M42 - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Nokturner
spamtest: JA

Re: M42 - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ah! Kan det vara möjligt? Filmen visar att hacket varje minut är borta och ett periodiskt fel över en minut (varje varv) på 20-30 bågsekunder peak to peak. Åtminstone under de få minuter av stången jag hittills kollat av.

Tycker att detta ändå börjar närma sig godkänt. En AstroTrac, av inte helt olik konstruktion, håller en noggrannhet på 5 bågsekunder peak to peak oguidat ser jag (vilket visst är exeptionellt bra i sammanhanget).

Nu middag och sedan åter till balkongen för att se om jag kan bekräfta mätningen så jag kan tro på den.

Därefter kanske lite mer shimsning för att se om jag kan få ner felet något ytterligare.
Nokturner

Post by Nokturner »

Vilken njutning att se jämfört med mina tidigare försök! Nu löper allt på mjukt och fint. Testade ett annat ställe på skruven nu och där kunde jag inte mäta upp något periodiskt fel alls. Kanske kan mäta ett fel ner till 10 bågsekunder för det är trafik ute på gatan som skapar vibrationer och det blåser också lite och det stör mätnoggrannheten.

Får kanske vänta med att eventuellt shimsa tills jag fotat ett djuprymdsobjekt med riktiga stjärnor under lugnare förhållanden där kameran får göra subbar längs hela skruven så får jag se hur saker och ting ligger till. Stjärnor är ju tyvärr också mer oförlåtande än gatlyktor, även om det är stort avstånd till lyktorna blir de mer blaffor än punkter.

Jag får ju passa på att glädja mig nu så länge allt tycks bra :-)

Ah!
Nokturner

Post by Nokturner »

Ha, ha! En enda stjärna tittade just fram synlig för blotta ögat. Kameran plockade upp några fler.

Taskig polinställning, så spåren kan bero antingen på den, eller på ett periodiskt fel. Förmodligen både och. Men, tycker detta ger hopp om livet, 74 sekunder, 100 %

Skall se om jag kan fixa polinställningen om det klarnar upp lite mer och håller i sig en stund.
Attachments
Kameravridare 100 proc-8242.jpg
Kameravridare 100 proc-8242.jpg (230.59 KiB) Viewed 4639 times
Nokturner

Post by Nokturner »

Jag tjatar på i den här tråden. Hoppas det inte blir irriterande för någon.

Kameran står nu i alla fall och klickar iväg minutlånga exponeringar. Får se om det blir något. Svårigheterna ökar ju i kubik när det är stjärnor och inte gatlyktor som fotas. Minsta lilla så avslöjas en avvikelse direkt på ett helt annat sätt.

Tyvärr har jag lite svårt att polinställa åt det håll på himlen där stjärnorna visar sig.

Vad jag upptäckt är att allt går ändå inte så mjukt, följningen är lite dyslektisk och oregelbunden. Ibland bra, ibland rent kass. Vet inte om det beror på minimala avvikelser i gängstångens gänga, men helt plötsligt kan en stjärna till synes slumpmässigt ge sig ut på vandring. Får se hur bilderna ser ut sedan innan jag säger för mycket, kanske kan jag dra någon slutsats av dem.

För den som börjar bli irriterad på alla inlägg försöker jag nu få till ett resultat på något att visa till nästa gång jag uppdaterar.

Vill någon ändå höra hur det går så säg till så uppdaterar jag.
Tony

Post by Tony »

Framgång även här. Äntligen visade sig orsaken.
Snäckdrevet var alltså orunt ca 0.05 mm. Gick att justera till ca 0,01-0,02 med hjälp av fler stoppskruvar.
-Skulle kunna gå att svarva nya snäckdrev om det behövs...

Tog mängder med 30 minuters skott varav flera på raken blev godkända. Så blev det inte tidigare.
Bortsett från lite vindar och andra störmoment så ser jag potentialen och ladda med skarpa skott härefter.
Attachments
30 sek oguidat...molnigt..800 asa
30 sek oguidat...molnigt..800 asa
2015_11_19_1356.JPG (1.15 MiB) Viewed 4627 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Nokturner

Post by Nokturner »

Det ser ju toppen ut! Grattis och väl kämpat :-)

Jag kan nog tyvärr inte ropa hej än med mitt projekt. Men det var ju i alla fall en kort stund av glädje innan en stjärna tittade fram och försökte fångas på bild. Då insåg jag att 25 bågsekunder peak till peak gör ju ingen glad. 1/5 skall man nog ner på. 25 bågsekunder är en allt för märkbar vandringsutflykt för en stjärna under följning...

Nu har molnen invaderat himlen här. Lägger ner för i kväll.

Ja, ja. Det är i alla fall kul att greja, men nu snart blir jag nog less om inget resultat kommer. Får sova och vila ett tag på saken. Kanske kommer något genombrott. Man kan ju hoppas. Känns det kul skall jag nog fokusera på att justera växelhusets position med shims nästa gång stjärnorna kikar fram och se om det kan ge något mer.
tellmike

Post by tellmike »

Nokturner wrote:Vill någon ändå höra hur det går så säg till så uppdaterar jag.
Jag följer tråden med stort intresse och tror många andra också gör det, så fortsätt gärna att uppdatera!
Är ju väldigt lärorikt och alltid trevligt att information som detta läggs ut på nätet för framtida referens.

Tycker dessutom att du får till riktigt bra bilder med ditt bygge som det är. Är ju klart roligare att ta bilder med något man byggt själv än en Astrotrac. Mer hjärta lixom. :)

/Mikael
Nokturner

Post by Nokturner »

Spänningen stiger i takt med att skymningen faller!

Bara enstaka moln på himlen och halvmånen strålar. Väderprognosen lovar också en klar kväll. Den första stjärnan har redan tänts, Capella. Kikar jag åt det hållet med 10x50 handkikaren ser jag två till.

Jag har laddat upp med en uppsättning shims som ligger och väntar på att eventuellt användas. Tidigare har jag shimsat upp växelhuset med lagerhuset helt rakt, så rakt jag kan mäta, vilket torde betyda i storleksordningen +/- 0,025 mm mätt från en 3 cm förlängning runt om ut från kanten på det stora kugghjulet. Detta alltså då själva stora kugghjulets parallellitet med plankan som växelhuset sitter monterat på. Detta är så rakt jag kan mäta med ett skjutmått graderat i 0,05 mm.

Det hela var lite snett innan. Jag trodde inte dessa tiondelar skulle ha någon betydelse, men eftersom gängen inte är symmetrisk med både en in- och en utgång, spelar det nog en roll. En stor roll skulle jag vilja mena sedan jag grunnat vidare på detta med hur en krökt gängstång fungerar ihop med en rak "mutter".

Jag har mätt och shimsat så jag har ont i fingrarna :-) Får se nu om en stund om det hela haft någon effekt.

Återstår att justera mer på är gängens höjdläge i förhållande till plankans plan, detta tror jag man får prova fram under drift. Testa, shimsa, testa igen. Läge för gråa hår. Det är denna shimsning jag laborerat med hittills. Enligt teorin skall stora kugghjulets gäng vara centrerad i axialled (höjdled) just i den punkt där den krökta gängstången är vinkelrät med plankan kugghjulet sitter monterat på. Var exakt denna punkt ligger i praktiken återstår alltså att finna.

Naturligtvis hoppas jag ju att allt fungerar klockrent på en gång nu när jag går ut och testar. Man kan ju hoppas. Sitter här och hoppas en stund till medan stjärnorna tänds ytterligare :-)
Nokturner

Post by Nokturner »

Sitter och tittar på en tabell över olika monteringars okorrigerade periodiska fel peak to peak. Tycker nog att nuvarande omkring 25 bågsekunder med hembygget egentligen då känns rätt okay. Det var denna tabell som fick mig lite optimistisk igår medan jag fotade gatlyktor. Sedan insåg jag ju att detta egentligen inte räcker för stjärnor om man vill ha dem runda. Kanske är jag lite kräsen ändå när allt kommer omkring.

Får se om jag får till några bilder som jag vill ha dem. Klart det är coolare att fota med en utrustning man byggt själv med förhållandevis enkla medel, än att köpa en färdig. I vart fall är det ganska kul att fundera, grunna och experimentera. Om än frustrerande emellanåt. Men det hör ju på sätt och vis till, förstärker känslan om det går bra.

Drömmen är ju att närma sig 5 bågsekunder, att kunna fota oguidat med något jag byggt själv och bär i kameraryggan med teleskopet i ena handen och stativet i en rem över axeln. Packa kameraryggan, ta med sig allt i en enda vända ner till bilen och så iväg ut. Inget bök med dator, extra strömförsörjning eller annat. Drömmar skall man ju ha :-)

Nu blir det god fredagsmiddag och sedan ut på balkongen :-)

Tabellen: http://lambermont.dyndns.org/astro/pe.html
Nokturner

Post by Nokturner »

Ja!!! 156 sekunder, 750 mm i primärfokus, APS C-sensor, 100 %. Verkar göra om det om och om igen:
Attachments
Kameravridare 100 proc-8269.jpg
Kameravridare 100 proc-8269.jpg (267.94 KiB) Viewed 4586 times
Peter R

Post by Peter R »

Hej Fredrik,
jag tycker att det är fantastiskt vad du har åstadkommit, jag har alltid förespråkat barndoors som ett billigt och enkelt sätt att komma igång och du har tagit det till en ny nivå :good:
Men bilden du nu har lagt upp säger 30 sek exponering i exif-filen. Är det fel bild du har tagit?

/*Peter R
Nokturner

Post by Nokturner »

Konstigt, det är rätt fil, IMGP8269. När jag kollar på exifdata i Jeffrey's EXIF viever på nätet från bilden jag lagt upp här på Astronet säger den 156 sekunder. Det säger Lightroom också här hos mig där jag lagrat filen. Hör av dig igen om du får andra exifdata, vill ju dela med mig av detta :-)
Attachments
Capella 156 sek.jpg
Capella 156 sek.jpg (497.39 KiB) Viewed 4576 times
Peter R

Post by Peter R »

Du har säkert rätt. Det är Photoshop CS4 som säger 30 sek.
Jag har nu kollat med ett annat program som mycket riktigt säger 156 sek.
Det är ett otroligt bra resultat, även jämfört med en del kommersiella monteringar för många tusenlappar.

/*Peter R
Nokturner

Post by Nokturner »

Ja visst är det bra :-) Helt toppen. Hoppas detta håller i sig. Väntar på att Orion med M42 skall komma i läge från balkongen nu om kanske någon timme. Det får bli eldprovet för om allt är så bra som det verkar. Tyvärr har jag fyra kraftiga gatlysen i rondellen rakt nedanför balkongen som är tända så här dags. Men det kommer ju ändå att visa sig om allt fungerar. Behöver jag säga att jag håller tummarna?
Yquem

Post by Yquem »

Lycka till, Fredrik, hälsar en annan barndoor-byggare.
Min modell är dock på en klart enklare nivå än din. Jag skulle bli klart nöjd om jag kunde komma till stabila 15-sekunders exponeringar, och kanske t.o.m. 30 s, med mitt 300 mm objektiv. Kanske lägger jag ut en post om den oxå, någon gång.

/Anders