Vi åkte upp till Teide igår igen och obsade och det blev en riktigt lyckad kväll där vi till stor del tittade på favoritobjekt och idéer som kläcktes under kvälen.
Det blåste ganska hård vind men den mojnade senare under natten. Instrumentet var även denna gång min 200 mm f/5 resedobson.
Kentauren
NGC 5139 Omega Centauri. Så mycket bättre ut än två dagar tidigare. Riktigt hyfsad med tanke på den låga höjden på ca 7-8 grader. 42X
Skytten
M8 Otroligt fin, speciellt genom ett UHC-filter. Satt och studerade den länge. 42X
M20 Väldigt fin med UHC-filter. De mörka stråken syntes. 42X
Skorpionen
NGC 6302 The bug nebula. En liten nebulosa, pga hård vind fungerade inte hög förstoring. 42/165X
Skytten
M17 Otroligt fin med UHC-filter! 42X
Ormen
M16 Örnnebulosan. Väldigt fin med UHC-filter! 42X
Skytten
M22 En otroligt stor och vacker klotformig stjärnhop! 84X
M55 En riktigt stor och glittrande klotformig stjärnhop. 84X
NGC 6822 Barnards galax. Diffust och ljussvagt objekt men lättare att uppfatta än från Sverige där jag obsat den med 12" f/5 med stor möda. Den här gången använde jag 8" f/5. 42X
Altaret
NGC 6397 Vacker klotformig stjärnhop. Lite oregelbunden. 84X
Södra kronan
NGC 6726 och NGC 6727 Reflektionsnebulosor runt två ljusstarka stjärnor. 84X
NGC 6729 Diffus reflektionsnebulosa, ligger nära NGC 6726/6727. 84X
NGC 6723 En fin klotformig stjärnhop. 84X
Alla de här objekten syntes tillsammans i ett synfält om man använde 42 eller 84X förstoring (minns inte vilket). Dessutom ingick en fin dubbelstjärna i kompositionen!
Bildhuggaren
NGC 253 En stor galax, något blekare än vad man kunde vänta sig. 84X
Förutom dessa djuprymdobjekt så obsade jag även planeter under kvällen:
Jupiter: Väldigt fin med en GRS-transit på gång. Fin seeing. 250X
Saturnus: Jättevacker att se som den brukar vara. Tydlig Cassinidelning och bäten. 250X
Mars: Väldigt dammig! Nästan omöjligt att se några detaljer pga dammstormarna på planeten. Jag försökte med ett rödfilter W25 men är väldigt osäker på vad jag såg. Det kan ha varit en antydan till ett mörkt område mitt på planetskiva...eller min inbillning. 250X
/Torbjörn