Bortglömda ljusa miror
-
- spamtest: JA
Re: Bortglömda ljusa miror
Hi,
AN Dra is getting too faint for my 30cm dobson, the Moon is too bright! Yesterday, I could see it faintly but couldn't see good comparison stars. It was around mag. 14,1(?). I didn't record it in AAVSOs WebObs because I was too uncertain.
Maybe somebody can help? If you could make an estimate one of these days, maybe we can catch the minimum before it goes up again?
Regards,
Bruno (BBI)
AN Dra is getting too faint for my 30cm dobson, the Moon is too bright! Yesterday, I could see it faintly but couldn't see good comparison stars. It was around mag. 14,1(?). I didn't record it in AAVSOs WebObs because I was too uncertain.
Maybe somebody can help? If you could make an estimate one of these days, maybe we can catch the minimum before it goes up again?
Regards,
Bruno (BBI)
-
Hi Bruno,
It is nice to read your comments here on Astronet! Please continue, we need input from abroad.
The falling lightcurve of AN Dra can be seen here:
http://var.astronet.se/graph/varinfo.ph ... =1&bandh=1
I think there is a good chance we can catch the next minimum, thanks to remote telescopes. The star is now getting a little bit too faint for visual estimates with instruments smaller than 35 - 40 cm.
By the way, have you considered the possibility to report your observations to our database SVO? When old observations were collected for inclusion in SVO, we limited ourselves to Swedish observers. That does not mean you need to be born in Sweden to report new data (Chris Allen isn't, for instance), and you don't have to live in Sweden either. VS astronomy is an international affair, and anyone - regardless of geographical position - is most welcome to participate in our work.
Please also note that there is an excellent and easy way in SVO to transform your observations to AAVSO format, you get a list that can be sent directly into the AAVSO database.
Kind regards,
Hans Bengtsson
It is nice to read your comments here on Astronet! Please continue, we need input from abroad.
The falling lightcurve of AN Dra can be seen here:
http://var.astronet.se/graph/varinfo.ph ... =1&bandh=1
I think there is a good chance we can catch the next minimum, thanks to remote telescopes. The star is now getting a little bit too faint for visual estimates with instruments smaller than 35 - 40 cm.
By the way, have you considered the possibility to report your observations to our database SVO? When old observations were collected for inclusion in SVO, we limited ourselves to Swedish observers. That does not mean you need to be born in Sweden to report new data (Chris Allen isn't, for instance), and you don't have to live in Sweden either. VS astronomy is an international affair, and anyone - regardless of geographical position - is most welcome to participate in our work.
Please also note that there is an excellent and easy way in SVO to transform your observations to AAVSO format, you get a list that can be sent directly into the AAVSO database.
Kind regards,
Hans Bengtsson
-
Thanks, I would love to but ... I submit my observations to the AAVSO database and also to the database of the VVS (http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep ... ke-sterren). We have a few problems lately with out own database, so the latest observations are no included. I already have a terrible backlog and I'm afraid I will be spending too much time submitting (or converting) data to a thirth database also.
Fritid er sjelden og jeg bruker det til å observere og forklare min kone hvorfor det går så mye tid til hobbyen min ... :-)
hälsar,
BBI
Fritid er sjelden og jeg bruker det til å observere og forklare min kone hvorfor det går så mye tid til hobbyen min ... :-)
hälsar,
BBI
Ser att GS Cyg tagit ett skutt uppåt. Ska bli kul att se nästa mätning, kan bli en fin puckel-kurva av denna också. Om inte min sista mätning är helt uppåt väggarna, vill säga...

Mvh,
Tomas W

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Jag gjorde en preliminär sammanställning över maxima och minima som vi hittills fått fram för våra 50 miror:
Maxima
Variabel Mag JD Datum
ER Lyr 10,4 2456014 2012-03-27
V0483 Aur 12,3 2456044 2012-04-25
AW Cep 11,0 2456130 2012-07-21
BI Lyr 11,7 2456136 2012-07-27
V2072 Cyg 11,2 2456143 2012-08-02
OP Lyr 11,8 2456149 2012-08-09
BI Her 12,1 2456152 2012-08-11
KL Lyr 11,5 2456156 2012-08-15
Minima
Variabel Mag JD Datum
KL Lyr 16,4 2456042 2012-04-23
EQ Lyr 17,0 2456092 2012-06-12
IX Lyr 17,7 2456108 2012-06-28
ER Lyr 14,4 2456123 2012-07-14
BK Lyr 16,2 2456137 2012-07-28
Vi borde kanske senare försöka ena oss om en standardiserad metod för att beräkna max och min som vi kan använda i officiella sammanhang när vi publicerar våra resultat. I denna listan har jag använt V + visuella obsar och medianvärde av polynom av grad 3 till 6. Det finns en del olika val man kan göra som påverkar resultatet, t.ex om man bara använder V eller V+Visuella, polynomets grad och kriterier för att ett max eller min överhuvudtaget ska tas med (minst visst antal obsar runt max, minst viss ampiltud före och efter max.) . Idealkurvor är ju svårt att använda då vi stort sett inte har något historiskt material.
Maxima
Variabel Mag JD Datum
ER Lyr 10,4 2456014 2012-03-27
V0483 Aur 12,3 2456044 2012-04-25
AW Cep 11,0 2456130 2012-07-21
BI Lyr 11,7 2456136 2012-07-27
V2072 Cyg 11,2 2456143 2012-08-02
OP Lyr 11,8 2456149 2012-08-09
BI Her 12,1 2456152 2012-08-11
KL Lyr 11,5 2456156 2012-08-15
Minima
Variabel Mag JD Datum
KL Lyr 16,4 2456042 2012-04-23
EQ Lyr 17,0 2456092 2012-06-12
IX Lyr 17,7 2456108 2012-06-28
ER Lyr 14,4 2456123 2012-07-14
BK Lyr 16,2 2456137 2012-07-28
Vi borde kanske senare försöka ena oss om en standardiserad metod för att beräkna max och min som vi kan använda i officiella sammanhang när vi publicerar våra resultat. I denna listan har jag använt V + visuella obsar och medianvärde av polynom av grad 3 till 6. Det finns en del olika val man kan göra som påverkar resultatet, t.ex om man bara använder V eller V+Visuella, polynomets grad och kriterier för att ett max eller min överhuvudtaget ska tas med (minst visst antal obsar runt max, minst viss ampiltud före och efter max.) . Idealkurvor är ju svårt att använda då vi stort sett inte har något historiskt material.
Thomas Karlsson
-
Jag har följande förslag (som inte är ristat i sten!).
I samband med VB 2 kommer projektet att ha pågått ett år. Det känns då lämpligt att ge våra första officiella bestämningar av maxima och minima för de 50. Jag tycker att vi då bör utgå främst från manuella analyser, så att vi kan göra olika rimlighetsbedömningar, fästa större vikt vid V-mätningar än manuella skattningar, osv.
Om vi är några stycken som oberoende av varandra gör sådana bestämningar, kan vi sedan ta medianvärdena av bestämningarna och låta dessa bli våra officiella resultat. Då är jag säker på att vi får bra värden. Vad tror ni om detta?
M v h
Hans Bengtsson
I samband med VB 2 kommer projektet att ha pågått ett år. Det känns då lämpligt att ge våra första officiella bestämningar av maxima och minima för de 50. Jag tycker att vi då bör utgå främst från manuella analyser, så att vi kan göra olika rimlighetsbedömningar, fästa större vikt vid V-mätningar än manuella skattningar, osv.
Om vi är några stycken som oberoende av varandra gör sådana bestämningar, kan vi sedan ta medianvärdena av bestämningarna och låta dessa bli våra officiella resultat. Då är jag säker på att vi får bra värden. Vad tror ni om detta?
M v h
Hans Bengtsson
Det låter som ett bra förslag. Vid tiden för bullentin 2 har vi nog samlat på oss mer material och det blir lagom till ettårsdagen. Att bedöma maxima är en svår konst och ett visst mått av manuell bedömning kan behövas. De maxima som finns publicerade i bullentin 1 beräknade jag genom att först använda polynom och sedan en manuell granskning där jag i vissa fall justerade datum och magnitud där detta kändes motiverat. För de 50 mirorna har vi ju fördelen med att hittills ha ett mycket bra underlag, så det bör nog inte bli så stora skillnader mellan olika bedömmare.
Thomas Karlsson
Jag tycker också att Hans förslag är bra.
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
-
Ser att Thomas K nu gjort en trefärgsmätning av IV Peg, den är verkligen röd med B-V +4.2! Sådana färgindex hittar man bara hos kolstjärnor, och det finns en spektralanalys av stjärnan som visar spektrum C5.2. IV Peg är nog en katt bland hermelinerna i vår samling av 50 bortglömda miror, eftersom VSX till skillnad från GCVS anger typen som halvregelbunden. Måste erkänna att jag inte var medveten om denna klassificering när jag tog med stjärnan i listan - men det känns ändå roligt att den finns med om än möjligen lite malplacerad!
Edit:
Det vore helt suveränt om det inom ramarna för projektet och för varje stjärna kunde göras minst 1 trefärgsmätning. Dessa färgindexmätningar berättar en hel del om stjärnorna, och jag tror knappast sådana mätningar tidigare gjorts för någon av dem (förutom tidigare i projektet), i så fall handlar det om enstaka undantag.
M v h
Hans Bengtsson
Edit:
Det vore helt suveränt om det inom ramarna för projektet och för varje stjärna kunde göras minst 1 trefärgsmätning. Dessa färgindexmätningar berättar en hel del om stjärnorna, och jag tror knappast sådana mätningar tidigare gjorts för någon av dem (förutom tidigare i projektet), i så fall handlar det om enstaka undantag.
M v h
Hans Bengtsson
Jag försöker lägga in en bild i BVR då och då när jag beställer bilder på BRT. För IV Peg blev jag rätt överraskad över resultatet och mätte dem två gånger. Jag är rädd att den i R kan ha blivit något överexponerad och därför kanske något ljusare än 9.79 som jag fick. Jag har beställt en uppföljande BV-bild för att se att det inte var en tillfällighet att den blev så svag i B.
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Eftersom Oktober närmar sig ganska snabbt nu, undrar jag ifall ni har några förslag på vilka stjärnor det främst hade varit bra att jag observerade visuellt. Kommer givetvis inte se alla under en hel period, men en hel del kommer jag nog åt med 14".
Så ja, vad tycker ni? Tänkte börja skriva ut kartor nu redan nästa vecka för dessa miror, men om det är några som är lite mer önskade så berätta gärna (givetvis är det bästa att observera alla).
Förresten hur gör du med BVR bilderna för att avgöra spektrumet och B-V värdet? Lite nyfiken!
Mvh
Robin
Så ja, vad tycker ni? Tänkte börja skriva ut kartor nu redan nästa vecka för dessa miror, men om det är några som är lite mer önskade så berätta gärna (givetvis är det bästa att observera alla).
Förresten hur gör du med BVR bilderna för att avgöra spektrumet och B-V värdet? Lite nyfiken!
Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Det bästa är nog att hålla koll på program-sidan för de 50 bortglömda, http://var.astronet.se/50miror.php eller "Ljuskurvor & Resultat -> Program: 50 bortglömda miror" i SVO-menyn, för att se hur de ligger till i ljusstyrka och om nån ser ut att behöva extra uppmärksamhet. Jag har gjort om sidan så man kan anropa den med observatörID och/eller antal dagar som ska visas, så man enkelt kan se sina egna obsar och zooma in. Detta gör man med t.ex. följande URL http://var.astronet.se/50miror.php?high ... stdays=100 för att se mina obsar de senaste 100 dagarna.Robin Andersson wrote:Eftersom Oktober närmar sig ganska snabbt nu, undrar jag ifall ni har några förslag på vilka stjärnor det främst hade varit bra att jag observerade visuellt. Kommer givetvis inte se alla under en hel period, men en hel del kommer jag nog åt med 14".
Mvh
Robin
När man beställer en BVR-bild på BRT med Galaxy-kameran tas tre bilder efter varann i tur och ordning R, V och B. Man får alltså 3 FITS-filer (i en zip-fil) som man får mäta var och en. En nackdel är att exponeringstiden är den samma för alla 3, vilket gör att om man optimerar för V så riskerar R bli överexponerad och B underexponerad. B-V är ju B-magnituden minus V-magnituden, spektrum kan man inte avgöra, den uppgiften hade nog Hans sett någon annanstans, men eftersom B-V var så högt kan man ju misstänka att det är en kolstjärna.
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Du tänker på när stjärnorna närmer sig max/min som de mest intressanta då?
mvh
Robin
mvh
Robin
Ja, men även vilka som är tillräckligt ljusstarka just nu för att se, eller för att se om det är nån som inte har observerats på ett tag.Robin Andersson wrote:Du tänker på när stjärnorna närmer sig max/min som de mest intressanta då?
mvh
Robin
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
Missade att du skrev detta i tidigare svaret! Tack! Vet att någon berättat om B-V innan men det minnet var ungefär som en mira stjärna, upp och ner...ThomasK wrote: När man beställer en BVR-bild på BRT med Galaxy-kameran tas tre bilder efter varann i tur och ordning R, V och B. Man får alltså 3 FITS-filer (i en zip-fil) som man får mäta var och en. En nackdel är att exponeringstiden är den samma för alla 3, vilket gör att om man optimerar för V så riskerar R bli överexponerad och B underexponerad. B-V är ju B-magnituden minus V-magnituden, spektrum kan man inte avgöra, den uppgiften hade nog Hans sett någon annanstans, men man eftersom B-V var så högt kan man ju misstänka att det är en kolstjärna.