Möjlig nova i Delfinen

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
spamtest: JA

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by ThomasK »

Corpze wrote:Jag har precis varit ute och får den till ca 5.5 när jag jämför med HR7811 som ligger på 5,7 samt 29 Vul som ligger på 4.8
obsat 01:36 lokal tid, det blir 03:36 UT i sommartider va?

MVH Daniel
Kul att du fått syn på den! För UT får du ta minus 2 timmar inte plus. Tittade på den engång till vid 02:00 (00:00 UT) och tyckte den var lite ljusare nu, 6.1 bedömde jag den.
Thomas Karlsson
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Tänkte bara påpeka att det är en jättestor diskussion nu om novan i Facebook-gruppen "Variable Star Astronomy", kan vara värd att se ifall ni inte sett den ännu.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt

Post by wilt »

Skattade den till 6.0 kl 00.50 UT den 15 augusti.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt

Post by wilt »

Nu börjar det även komma spektroskopi som bekräftar novan: här och här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

wilt

Post by wilt »

Sedan dess novanatur bekräftats, har objektet som hittills haft den något otympliga beteckningen PNV J20233073+2046041 fått namnet Nova Delphini 2013 i ett nyligen publicerat CBET.

/Gustav

wilt

Post by wilt »

Sedan vi européer lämnade över obsandet till den västra hemisfären tycks det som om Nova Delphini 2013 fortsatt uppåt ytterligare en eller annan tiondel:
novadel.png
novadel.png (11.23 KiB) Viewed 5764 times
/Gustav

Timaoes

Post by Timaoes »

Jag hittar inga obsar inrapporterade i VSO. Är det någon idé att rapportera och i så fall var?

/Johan
wilt

Post by wilt »

För att man skall kunna rapportera till SVO måste man först lägga in stjärnans beteckning i databasen. Jag försökte precis registrera "N Del 2013" men gick bet; bollar det vidare till Thomas.

/Gustav

malte

Post by malte »

Jag gjorde en liten hitta-karta för den som letar med liten kikare eller blotta ögat och kompletterade med lite tips. Nu på PopAst!
http://www.popast.nu/2013/08/se-en-nova ... finen.html
Får hoppas att den inte dyker ner alldeles på en gång!
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Nova Delphini 2013 är den "bästa" novan för vår del ända sedan V1974 Cygni flammade upp i februari 1992! Vi har alltså fått vänta i mer än 21 år på en riktigt ljusstark nova som är väl belägen för oss. Så nu hoppas jag att alla tar chansen att observera nykomlingen i Delfinen, det behövs bara en liten fältkikare (och knappt det om man har mörk himmel).

Man kan förmoda att novan kommer att tilldelas det slutliga namnet V339 Del, men säker kan man inte vara. Tills vidare kanske namnet Nova Delphini 2013, eller förslagsvis NDEL2013, borde registreras som giltigt variabelnamn i SVO? Den långa PNV-beteckningen är ingen höjdare precis, rent namnmässigt, hopplös att komma ihåg.

För skojs skull lägger jag in SVO-kurvan för V1974 Cygni nedan. Det är dock inte alls säkert att Nova Delphini 2013 kommer att ens ungefärligen följa den kurvan, novor är opålitliga till sin karaktär.

Edit:
Precis som Gustav upptäckte jag att man inte kan registrera något preliminärnamn av typen "NDEL2013" i SVO. Detta därför att det inte går att använda kategorin "Övrigt", man får då felmeddelande. Ett förslag är att det införs en kategori "N", på motsvarande sätt som det finns "SN" för supernovor. Lämpligen då med ett standardformat, så att nya novor kan registreras på enhetligt sätt även innan de fått ett officiellt GCVS-namn (vilket i värsta fall kan dröja månader, har vi sett).

Edit 2:
Här går det undan. Under tiden jag skrev ovanstående "Edit" har Gustav lyckats registrera ett bra preliminärnamn för novan, se inlägg nedan.

m v h
Hans Bengtsson
V1974 Cygni (Nova Cygni 1992). SVO.
V1974 Cygni (Nova Cygni 1992). SVO.
V1974cyg.png (16.12 KiB) Viewed 5754 times
wilt

Post by wilt »

Jag har lagt in N Del 2013 som variabelnamn nu. Tror precis som Hans att det är bättre att använda det tillsvidare än PNV-beteckningen.

Det går alltså bra att registrera obsar under namnet N Del 2013 i SVO nu.

/Gustav

wilt

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Edit:
Precis som Gustav upptäckte jag att man inte kan registrera något preliminärnamn av typen "NDEL2013" i SVO. Detta därför att det inte går att använda kategorin "Övrigt", man får då felmeddelande. Ett förslag är att det införs en kategori "N", på motsvarande sätt som det finns "SN" för supernovor. Lämpligen då med ett standardformat, så att nya novor kan registreras på enhetligt sätt även innan de fått ett officiellt GCVS-namn (vilket i värsta fall kan dröja månader, har vi sett).

Edit 2:
Här går det undan. Under tiden jag skrev ovanstående "Edit" har Gustav lyckats registrera ett bra preliminärnamn för novan, se inlägg nedan.
Jag prövade trixet att lägga in den i en annan kategori än Övrigt, och då funkade det. Tycker också det är en bra idé med en kategori N i databasen, till vilken N Del 2013 sedan kan föras.

/Gustav

ThomasK

Post by ThomasK »

wilt wrote:För att man skall kunna rapportera till SVO måste man först lägga in stjärnans beteckning i databasen. Jag försökte precis registrera "N Del 2013" men gick bet; bollar det vidare till Thomas.

/Gustav
Jag tror detta är en bugg som uppstått efter serverbytet på Astronet för några veckor sedan. Den nya versionen av MySQL har en konstaterad bugg som påverkar SVO på olika sätt. På den äldre versionen av MySQL jag kör på min dator hemma funkar det utan problem att lägga in nya namn under "Övrig". Robert gjorde ett misslyckat försök att uppgradera MySQL till en ännu nyare version där buggen skulle vara åtgärdad, men jag tror inget har hänt efter det och vissa konstigheter finns i SVO just nu.
Thomas Karlsson
Corpze

Post by Corpze »

Måste säga att det var riktigt kul att obsa novan inatt, speciellt då det är så pass sällsynt med starka novor, antar att denna kommer bli värdefull för forskare?

En sak som jag funderar över är magnitudskattningen, nu är jag nybörjare så jag erkänner mig väldigt oerfaren på just skattningen, men jämfört med de två stjärnor som var i samma synfält med 5x80 kikaren så var jag ganska övertygad att den var starkare än den närmsta 5.7-stjärnan. Jag satt förmodligen i någon minut och jämförde, fram och tillbaka, men centralseendet och med periferiseendet...

Vad kan göra att man upplever den starkare när det bevisligen bara är jag som skattat den såpass stark som runt 5.5?
Det skall sägas att jag låg på rygg på ett stort industriområde med stora högtrycksnatriumlampor överallt, men jag fann en plats som var i skugga och mag.8 stjärnor var inga problem i kikaren.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:Nova Delphini 2013 är den "bästa" novan för vår del ända sedan V1974 Cygni flammade upp i februari 1992! Vi har alltså fått vänta i mer än 21 år på en riktigt ljusstark nova som är väl belägen för oss. Så nu hoppas jag att alla tar chansen att observera nykomlingen i Delfinen, det behövs bara en liten fältkikare (och knappt det om man har mörk himmel).
Nova Aquilae 1999 nr 2 (V1494 Aql) blev faktiskt ljusare än Nova Cygni 1992 och syntes väl från Sverige. Med blotta ögat skattade jag Nova Aql 1999 till magnitud 4.8 den 4 december 1999. Den blev 4.1 mag som ljusast jämfört med Nova Cygnis 4.3. Såg tyvärr denna tråd först idag annars skulle jag ha obsat Nova Delphini igår redan.

/Timo K