Meteorit som slog ned i Uralbergen i natt!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
BjörnL
spamtest: JA

Re: Meteorit som slog ned i Uralbergen i natt!

Post by BjörnL »

Fast menar han inte att DA14 och meteoriten som slog ner i Uralbergen kan ha haft ungefär samma omloppsbana runt solen fast i olika hastighet? DA14 är tyngre och går snabbare.Och kommer ifatt jorden ikväll. Medan meteoriten som slog ner i Ryssland blev ikapp-hunnen av jorden? Eller har jag fattat fel?
Corpze

Post by Corpze »

Jo det kanske är så han menar...

The meteor and DA14 may have been spinning around, lapping each other for centuries until Earth rolled in between them yesterday.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcus

Post by Marcus »

Otroliga filmer och bilder måste jag säga.
BjörnL

Post by BjörnL »

Här är en kille som har sammanställt många av de videoklipp som finns tillgängliga från händelsen på en hemsida.
http://say26.com/meteorite-in-russia-al ... -one-place

Mvh Björn
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Ludwik Liszka, Umeå, publicerade år 2008 en intressant rapport kallad "Listening to Meteors" med undertiteln "Infrasonic Observations of Meteors in Northern Sweden" (finns som pdf-fil på nätet).

Liszka skriver att en man vid namn Ludvig Lundgren skadades av ett meteoritfall som ägde rum vid Kvavisträsk den 20 maj 1900, mannen dog två dagar senare utan att ha återfått medvetandet. Detta är förmodligen det enda dokumenterade fallet i världen av en sådan dödsorsak. Tack och lov tycks det nu aktuella ryska nedslaget inte ha ändrat på den saken.

Ett porträtt som visar Ludvig Lundgren ses nedan.

Edit:
I detta sammanhang kan jag förresten komplettera med att citera mig själv, från ett inlägg på popast.nu:

"Det finns också en ofta berättad historia om meteoritfallet i Cremona i Italien 14 september 1511. En munk skall då ha blivit dödad, liksom ett får och ett antal fåglar. En annan munk lär också ha förblött i Milano omkring år 1650 efter en meteoritträff. Men dessa två berättelser kan inte sägas vara historiskt säkrade. Däremot är det väl dokumenterat att en kalv dödades av en meteorit i Ohio 1860, och att en hund blev offer för ett meteoritfall i Egypten 1911."

mvh
Hans Bengtsson
Ludvig Lundgren
Ludvig Lundgren
Ludvig Lundgren.jpg (44.46 KiB) Viewed 4373 times
Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

Satt och läste lite på Rymdbutikens "om oss"-sida, hittade där följande lilla stycke:

"Trots den påkostade utställningen blir besökarantalet magert (max ett par hundra besökare per dag, men vanligtvis endast ett par dussin - dvs ett par besökare per timma). Detta trots en notis i Göteborgs-Posten med undertecknad på bild. Notisen hade rubriken "300 miljoner år gammal fisk fick sten i huvudet". Orsaken till denna rubrik var att med på utställningen fanns en fossil av en förhistorisk fisk som uppenbarligen hade dött av att få en meteorit i skallen."

Äldsta kända dödsfallet relaterat meteoriter? :green:
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by Hans Bengtsson »

Ja det är förmodligen det äldsta kända beviset på ett sådant dödsfall. Man undrar förresten hur dom kan veta att det var just i skallen som fisken fick stenen.

Jag är inte bara inkonsekvent (se nedan) utan även ibland bekväm av mig, så jag passar på att från en AG-tråd klippa in något jag skrev för ett par år sedan och som har att göra med nedfall av utomjordiskt material samt tidningsrubriker:

"Inkonsekvent som jag ibland är, så passar jag på att genast göra en liten utvikning (passande ord i sammanhanget, läs vidare!) som gäller detta med astronomiska expeditioner till skogsområden.

För ungefär 30 år sedan rapporterades om en enormt ljusstark bolid som hade observerats bl.a. från Skåne. Preliminära beräkningar visade att den, om klumpen slagit ner, borde ha gjort detta i trakten av Målilla i Småland. Nåväl. Inte mycket att göra åt.

Ett tag senare råkade jag emellertid få syn på en liten notis i Göteborgs-Posten (möjligen Arbetet?) där en lantbrukare berättade om en stor kraterliknande och garanterat helt ny grop som uppstått på hans marker. Han bodde utanför Målilla! Med hjälp av mannens namn och Nummerupplysningen fick jag kontakt med mannen, som lovade att visa platsen om vi kom dit.

Sagt och gjort. En Målilla-expedition utrustades genast, med folk från Göteborgs Astronomiska Klubb. Vi hittade till mannens hus, han visade oss ut till gropen.

Där stod redan en samling marsianer, vilket förvånade oss mycket. Vi trodde vi skulle vara helt ensamma. Ja, dvs, inga små gröna män utan medlemmar av MARS, Malmö Astronomi- och RymdfartsSällskap, med Peter Linde i spetsen (jag har bildbevis!).

Inte nog med det. Även en reporter från en av den tidens utvikningstidningar fanns där! Och en grodman, som tidningen anlitat. Denne grodman letade förgäves i gropen efter något intressant. Äventyret slutade utan några vetenskapliga resultat men många av oss hamnade i alla fall på bild på ett uppslag i FIB-Aktuellt. Hur tidningen fått nys om gropen och kopplat den till en bolid är fortfarande en gåta.

Lokaltidningen hade i detta sammanhang rubriken 'Stjärnsplittra föll turligt för Målilla'. Detta är min favorit genom alla tider vad beträffar tidningsrubriker om astronomi, tätt följt av 'Han drömmer om ett eget konservatorium.'"

mvh
Hans Bengtsson
Corpze

Post by Corpze »

Haha, ja jösses vilken historia :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Bra brittisk dokumentärfirm om nedslaget: http://www.youtube.com/watch?&v=T9Iae8C_dks

Verkar riktigt intressant. Har bara sett början ännu.