Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Surfade runt på stjärnhimlen under morgonen. FInt väder i USA, efter några dagar med stängt tak.
Jag kollade igenom Cep, Del, Her, Lac och Lyr. Noterade observation 1000 (v358 Lac), så nu får jag fira!

Värt att notera:
TW Cep, GP Her och KL Lyr nära max.
BI Her verkar nyss ha passerat max.
Op Lyr ser ut att ha planat ut i någon slags utdraget max.
Mirorna i Lyr som legat lågt (IX, EQ och BK) kan åter skönjas utan evighetslånga exponeringstider.

Jag har suttit och trixat i Excel för att kunna bestämma tid för maximum för de miror som passerat max, men jag får inte till någon bra metod. Thomas K, har du lust att ge en kortfattad beskrivning av din metod? Jag vet att vi talat om det tidigare, men eftersom jag är som Doris i "Hitta Nemo" så kan det vara bra med en reminder... :D

Simma lugnt,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
wilt

Post by wilt »

Grattis till obs nr 1000!

Här är en alternativ metod till Excel:

Vstar ( http://www.aavso.org/vstar-overview ) har en smidig funktion att anpassa en funktion till observationerna och tabulerar även detta polynoms värden, vilket gör det lätt att se var max ligger.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa

Post by Tompa »

Tackar för den! Det döljer sig mycket på AAVSO-s hemsida.
Jag får leka lite med vstar och se vad man kan göra.

/Tomas W
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Jag har tydligen också passerat 1000 med HM Peg 2012-08-10 23:33 2456150.481 11.781 V WMR SRA 0.175
Tompa

Post by Tompa »

Grattis Robert, vi får väl ta en 1000-obsars whiskey/läsk/öl (stryk det som inte passar)!
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Instämmer i gratulationskören! Nu återstår bara 9000 till svart bälte. Men med tanke på den hastighet ni håller så kommer det knappast att ta 42 år som det gjorde för undertecknad ...

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Hans, nu ska vi ju ha i åtanke att mina obsar görs bekvämt från soffan i ett uppvärmt rum, även om det är lite pyssel. Och även om jag nån gång skulle nå svart bälte så är dina 10000+ visuella obsar, huttrandes under bar himmel en prestation av helt annan kaliber. :good:

/Tomas W
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Tack för de vänliga orden!

En lite lustig sak med mitt eget observerande är hur få observationer jag hade gjort innan jag hade några intensiva variabelår i början av 90-talet. Jag hade visserligen i många år varit verksam med att försöka - med växlande framgång - uppmana andra att observera variabler, men så värst många egna observationer hade det inte blivit. Många amatörastronomer i landet trodde säkert att jag var mycket mera aktiv som variabelobservatör än jag i verkligheten var. Men jag hyfsade till siffrorna för 20 år sedan så att de hamnade mera i linje med vad jag själv önskade och andra trodde. Nu på senare år har jag återupptagit denna fantastiskt spännande observationsverksamhet fast på en mera blygsam och husbehovsmässig nivå.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Tompa wrote:Surfade runt på stjärnhimlen under morgonen. FInt väder i USA, efter några dagar med stängt tak.
Tips om man vill ha ett alternativ till iTelescope, för att parera stängda tag pga dåligt väder i västra USA: BRT.

Dock fixar de inte flatfältning för tillfället och de har periodvis haft vissa problem med monteringen, men Thomas K. har tagit fram en egen flatfältsfil som funkar ypperligt. Lite mer handpåläggning, eftersom de inte har direktkoppling till Vphot utan man får ladda upp själv, men det funkar. 8 pund för ett års medlemskap och åtminstone just nu får man igenom bilder med hyfsad takt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Tompa

Post by Tompa »

OK, det kanske kan vara värt att prova. Det verkar vara lite slumpvis vad gäller kö-systemet. Hur pass länge får man köa för sina bilder?
wilt

Post by wilt »

Det är svårt att säga, från några timmar till veckor eller mer ... Styrsystemets köalgoritm är förstås en svart låda, men jag misstänker att objekt nära meridianen runt midnatt har lättare att slinka igenom. Thomas K. vet nog mer.

Men helt klart är att det finns något lite slumpmässigt över det hela, man kan liksom inte räkna med att få sina bilder, även om man ibland får dom snabbt.

/Gustav

wilt

Post by wilt »

Jag fick igenom en obs med BRT på GS Cygni och den ligger kvar runt 13.5. Detta kanske inte är ett max utan en puckel? Puckeln skulle i så fall vara, hittills, omkring två månader. Ytterligare observationer får visa om så är fallet.

Som Hans påpekat tycks vi även ha fångat en puckel hos KL Lyrae

Det finns studier av pucklar - se till exempel det här papret - och en sådan tycks i medeltal vara omkring en månad. AAVSO har mer information om puckelmiror här.

Ett alternativ är förstås att vi här har ett utdraget maximum, snarare än en puckel på den uppåtgående delen av ljuskurvan, som i fallet T Cassiopeiae.

Edit: det är nog en puckel vi ser hos GS Cygni, eftersom max ligger på omkring 10.5.

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Ser i SVO att både Gustav H och Thomas K mätte AC Vul och BZ Vul den 19 augusti, vid exakt samma klockslag. Samma bild?

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Ser i SVO att både Gustav H och Thomas K mätte AC Vul och BZ Vul den 19 augusti, vid exakt samma klockslag. Samma bild?

M v h
Hans Bengtsson
Det var alldeles säkert samma bild. BRT funkar som så att beställningar på samma objekt, samma filter och samma exponeringstid från olika personer klumpas ihop till ett jobb som alla beställningarna kopplas till. BZ Vul och AC Vul ligger på samma bild, sen har vi mätt bilden på en aning olika sätt.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

GS Cyg (Ross 340) är en av de 50 bortglömda mirorna, vi har tidigare haft uppe stjärnan i några inlägg i denna tråd.

Vad som nu tycks framträda - vilket vi tidigare inte känt till - är tydliga puckelegenskaper:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Det ska bli mycket spännande att kolla fortsättningen av kurvan!

Edit:

Det verkar sannolikt att en utdragen platå förekommer kring magnitud 13 eller 14 varje gång, eller åtminstone de flesta gånger, när GS Cyg stiger från minimum mot maximum. Varför har då detta (såvitt mig bekant) inte upptäckts tidigare? Förmodligen för att GS Cyg verkligen är en bortglömd mira. Vi hittar tre AAVSO-maxima:

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... an=&vmean=

Men kurvorna sträcker sig bara från magnitud 12 och uppåt. En platå kring magnitud 13 - 14 har därför inte registrerats i materialet. Det är just denna typ av tidigare okända egenskaper som projeketet med de 50 bortglömda mirorna syftar till att utreda!

mvh
Hans Bengtsson