Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Bra!

En fråga: skulle man även kunna skriva fri text där? Dels kan man hitta referenser som man vill lägga in som gäller publikationer som inte finns på nätet, dels - och kanske viktigare - vill man kanske kommentera det man hittat, stjärnans beteende osv. Ungefär som i VSX.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

Ja och njä. Länken består av en rad med rubrik på 100 tecken och en rad med URL:en. Det går utmärkt att bara fylla i rubriken med valfri text, men max 100 tecken då. För mer utförligare noteringar skulle man kanske behöva ett fritextfält till varje stjärna, det finns inte i dagsläget.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Kan man implementera en sådan fritextruta?

Ett alternativ vore kanske att vi skapade en enda sida för metadata, kommentarer, länkar etc, för de 50 programstjärnorna. Ett ställe att samla litteraturreferenser osv. Som det är nu sprids sådana saker i en mängd olika Astronetinlägg, alternativt syns inte alls.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Tompa

Post by Tompa »

Ser att monsun-säsongen är slut (har Gustav har kastat regnrocken?), nu tickar det åter in BVR-obsar för v462 Cyg. Kul!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt

Post by wilt »

Haha - regnkläder bort :) Japp, nu är monsunsäsongen över borta i Amerikat och Tom Krajci har startat upp sin teleskopfarm igen, bilderna börjar flöda in i Aavsonet.

Undrar förresten om det där med monsunsäsongen i New Mexico ... Skulle inte förvåna mig om det innebär att de för en kort tid får ungefär det väder vi har i Sverige mest hela tiden ...

/Gustav

ThomasK

Post by ThomasK »

wilt wrote:Kan man implementera en sådan fritextruta?

Ett alternativ vore kanske att vi skapade en enda sida för metadata, kommentarer, länkar etc, för de 50 programstjärnorna. Ett ställe att samla litteraturreferenser osv. Som det är nu sprids sådana saker i en mängd olika Astronetinlägg, alternativt syns inte alls.

/Gustav
Kanske Astronets Wiki kan användas till detta?
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Bra idé!

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Att samla data för de 50 på ett ställe känns som en mycket bra tanke, inte minst skulle det underlätta inför VB 2, och även när det gäller någon senare mera internationell presentation av resultaten. Jag kommer garanterat att hjälpa till med letande i litteratur osv. Även om stjärnorna än så länge kan kallas bortglömda så finns det ju ändå upptäcktsuppgifter och lite annat som kan vaskas fram.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Jag obsade V673 Cyg med Sierra Stars 61 cm f/10 Cassegrain och med det här instrumentet är det inga problem att separera variabeln från den näraliggande stjärnan, även med en normal apertur i Vphot (till skillnad från min förra mätning på en BRT-bild).

Den störande grannstjärnan mättes till V=16.33; om man vill reducera om andra bilder av V673 nära minimum där de bägge stjärnorna inte är separerade bör det, vad jag kan se i dagsläget, vara lämpligt att dra bort 16.3 (här handlar det om tiondelsprecision, inte hundradelar tror jag, eftersom SNR är 22).

/Gustav

ThomasK

Post by ThomasK »

Jag har börjat lägga upp en wiki-sida för våra miror på http://astronet.se/wiki/ och fyllt i lite exempel för de första stjärnorna

Titta gärna på denna och fundera på vilka rubriker och kategorier vi ska ha med. Istället för att kopiera basuppgifterna från GCVS eller VSX har jag lagt in länkar till rätt sida på SVO och AAVSO/VSX.

Lite träning kan behövas innan man kommer in i hur man skriver wiki-sidor, men har vi en bra mall per sida blir det sen enklare att fylla på med uppgifter.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Jättebra början!

/Gustav

Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Jag håller med Gustav!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK

Post by ThomasK »

Nu har jag gjort klart en mall för alla 50 stjärnorna på wiki-sidan och fyllt på med ett drygt 100-tal uppgifter. Mest är det resultat från våra gjorda observationer, plus att Gustav har fyllt på med en del referenser.
Thomas Karlsson
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Snyggt jobbat, det hjälper till att få lite struktur på all insamlad data och givetvis kommande data.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Är det bara AM Dra bland de 50 bortglömda som nu saknar AAVSO-sekvens? Jag ser att alla utom AM Dra och VZ CMi nu har mätningar i SVO. Fantastiskt.

M v h
Hans Bengtsson