M101 - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
stoffe
spamtest: JA

Re: M101 - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Hej!

Jag glömde faktiskt att skriva vilket ISO jag hade. Samtliga exponeringar är tagna med ISO 1600. Det problem som jag skulle kunna få med långa exponeringar är flex och jag har inte testat längre än 7 minuter. Själv tycker jag det är fantastiskt bra att det gick att exponera så länge med en billig guidetub, en begagnad fotonewton gjord i Kina och en EQ6a. Guidening är förstås ett måste.

Här är en av anledningarna till att jag gjorde som jag gjorde på ISO1600, jag kommer troligtvis gå ner i ISO till under 1000 med framtida astrofotografering.
http://sensorgen.info/NikonD600.html
Max Saturation blir ju så låg på ISO1600.

Anledningen till så många olika exponeringstider är att jag inte villa ha överexponerade starka stjärnor och samtidigt ville jag ha fram svaga detaljer i galaxen vilket fungerade. Deep sky stacker gör en HDR helt automatiskt, nu är detta gjort i PixInsight vilket var krångligare men gick ändå tack vare Fredriks kunskaper.

Jag äger inte PixInsight själv ännu men jag har som plan att skaffa det när de släppt version 2.0 och dessutom har implemeterat CUDA stödet, för oss NVidia ägare så kommer det bli en sjujäkla skjuts med allt processorkrävande som nu grafikkortet kan bearbeta istället för CPUn. Allt det skulle komma nu under 2014 enligt informationen på PixInsights webbplats.

Jag har alltid exprimentlusta när det gäller teknikprylar :good: 8) Det är en stor del av det som driver mig framåt med denna hobby.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.