- Lars L
Re: - Lars L
Vilken bild! Jag instämmer i kören!
/Tomas W
/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-
- spamtest: JA
Det är förstås bara att hålla med alla andra. I raden av fina Jupiter-bilder som presenterats här på Astronet den senaste tiden, så framstår denna som nummer ett - åtminstone hittills! Vad månde bliva när planeten nästa år kliver ytterligare 10 grader över horisonten?
mvh
Hans Bengtsson
mvh
Hans Bengtsson
Det känns nästan meningslöst att bara hålla med alla andra, men bilder är ju så snygg att jag bara måste det... 

Jag tackar för allt beröm! Den här bilden är ett resultat av många månaders arbete och beslutsamhet. Blev sjuk mycket dålig och fick min tid utstakad av läkarna. Då satte jag upp ett mål för resten av mitt liv. Att ta en riktigt bra bild av jupiter och Mars.
Astronomin är något som aldrig gjort mig besviken (fast ganska frustrerad många ggr) och att ta de här bilderna blev min målbild. Det konstigaste av allt är att nu när mål nummer ett är nått, känns det bättre en någonsin. Mars är visserligen långt borta men inte för mig och klarar jag inte mål två, dör jag lycklig.
Tack för allt beröm, från när och fjärran, förresten när är det dags för Mars?
Mv. Lars Lindström
Astronomin är något som aldrig gjort mig besviken (fast ganska frustrerad många ggr) och att ta de här bilderna blev min målbild. Det konstigaste av allt är att nu när mål nummer ett är nått, känns det bättre en någonsin. Mars är visserligen långt borta men inte för mig och klarar jag inte mål två, dör jag lycklig.
Tack för allt beröm, från när och fjärran, förresten när är det dags för Mars?
Mv. Lars Lindström
Hej.
Mars börjar stå drägligt till i början av Februari nästa år. Den står då på ca: 30 graders höjd vid midnatt och passerar meridian vid 02.30. Den apparenta diametern är då 12 bågsekunder.
Ja, det här med planefoto kräver näst intill en dåres envishet och enormt tålamod i och med alla parametrar som skall stämma, då fotot är extremt seeing och väderleksberoende. Men som du skrev, också otroligt belönande när man fått en fin natt under stjärnorna.
Tråkigt att höra om din sjukdom, jag hoppas du får styrka genom din hobby och de delmål du satt upp!
Som sagt, delmål ett har du redan klarat av med en RIKTIGT bra Jupiterbild, och jag förstår din tillfredsställelse. Ser fram emot lika bra bilder av Mars från dig!
Mvh, Roger.
Mars börjar stå drägligt till i början av Februari nästa år. Den står då på ca: 30 graders höjd vid midnatt och passerar meridian vid 02.30. Den apparenta diametern är då 12 bågsekunder.
Ja, det här med planefoto kräver näst intill en dåres envishet och enormt tålamod i och med alla parametrar som skall stämma, då fotot är extremt seeing och väderleksberoende. Men som du skrev, också otroligt belönande när man fått en fin natt under stjärnorna.
Tråkigt att höra om din sjukdom, jag hoppas du får styrka genom din hobby och de delmål du satt upp!
Som sagt, delmål ett har du redan klarat av med en RIKTIGT bra Jupiterbild, och jag förstår din tillfredsställelse. Ser fram emot lika bra bilder av Mars från dig!
Mvh, Roger.
Hej !
Tråkigt höra att du är så sjuk Lars!
Tycker du har en mycket sund inställning med att sätta upp framtidplaner. Jag hoppas vi får se många många fler inspirerande bilder från dig från bland annat Mars . Du har verkligen fått upp min ögon ,kan jag säga ,för att det med mycket stor envishet går få fram mycket bra planet bilder även i Sverige. Delar och förstår också din känsla för hur skoj det är och hur tillfredsställande det är när man lyckas komma fram till ett resultat man drömt om. Även jag hoppas också denna framgång ska ge dig lite extra energi.Tycker dina hyllningar har varit synnerligen berättigade i denna tråd för jag vet hur fruktlöst det kan vara att hitta rätt tillfälle att ta en sådan här bild.
Bengt
Tråkigt höra att du är så sjuk Lars!
Tycker du har en mycket sund inställning med att sätta upp framtidplaner. Jag hoppas vi får se många många fler inspirerande bilder från dig från bland annat Mars . Du har verkligen fått upp min ögon ,kan jag säga ,för att det med mycket stor envishet går få fram mycket bra planet bilder även i Sverige. Delar och förstår också din känsla för hur skoj det är och hur tillfredsställande det är när man lyckas komma fram till ett resultat man drömt om. Även jag hoppas också denna framgång ska ge dig lite extra energi.Tycker dina hyllningar har varit synnerligen berättigade i denna tråd för jag vet hur fruktlöst det kan vara att hitta rätt tillfälle att ta en sådan här bild.
Bengt
Tack ska du ha, tror att Du har potential att gå hur långt som helst. Du har det lilla extra och är tillräckligt manisk. Är man inte det får man inte bilden med stort B, men det tar tid i Sverige med våra oroliga luftlager. Lider själv av kronisk sömnbrist har i stort sätt sovit högst fyra timmar om dygnet (dagtid) sedan i somras. Ständigt på jakt efter den optimala seeingen, sedan ska allt mekaniskt stämma. Datorn får absolut inte bugga och programmen måste tuffa på och gå, skärpan, fan skärpan! Fuck filterhjulet!
Om fem år kommer dagens bilder att se patetiska ut, det finns redan färgsensorer som blåser bort de monokroma som finns idag. De är bara inte kommersiellt gångbara p.g.a. priset.
P.S. Kolla Point Greys Flea 3 ccd, många med optimala förhållanden använder dem, FireWire.
Mv. Lars L
Om fem år kommer dagens bilder att se patetiska ut, det finns redan färgsensorer som blåser bort de monokroma som finns idag. De är bara inte kommersiellt gångbara p.g.a. priset.
P.S. Kolla Point Greys Flea 3 ccd, många med optimala förhållanden använder dem, FireWire.
Mv. Lars L
Första inlägget var till Utas, det går snabbt här ibland. Tack Bengt! Har förstått att Du är en klippa på Forumet.
Det var tråkigt att höra om din sjukdom Lars.
Samtidigt härligt att du ställer upp sådana mål! Hoppas att du får ett fint tillfälle med Mars framöver.
Samtidigt härligt att du ställer upp sådana mål! Hoppas att du får ett fint tillfälle med Mars framöver.
Hej Lars,
Ja det var verkligen tråkigt att höra.
Jag hoppas ändå, som jag skrev tidigare, att du kommer att lägga upp flera bilder på Jupiter och kanske Uranus och Neptunus som är alldeles för lite fotograferade, i väntan på Mars.
/*Peter R
Ja det var verkligen tråkigt att höra.
Jag hoppas ändå, som jag skrev tidigare, att du kommer att lägga upp flera bilder på Jupiter och kanske Uranus och Neptunus som är alldeles för lite fotograferade, i väntan på Mars.
/*Peter R
Naturligtvis måste även jag berömma bilden av Juppe för det är den verkligen värd !!
Du har hittat det där eftersökta fönstret som uppträder lite då och då.
Fint att höra att du har astronomi/astrofotograferande som stöd under dessa förhållanden.
Ge bara inte upp, större mirakel har skett tidigare !
Varma hälsningar
Timo Nordberg
Du har hittat det där eftersökta fönstret som uppträder lite då och då.
Fint att höra att du har astronomi/astrofotograferande som stöd under dessa förhållanden.
Ge bara inte upp, större mirakel har skett tidigare !
Varma hälsningar
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Helt otrolig bild, klart den bästa planet-bild jag sett från det här landet! Tagen med en 8" tub dessutom?
När seeingen är den faktor som begränsar(vilket det oftast är i planetfoto gissar jag på?), vad vinner man på att använda tex en 14" tub, om en 8" presterar så här bra? (bortsett från ljusstyrka)
När seeingen är den faktor som begränsar(vilket det oftast är i planetfoto gissar jag på?), vad vinner man på att använda tex en 14" tub, om en 8" presterar så här bra? (bortsett från ljusstyrka)
/ Jonas - http://www.grinderphoto.se
Tack everybody
Above all astronomical seeing
Jag flyttade till Grönbo för att förhållandena är bra här. Vet inte vad det beror på riktigt, obsar från 150m höjd, finns en stor insjö i närheten.
Seeingen är det absolut viktigaste och de bästa tillfällena kommer högst en gång om året. Det är möjligt att en mycket god 10" är det optimala för Sverige en 14" slår nog i taket.
Läsning av min guru angående seeingens betydelse
http://www.damianpeach.com/simulation.htm
Above all astronomical seeing
Jag flyttade till Grönbo för att förhållandena är bra här. Vet inte vad det beror på riktigt, obsar från 150m höjd, finns en stor insjö i närheten.
Seeingen är det absolut viktigaste och de bästa tillfällena kommer högst en gång om året. Det är möjligt att en mycket god 10" är det optimala för Sverige en 14" slår nog i taket.
Läsning av min guru angående seeingens betydelse
http://www.damianpeach.com/simulation.htm
Jag är säkert dum men vad betyder "BO 5000" ?Lars L wrote:TIS DMK21AU04.AS ALA 618 Sensor, BO 5000 R+G+B, Astronomik, 1000 60fps 1/76 inga artefakter
Photoshop CS5
Powermate 5 5 1/2?
Pickering 7
Plats Grönbo
Martin
Makalös bild Lars, otroligt imponerande arbete med den.
Jag måste nog komma loss och ge mig på Jupiter med min 8-tummare och mina små kameror, har en idé som jag skulle vilja testa, men tiden vill aldrig riktigt infinna sig med två små barn som lever rövare hela dagarna.
Jag måste nog komma loss och ge mig på Jupiter med min 8-tummare och mina små kameror, har en idé som jag skulle vilja testa, men tiden vill aldrig riktigt infinna sig med två små barn som lever rövare hela dagarna.