 dygn och kurvan ser säregen ut. Kolla gärna några inlägg om stjärnan som vi nyligen har haft i denna tråd.
Robert:
Många fina och viktiga mätningar av de 50 bortglömda som du nu lagt in i SVO. Totala antalet 100000 närmar sig med stormsteg.
M v h
Hans Bengtsson
http://wasp.paynescape.com/results_disp ... thod=class
WASP-perioden är 2.9756 dygn och kurvan ser säregen ut. Kolla gärna några inlägg om stjärnan som vi nyligen har haft i denna tråd.
Robert:
Många fina och viktiga mätningar av de 50 bortglömda som du nu lagt in i SVO. Totala antalet 100000 närmar sig med stormsteg.
M v h
Hans Bengtsson
Ah Tänkte inte på att ni hade pratat om GT cyg för några dagar sedan då jag tittade på kurvan och såg att den liknade lite vår V2331 Cyg.
Fick bilder från BRT på V393 Her, WX Her, KL Lyr, GS Cyg och IU Peg i natt. Både WX och V393 Her verkar ha börjat stiga efter sitt minimum, fast för V393 var resultatet osäkert. Hercules säsong är snart förbi för BRT, få se om det går att få igenom någon bild till för att bekräfta trendensen. KL Lyr verkar tillhöra den ganska sällsynta kategorin bland mirorna med snabbare avtagande än stigande fas. Riktigt spetsiga max och min verkar den ha också. GS Cyg verkar ha nått, eller har just passerat max. IU Peg fortsätter neråt efter sitt max runt 1:a september. Detta är en av våra miror med okänd period.
Thomas Karlsson
Arbetet med Wikin om de 50 Mirorna fortgår. Det är ett drygt, men roligt arbete att leta upp och bena ut all tillgänglig information. Också lite frusterande då det ofta inte finns alltför mycket eller när man hittar hänvisningar till nån obskyr publikation som inte finns tillgänglig på nätet. Ibland dyker det upp trevliga överraskningar också, som en oväntat koppling mellan en västsvensk amatörastronom och Sonnebergobservatoriet runt UZ Cam.
De källor jag använder för att hitta information är bl.a SIMBAD, VSX, GuL, SAO/NASA ADS, GCVS, Google, Astronet, AAVSO, AFOEV och NSVS
De källor jag använder för att hitta information är bl.a SIMBAD, VSX, GuL, SAO/NASA ADS, GCVS, Google, Astronet, AAVSO, AFOEV och NSVS
Thomas Karlsson
Bra jobbat, Thomas!
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
-
Mycket bra! Jag har förresten en tjock pärm där jag sätter in uppgifter om de 50 bortglömda, men det har inte blivit så mycket gjort just i det avseendet den senaste tiden. Kommer sedan att jämföra med vad som finns i Wiki:n och meddela sådant som eventuellt missats där.
Att jag en gång i tiden skickat ett brev till Sonneberg angående UZ Cam hade fallit mig helt ur minnet, det får jag erkänna. Personalen på Sonneberg var verkligen engagerade i ämnet variabla stjärnor! De höll en makalös servicenivå mot alla som sysslade med variabler, inte minst amatörastronomer. När man hade fått en samling skrifter från dem, så fanns det en särskild returtalong som man vänligt men bestämt uppmanades sända tillbaka. På den fanns redan ifyllt vad man just hade fått, och själv skulle man skriva vad man önskade ytterligare. Jag brukade följa uppmaningen, och fick på så sätt ett avsevärt antal kilon med gamla skrifter och kartor hemsända ...
Som ett exempel på servicen från Sonneberg, så skrev jag en gång till dem angående miran X UMi som observerades i vårt land. Problemet var att den låg helt ur fas jämfört med GCVS-elementen, så det var omöjligt att säga vilken cykel som observerades och därmed visste vi inte heller den verkliga långsiktiga periodlängden. Det dröjde en vecka eller så, sedan fick jag en lista med gamla maxima som hade bestämts från Sonneberg-plåtarna. Dessa maxima fanns inte publicerade, utan när de fått mitt brev så gick dom med anledning av det igenom massor (troligen tusentals) plåtar för att se när X UMi låg i maximum.
Förresten:
Några av de 50 bortglömda (som UZ Cam) har publicerade maxima i analysnumren av SUAA VSS Report och SVSO Report. Gustav H har tillgång till dessa skrifter.
mvh
Hans Bengtsson
Att jag en gång i tiden skickat ett brev till Sonneberg angående UZ Cam hade fallit mig helt ur minnet, det får jag erkänna. Personalen på Sonneberg var verkligen engagerade i ämnet variabla stjärnor! De höll en makalös servicenivå mot alla som sysslade med variabler, inte minst amatörastronomer. När man hade fått en samling skrifter från dem, så fanns det en särskild returtalong som man vänligt men bestämt uppmanades sända tillbaka. På den fanns redan ifyllt vad man just hade fått, och själv skulle man skriva vad man önskade ytterligare. Jag brukade följa uppmaningen, och fick på så sätt ett avsevärt antal kilon med gamla skrifter och kartor hemsända ...
Som ett exempel på servicen från Sonneberg, så skrev jag en gång till dem angående miran X UMi som observerades i vårt land. Problemet var att den låg helt ur fas jämfört med GCVS-elementen, så det var omöjligt att säga vilken cykel som observerades och därmed visste vi inte heller den verkliga långsiktiga periodlängden. Det dröjde en vecka eller så, sedan fick jag en lista med gamla maxima som hade bestämts från Sonneberg-plåtarna. Dessa maxima fanns inte publicerade, utan när de fått mitt brev så gick dom med anledning av det igenom massor (troligen tusentals) plåtar för att se när X UMi låg i maximum.
Förresten:
Några av de 50 bortglömda (som UZ Cam) har publicerade maxima i analysnumren av SUAA VSS Report och SVSO Report. Gustav H har tillgång till dessa skrifter.
mvh
Hans Bengtsson