/Tomas W
Nej, det är inte en annan fråga utan snarare den centrala poängen för att enkelt förstå hur teleskop med digitala sensorer samlar ljus. Den ljussamlande förmågan per pixel är helt enkelt pixelarnas rymdvinkel (pixelskalan i kvadrat - t.ex. kvadratbågsekunder) multiplicerat med aperturens area. Då mängden ljus (signal) direkt (här ignorerar jag kamerans signaler/brus) bestämmer mängden brus och signal-till-brusförhållandet (i båda fall roten ur signalen) så är dessa två faktorer de enda man behöver bry sig om. Att anpassa pixelskalan är precis lika viktigt som storleken på aperturen.Starsoft wrote: Så det är helt rätt att man får mera brus i en bild tagen med längre brännvidd jämfört med en bild tagen med kortare brännvidd.
<snip>
Sen är det naturligtvis som påpekats alltid viktigast att kamerans pixelstorlek är vettigt anpassad till den brännvidd man använder men det är ju en annan fråga.
Ser ut som Orions svar på nya Koeningsegg, mycket kolfiber.Grinde wrote:Tackar ödjumast för era vänliga ord.
Datan fångades dessutom innan jag hade fått koll på kollimeringen till min 190MN, så det blev nog sista svängen med den tuben. Vid såna här tillfällen är jag riktigt glad att jag valde en mono-kamera, annars skulle det inte blivit många bilder. Möjligheten att fånga smalband när månen stör mkt är guld värt, och trots stark måne så blev det helt OK signal att jobba med.
Monteringen levererade allt oguidat, och tuben presterar sanslöst bra! Men kom ihåg, det finns inga substitut för tillräckligt med exponeringstid, oavsett märke på grejjerna.
Vid ett flertal tillfällen har jag sett vissa här på astronet skriva att det blir mer brus vid längre brännvidder, men det är inget jag märkt av än så länge...? Vad beror detta på?
Det var aldrig meningen att det skulle bli nåt hemlighets-makeri, jag tänkte bara packa upp grejjerna och posta en recension tillsammans med en first light, men eftersom det inte verkar bli mer väder den här här säsongen, så får jag väl lägga en bild här så länge :P Tak'en fick agera storleksjämförelse då min vanliga måttstock, Carlsberg Export, lös med sin frånvaro.Tompa wrote:Hur går det med den nya tuben? Fortfarande hemlig
Mvh,
Tomas W
Det blev till slut en Orion Optics (UK) AG12 som slutgiltig tub ute i obset, efter att suktat i strax 2 år... Lite moddar som bättre 1/10pv primär (strehl runt 0.995), custom daggskärm i kolfiber (främre delen av tuben på bilden), integrerad värmare i tubväggen runt primären, sekundär-värmare. Jag var inne på ASA ett tag, men under de 2 åren jag researchade stötte jag på både en och annan fd ASA användare som istället rekommenderade Orion Optics UK. Båda gör grymma grejer i världsklass, men summan av alla mina "intervjuer" fick mig att till slut välja Orion Optics. Tillsammans med min QSI 583wsg ger den en bildskala på 0.99" / pixel, och f-tal på f/3.8. Liknar min 190MN i bildskala(1.11") men den fångar mer än dubbelt så många fotoner per pixel på samma tid. Sen återstår det att se om min seeing låter mig nyttja den teoretiskt högre upplösningen i AG12an.
Än så länge har jag bara hunnit göra några v-kurvor i focusmax, och påbörjat pekmodell-bygget, vädret kan jag bara skratta åt :P Ikväll verkar det äntligen klarna upp. Med vindbyar över 30 knop.