Hej
Lagt upp en ny variant! Man blir ju lite knäpp, så är det bara! Tyckte denna blev mjukare men ändå krispigare, mer färg och mer detaljer i ytterområdena.
Bilden är 1x1 binnad i L 2x2 Binnad i RGB. Jag kan inte köra 1x1 binning i L eftersom pixlarna blöder över på de stora stjärnorna...
Mvh //Micke
M31 Andromedagalaxens Centrum - Mikael Skafar
Re: M31 Andromedagalaxens Centrum - Mikael Skafar
Jag är också medlem av "rätt är kung"-klubben. Kring en bågsekund per pixel verkar vara optimalt, och även om ett mindre fel (t ex guiding) statistiskt (RMS) äts upp av ett större (t ex seeing) så blir det lik förbannat tillfällen för felen att addera linjärt och sudda till det. Med det menar jag att det lönar sig att jaga även det mindre felet.
Antagande att en tub har bra optisk prestanda så är det, som mycket riktigt påpekats, enbart tiden som förändras med större tub om pixelskalan är densamma. Ljushinkar är trevliga.
Noterar att det fina fina kameror med extremt stora pixlar från t ex FLI så det går nog att matcha upp även en 17" CDK med rätt plånbok. Gällande bildbehandlingen får jag lägga mig platt då mina kunskaper inte räcker till för att locka ut det bästa, vilket gör att jag alltid försöker samla så mycket tid att det blir enkelt att bearbeta
Och pengarna... Jag får väl också erbjuda mina tjänster eftersom jag också flyger helikopter. Jag vet inte om det ger mig någon fördel jämfört med Jonas, men jag har i alla fall meriten att ha varit på förhör hos Rikskrim i samband med det våldsamma uttaget eftersom jag bland annat skolat i maskinen som användes. Nu hade jag ett ganska bra alibi då jag vid tillfället befann mig i min hytt på Isbrytaren Oden i Longyearbyen på Svalbard, men ändå
/per
Antagande att en tub har bra optisk prestanda så är det, som mycket riktigt påpekats, enbart tiden som förändras med större tub om pixelskalan är densamma. Ljushinkar är trevliga.
Noterar att det fina fina kameror med extremt stora pixlar från t ex FLI så det går nog att matcha upp även en 17" CDK med rätt plånbok. Gällande bildbehandlingen får jag lägga mig platt då mina kunskaper inte räcker till för att locka ut det bästa, vilket gör att jag alltid försöker samla så mycket tid att det blir enkelt att bearbeta

Och pengarna... Jag får väl också erbjuda mina tjänster eftersom jag också flyger helikopter. Jag vet inte om det ger mig någon fördel jämfört med Jonas, men jag har i alla fall meriten att ha varit på förhör hos Rikskrim i samband med det våldsamma uttaget eftersom jag bland annat skolat i maskinen som användes. Nu hade jag ett ganska bra alibi då jag vid tillfället befann mig i min hytt på Isbrytaren Oden i Longyearbyen på Svalbard, men ändå

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg