Måste påpeka att det var mindre observatörer än vad jag trodde faktiskt, men men. Detta året får jag i alla fall passa på att ta en 100 variabler på 100 dagar, det har jag nog tid med

mvh
Robin Andersson
Håller med! Att bearbeta en bild i Vphot tar längre tid än att göra en visuell observation. Å andra sidan kan man jobba med Vphot mulna kvällar.Robert wrote: Problemet är inte att sammla in data utan att behandla den![]()
Ja, det vore intressant. Till att börja med: vilken mjukvara, montering, kamera och teleskop använder du?Robert wrote: Får berätta om hur jag gör i en fotosession. Kan vara intresant för andra at veta hur jag gör....
Jag har börjar skriva lite om hur jag gör och vad jag har här: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=5686wilt wrote:Håller med! Att bearbeta en bild i Vphot tar längre tid än att göra en visuell observation. Å andra sidan kan man jobba med Vphot mulna kvällar.Robert wrote: Problemet är inte att sammla in data utan att behandla den![]()
Ja, det vore intressant. Till att börja med: vilken mjukvara, montering, kamera och teleskop använder du?Robert wrote: Får berätta om hur jag gör i en fotosession. Kan vara intresant för andra at veta hur jag gör....
/Gustav
En dum fråga (du märker hur okunnig jag är): funkar ACP med billigare monteringar från tex Sky-Watcher?Robert wrote: ACP är programvaran som möjligör att fota så många objekt på en kväll. Mycket trevligt program för att fota flera olika objekt.