Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

En av bifångststjärnorna, NSV 13904, visar ett intressant mönster:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Kan det möjligen vara så att Gustav H håller på att säkerställa variabiliteten hos denna stjärna? Man får ett intryck av en periodicitet kring 40 dygn, men än så länge är det för tidigt att säga något säkert.

Edit:
Direkt efter jag postat ovanstående ser jag att VSX redan klassat denna stjärna som en klassisk cepheid, perioden är ca 4.9 dygn. Så att stjärnan verkligen är variabel var ett korrekt konstaterande, men perioden är mycket kortare än vad SVO-kurvan kan tyckas peka på.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

GN Lyr är en intressant bifångstvariabel. GCVS säger typ "LB:" men jag tycker inte att SVO-kurvan hittills pekar riktigt åt det hållet. Ahnert observerade stjärnan en gång i tiden och menade att variationerna såg ut som RW Aur. Undrar vilket spektrum den kan ha? Väl värd att följa.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Därmed kan vi konstatera att IX Lyr är en mira med mycket stor amplitud, särskilt med tanke på den inte särskilt långa perioden. GCVS ger 11.5 vid maximum och svagare än 16.8 vid minimum, detta fotografiskt (blått). Motsvarar visuellt ungefär 10 till svagare än 15. Din mätning visar ju att stjärnan går ännu mycket djupare, troligen ner mot 18 visuellt.

M v h
Hans Bengtsson
Gjorde en mätning till, nu med Sierra Stars 61 cm; det ser ut som om stjärnan bottnade runt 17.5 i V.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt

Post by wilt »

Vilka fina obsserier ni fick in i natt och i morse, Tomas och Thomas - bra jobbat! Fortsätter vi så här kanske vi har en chans att nå totalt 100 000 obsar registrerade i SVO under 2012.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

Tompa

Post by Tompa »

Tackar! Bra jobbat själv! Vi är redan över förra årets juni-resultat! Det börjar ju likna ljuskurvor både här och där i mira-programmet.
Jag funderar på att överge mätningarna i R, de är ganska flaxiga. Kan det bero på lokala ljusföroreningar i närheten av teleskopet? Vad tycker övriga? Är det bättre att lägga tiden på längre exponeringar i V?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Tompa

Post by Tompa »

Såg på AAVSO:s sidor att en ny APASS-release kommer i dagarna. Vi får hoppas på lite nya sekvenser att sätta tänderna i :geek:

/Tomas W
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag måste säga att jag är överväldigad över hur bra miraprojektet fortlöper. Om det fortsätter i samma takt kommer det inom ett år att finnas massor av signifikanta resultat att presentera. Inte bara för de 50 bortglömda, utan också för en lång rad bifångstvariabler.

Ifall det går lika lysande i fotbolls-EM som det gör i miraprojektet, då kan vi se fram mot en final för Ibra et.al.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Vilket serie du gjorde den 8/6 Gustav! Bra jobbat!
Ser att Du tagit BVRI på v462 Cyg, kul! Vad har Du använt för exponeringstider för B och I?

/Tomas W
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Väldigt roligt skulle vara om det gick att på sikt (i tidsperspektivet några år) få minst en BVRI-mätning för var och en av de 50 bortglömda. Färgindexen säger en hel del om stjärnorna. Möjligen skulle man också så småningom, genom att ta kontakt med professionella spektroskopister, dessutom kunna fixa spektralundersökningar av dem. Det låter som en fullt realistisk möjlighet ifall vi skaffat goda fotometriska resultat.

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Tomas: tack!

Jag lassade in en ansökan om teleskoptid på AAVSONet angående V462 Cygni och den beviljades. (Parentetiskt sagt har jag hittills skickat in sju-åtta stycken ansökningar och fått två beviljade. I det här fallet tror jag att the time allocation committee (=Arne Henden) föll för att det är en mira med konstaterade periodvariationer.)

Enligt planen kommer jag få B,V,R och I-mätningar av stjärnan ungefär en gång i veckan under två cykler.

Bilderna tas med AAVSOnets W28, en Celestron C11. Exponeringstiderna de senaste två veckorna har varit
B: 1 x 150 s
V: 1 x 30 s
R: 4 x 7 s (stackas)
I: 8 x 3 s (stackas)

/Gustav

Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Ja det var en enormt imponerande lista Gustav, får ta igen till vintern/våren då jag gör mig ett nytt försök på ett variabelmarathon med monster teleskopet! :good:

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa

Post by Tompa »

Sekvens för v393 Her finns nu färdig. Första mätningen landade på 15.000 i V. Jämnt och bra :D

/Tomas W

Edit: 15.054 ska det vara. Slarvade och mätte på en okalibrerad bild först... :shy:
Tompa

Post by Tompa »

Intressant med BVRI-mätningar på v462 Cyg! Berätta gärna om hur Du gjorde för att få tillgång till AAVSO:s teleskop! Det kanske finns fler av de 50 som går att täcka på detta sätt?

Mvh,
Tomas W
Tompa

Post by Tompa »

Blev inspirerad av Gustav och fotade även B och R för v393 Her.
B 16.826
V 15.054
R 12.063
B-V 1.772 Inte så där härligt knallröd, med andra ord...

Det kostar på att mäta i B med iT4 och iT5. Trots känslig senor (KAF 3200E) och hyfsat stor apertur (10 tum) så är 5 minuters exponering på gränsen att vara för kort för att ge mätdata med hyfsad precision.
Det kanske vore bra att ha någon form av strategi för när det är idé att mäta i B för våra bortglömda miror?

Mvh,
Tomas W
wilt

Post by wilt »

Tompa wrote:Intressant med BVRI-mätningar på v462 Cyg! Berätta gärna om hur Du gjorde för att få tillgång till AAVSO:s teleskop! Det kanske finns fler av de 50 som går att täcka på detta sätt?

Mvh,
Tomas W
Ja, det vore ju bra om vi kunde täcka in fler på detta sätt.

Man ansöker om teleskoptid. Det verkar som om teleskopen för tillfället är översökta, så man kan inte alltid räkna med att få tid.

I mina ansökningar har jag haft med en motivering om varför den föreslagna stjärnan bör observeras, en översikt (med litteraturreferenser) om vad vi vet om stjärnan hittills och så vidare. Här finns mer information och ett formulär där man skriver in själva texten. Ansökningarna utvärderas sedan av Arne Henden, som avgör om man får tillgång.

Om ansökan beviljas observeras stjärnan först manuellt för att stämma av exponeringstider och annat, sedan läggs den i de automatiska schemaläggningsprogrammen; efter observation kalibreras bilderna (flats etc) automatiskt och hamnar i mitt Vphot.

/Gustav