Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Bruno Billiaert
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Bruno Billiaert »

Thanks for pointing me out to AN Dra. :good: It's a nice forgotten Mira high in the sky, and it's fun to see the first observations in a "new" lightcurve":
http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... an=&vmean=

Maybe this is not as usefull as observing "Legacy stars" with lots of observations and a long history, but it's fun (and that's also important)!

clear skies,
Bruno (BBI)
wilt

Post by wilt »

Hi Bruno,

Great that you've taken up AN Dra! Just as you say, it is really interesting now to see the light-curve start to appear.

Yes, something completely different than AAVSO:s legacy stars. In fact, the idea behind the 50 forgotten mira-programme is to look at more or less forgotten miras - who knows what will be found!

Cheers,

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag har fått en hel del bilder från BRT de senaste dagarna. Med ett "Mission pack" på BRT, som gäller ett år och kostar 7.99 pund, får man beställa 10 bilder istället för 5 åt gången och får högre prioritet. En bra sak är att om man beställer en färgbild med Galaxy-kameran får man 3 bilder, BVR, i en beställning. Nackdelen att de alla tas med samma tid vilket kan göra att R-bilden blir överexponerad och B-bilden underexponerad.

Jag har också försökt täcka upp de stjärnorna som saknar sekvens och som vi inte fått några observationer på än. Jag har då använt stjärnor från Nomad-katalogen. Man märker att det är rätt stor inkonsekvens mellan magnituderna i Nomad jämfört med AAVSO:s jämförstjärnor. Det kan lätt bli en skillnad för variabeln på en halv magnitud eller mer mellan den ljusaste och mörkaste jämförstjärnan. Jag har därför försökt lägga med minst 10 jämförstjärnor så att medelvärdet förhoppningsvis ändå hamnar hyfsat rätt.

För de stjärnor vi har observerat ett tag verkar AW Cep, GS Cyg, V2072 Cyg, WZ Del, BI Lyr och OP Lyr vara i eller nära max. BK Lyr, EQ Lyr, ER Lyr och IX Lyr har nyligen passerat minimum.
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag har gått igenom vilka stjärnor på listan som saknar sekvenser, och som inte verkar vara beställda, och skickat in beställningar på dessa till AAVSO.

Det var följande stjärnor: DT Ori, VZ CMi, AI Oph, WX Her, IY Dra, V363 Cyg, IU Peg, AS Lac, V389 Lac, IV Peg, V358 Lac och TU Lac.

Följande stjärnor saknar också sekvenser, men är beställda och ligger i kö hos AAVSO sen tidigare: GM Cam, CZ Her, VW Her, AM Dra, AC Vul, CL Cyg, DX Vul och V2330 Cyg.

Övriga 30 stjärnor har sekvenser.
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Sekvensen för TU Lac är nu klar. Jag mätte om min bild från 30/7, med jämförstjärnor från Nomadkatalogen fick jag 13.22 +/- 0.11, med AAVSO-sekvensen 13.304 +/- 0.012. Man noterar direkt den mycket större överensstämmelsen mellan jämförstjärnorna i den nya sekvensen.
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Nu är sekvenserna klara för de 11.5 av de 12 stjärnorna ovan. Det var bara IY Dra som bara delvis hade underlag hos AAVSO för en bra sekvens. Detta innebär att vi nu har bra sekvenser för 41 av de 50 bortglömda, de övriga finns på AAVSO:s kölista.
Thomas Karlsson
Tompa

Post by Tompa »

Gött mos, det har ramlat in några nya sekvenser de sista dagarna. De som nu återstår och ligger i kö hos sekvensgruppen är:
Vul: DX
Cam: GM
Cyg: CL, V2330
Dra: AM, IY

Jag fotade variabler i Lyr och Cep under morgonen, det verkar som att AW Cep och BI Lyr nyss passerat maximum.
Packade nyss upp en ny 12" SW flextube. Det ska bli kul att variera med lite visuella obsar och intressant att se hur djupt man kommer. Men nu lär det väl bli mulet fram till jul...

Clear skies,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
wilt

Post by wilt »

Fin serie, Tomas - du borde snart få mängdrabatt på iTelescope!

Och grattis till det nya teleskopet!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Ja grattis Tomas! Jag kommer också att uppgradera teleskopet i år, fast blir lite senare dock.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK

Post by ThomasK »

Tompa wrote:Gött mos, det har ramlat in några nya sekvenser de sista dagarna. De som nu återstår och ligger i kö hos sekvensgruppen är:
Vul: DX
Cam: GM
Cyg: CL, V2330
Dra: AM, IY

Jag fotade variabler i Lyr och Cep under morgonen, det verkar som att AW Cep och BI Lyr nyss passerat maximum.
Packade nyss upp en ny 12" SW flextube. Det ska bli kul att variera med lite visuella obsar och intressant att se hur djupt man kommer. Men nu lär det väl bli mulet fram till jul...

Clear skies,
Tomas W
Mycket fin serie och två nya maxima att räkna in! Verkar som 3-4 stjärnor till är nära max nu.

Det var jag som frågade Tim Crawford på AAVSO:s Sequence Team om det fanns något nytt om de som låg i kön. För några av dem fanns lämpliga stjärnor i CMC-katalogen och dem skulle han fixa preliminära sekvenser för i väntan på APASS data. CMC-katalogen går tydligen inte lika djupt och har samma precission som APASS.
Thomas Karlsson
Tompa

Post by Tompa »

Tackar!

Det förklarar Tim Crawfords svar. Sekvenserna för AC Vul, VW Her och CZ Her kommer alltså att "snyggas till" efter vad jag förstår.

Tomas W
ThomasK

Post by ThomasK »

Ja, som jag fattar det kommer de att ligga kvar i kön och få uppdaterade sekvenser när APASS-datat är klart för deras område. Det verkar som de ca. en gång i månaden tittar i kön för ej prioriterade stjärnor och uppdaterar de som fått nytt jämförelsematerial.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

KL Lyr uppvisade en tydlig puckel när den steg från magnitud 14 till 13:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Vet inte om det tidigare varit känt att KL Lyr tycks vara en puckelmira.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Finns det någon förklaring till pucklar :?:

Mvh,
Tomas W
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Tänkte sätta ihop en pdf-fil med bilder på alla ljuskurvor från dessa miror vi går igenom nu, imorgon när jag är hemma ifrån jobbet - ifall detta är något som önskas. Tänkte att det kanske ger en enkel och komplett överblick över alla kurvorna.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space