Det är imponerande att se alla fyra stjärnorna i Södra Korset från Kanarieöarna. Det är din altitud på >2000m över havet som tillåter dig att nå >90 graders zenitdistans! Du skulle i teorin kunna se den mörka nebulosan Kolsäcken men jag tror knappast att det mörka området kan urskiljas från horisontdiset.Torbjörn wrote: Klockan 21.15 UT hände något riktigt roligt: Jag stod och spanade efter Alfastjärnan i Södra korset och lyckades få syn på den med 7x50 kikaren! Jag visste att den skulle stå högst ungefär då, man har inte mycket tid på sig för den var försvunnen en stund senare men där var den. Den syntes bara med kikaren, inte med blotta ögat, så nu har jag sett hela korset! Jamie tittade också på den med min kikare (han fotar med teleobjektiv) och vi var båda glada över att ha sett denna syn. Alfa Crucis ligger på -63 grader så det är låååångt söderut.
En kvart senare, 21.30 UT var Zodiakalskenet synligt och mycket starkt.
Sedan är du bara ca 5º resp 10º ifrån de riktiga guldgruvorna, det Stora och Lilla Magellanska Molnet! Här kan man tillbringa en hel "karriär". Jag har hittills obsat 598 katalogiserade Magellanska DS-objekt, fler än självaste Steve Gottlieb.

Kan du se zodiakalbandet? Det är förlängningen av zodiakskenet, följer ekliptikan och syns natten igenom fram tills morgonens ljusa zodiaksken blir starkare i öster. Gegenschein då? Motskenet syns som en 15°-20° fläck i den antisolära punkten.
/Timo K