Lite off-topic trivia:
Min mörkaste (SQM-L 21.6) närliggande observationsplats ligger ett par hundra meter söder om min tomt, på en åker bakom en skogsdunge. Tyvärr går landsvägen bredvid så det är bara att blunda när bilarna åker förbi. Den 5 april 2013 stannar en bil på vägen och ut stiger det en man som lyser på mig med en stark ficklampa. Han undrade om allt var OK för han måste ha undrat varför bilen stod där vid åkern mitt i natten. Han trodde säkert att jag hade kört av vägen och haft en trafikolycka. Det var ju omtänksamt, men jag sa bara i stil med att allt är bra -"Jag är amatörastronom och sluta lysa ficklampan i ansiktet på mig!".
En annan gång hade jag en stjärnvisning för en skolklass samtidigt som polisen i Västerås / Skultuna hade en fortkörningskontroll på vägen. När jag skulle stänga observatoriet knackar det på dörren och där står en grupp poliser och frågar om de får komma och titta på stjärnor. Jag "tordes" inte tacka nej när jag såg deras tjänstevapen. Snutarna blev jättenöjda när jag visade dem några godingar på stjärnhimlen.

/Timo K