Återigen, tack för all uppmuntran!
Micke: jo den är tagen i Sverige, 9km från Slussen, Stockholm. Smalbandsfilter och lång exponering är tricket :-)
Per: lustigt att du tycker den är grön. På min skärm (kalibrerad) finns knapt något grönt kvar. Jag skulle kunna dra den lite till men då får den för skarpa kanter mellan blått och gult/orange. Kanske är det en skärm kalibreringssak. Ska kolla på några andra skärmar också. Jag har inte gjort en Ha version eftersom jag skapar en artificell luminans genom att kombinera Ha med OIII och SII datat. Naturligtvis dominerar Ha, men för just detta objekt är åtminstone OIII inte försumbar. En full upplösningsbild går att ordna - ska se vad jag kan göra när jag kommer hem.
Mvh
Matts
NGC281 The Pacman Nebula - Matts Sporre
-
- spamtest: JA
Re: NGC281 The Pacman Nebula - Matts Sporre
Matts,
Artificiell luminans är något som jag tycker verkar riktigt intressant. Jag vet att Jonas också jobbar med det men själv har jag inte varit där och rotat än.
Jag kör med en rumskalibrerad Dell U3011 30" H-IPS med CCFL-bakgrund, men vi skall ju alla ha helt klart för oss det gröna påverkar oss olika mycket. Det finns de som tycker det är snyggt också.
Ser fram emot en fullupplöst!
/per
Artificiell luminans är något som jag tycker verkar riktigt intressant. Jag vet att Jonas också jobbar med det men själv har jag inte varit där och rotat än.

Jag kör med en rumskalibrerad Dell U3011 30" H-IPS med CCFL-bakgrund, men vi skall ju alla ha helt klart för oss det gröna påverkar oss olika mycket. Det finns de som tycker det är snyggt också.
Ser fram emot en fullupplöst!
/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg