Tack jonas jag ska nog avbeställa det mesta tror jag, vill testa lite med neq6an och 72an innan jag beger mig mot något tyngre. Det e som sagt mkt kringutrustningJonas wrote:Grattis till vinsten!
Det är nog rätt bra grejer du beställt men du ska veta att EQ-8:an är en tung best - som dessutom är behäftad med kritik för att den inte alls har samma säkra driftegenskaper som EQ-6:an eller HEQ-5:an.
Med mindre än att du planerar ett riktigt tungt teleskop, skulle jag därför inte välja EQ-8:an.
Vad gäller de tuber du beställt, har jag inte någon erfarenhet av SW-tuberna. Bara WO 72:an och det är en bra liten tub. Ingen äkta APO men bra visuellt och inte helt oäven fotografiskt.
Om jag vore i dina kläder, skulle jag nog avboka det du kan avboka och sedan sätta dig ner och ta det lungt. Sondera marknaden. Lyssna och läsa - för att sedan välja ut det som verkligen passar dig bäst och där du får mest valuta för pengarna.
Om det dessutom är astrofotografering du vill hålla på med, tillkommer ganska mycket kringutrustning.
Till sist vill jag ge dig ett tips på något jag tror är en riktigt bra utrustning. Glöm bara inte bort att priset är i danska kronor men att annonsen legat ute ett tag och säljaren kanske är öppen för ett hyfsat bud: https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... ost-319299" onclick="window.open(this.href);return false;
/Jonas