Jag har fotograferat många år, men började med mer avancerad astrofoto förra hösten och inledde med att köra från en laptop och med en modifierad EOS 60D. Det blev dock rätt hopplöst - dels så tyckte jag inte programvarorna och utrustningen var direkt "plug and play" och det är en sak att sitta i värmen och fundera på com-portskonflikter och att göra det i mörker i -20°C. Strular något så blir det mycket jobbigare att lösa det i kylan. Jag var nästan nära att ge upp, men köpte en Asiair pro, en EAF och nu senast en 2600 MC Pro. Nu slipper jag laptopen helt och kan sköta allt med handskar på med en "styrpenna" på min tablet. Bildmässigt så blev det ett stort hopp med nya kameran också, samtidigt som jag blivit lite bättre på att processa filerna.
Kablarna är problem, men nu slipper jag usb-kabel till en laptop. Tidigare kunde jag i princip inte röra datorn alls pga av de stela sladdarna och risken för störning i usb-kontakten. Till strömförsörjningen kör jag nu silikonkablar som är kanon. Strömmen får jag från ett 86 Ah marinbatteri från biltema. När jag är klar så rullar jag inte i hop kablarna utan lägger dem löst och fixar det sen i värmen när de är mjuka.
Monteringen fungerar mycket bra tycker jag. Jag har inte haft några direkta problem med guidningen i kylan.
Jag tycker det är rätt kul att ha något att pyssla med under tiden, så jag har filmat lite och la upp en kanal igår där jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter i kylan, så titta om ni vill. Inget professionellt och knagglig engelska. Men, men ni ser ju hur det kan se ut i mörkaste Lappland.