Jag har idag ett startbatteri (starthjälp) som jag skrev om tidigare, det är på 17Ah. Overkill om det bara är monteringen som skall strömförsörjas. Men jag har lite svårt att få det räcka med de andra tillbehören, och framförallt för det som skall komma i framtiden. Speciellt datorn blir antagligen en stor strömslukare, kanske löser det med två separata batterier, bilens batteri vågar man ju inte använda.
Min plan är att försänka ett bilbatteri i den vagn jag byggt för att ha montering och teleskop på. Bygger inte in det i en sluten låda utan mer en låda öppen upptill så batteriet blir lätt att lyfta ur och inte tar mer utrymmer än nödvändigt (inga öppna batterier i sluten låda! Explosionsrisk) . Dock skall jag ha färdiga spänningsutttag, spänningsregulatorer och annan elektronik i någon sorts låda. Mitt bilbatteri blir ett slutet (men det finns en ventil för att släppa ut gaser vid övertryck) dock ej tippbart (max 45 graders lutning) batteri på 45Ah, praktiskt nog samma som jag har i bilen.
Alla de starthjälpbatterier jag monterat isär har haft typ vanliga motorcykelbatterier, de är i regel av geltyp och kan därmed i regel monteras i valfri postion/vinkel. Vore egentligen bäst men de blir väldigt dyra när de är på över 20Ah. Som det skrivits här får man ju överdimensionera rätt rejält i vårt kalla klimat och man skall inte djupurladda batteriet heller då batteriet förstörs.
Ex. ett batteri på 50Ah, mäts i regel vid temperaturen +25 grader C. Batteritillverkarna brukar ange att kapaciteten minskar ca 1% per grad under 25. Alltså unger 50% som skrevs om här tidigare, tyvärr så för "normala" bilbatterier skall man inte ladda ur mer än 60% om man vill ha vettig livslängd på batteriet, nu har vi alltså bara 30% kvar av det som står angivet på batteriet och det är på ett nytt batteri, gammalt batteri tappar mycket i kapacitet. Fritidsbatterier som du skriver är mer tåliga mot djupurladdningar, men generellt tror jag att det inte är nyttigt att ta ut mer än 80% även på dessa batterier.
Blybatterier trots sin primitiva konstruktion är nog ändå lämpligast då de hanterar kyla någorlunda acceptabelt.
Det här gällde ju nu mobila lösningar som jag delvis är beroende av. Har man tillgång till elnätet så blir det ju betydligt enklare, antingen har man inget batteri alls eller så har man ett mindre batteri som backup (UPS) för kortare strömavbrott med underhållsladdning på. Jag föredrar det senare fallet här med batteribackup.
Andra lösningar:
Timelapsefotografer som bara skall försörja DSLR kameran, i regel 8 volt brukar köpa Litiumjon batterier till videokameror, här är ett tips:
http://theamusing.com/photography/power ... timescapes . Men Litiumbatterier är inte så bra i kyla.
Jag har ju bara en EQ6:a med tillbehör att bekymra mig för, men för riktigt stora mobila lösningar?
Bensin/dieselgenerator, bränsleceller, NiHD. Är ju inte kul med avgaser och dyrt, möjligen om man har riktigt stora saker typ astrosläpvagn eller atrohusbil med mycket elektronik som skall strömförsörjas, någon som sett något sådant i Sverige?
Bifogar en bild på min grovhuggna anspråkslösa astrovagn, i hålet skall bilbatteriet stå, letar nu lämpliga hjul och axel. Blir det bra blir det något i aluminium i framtiden om jag inte hinner lösa det med ett fast fjärrstyrt observatorium. Jag har tagit bort guidetuben för att spara plats o vikt, skall ersättas med off-axis guider.
/Lars