Soft spot ligger på f/5.6 på objektivet, där den är som skarpast, men i det här fallet fotade jag med f/3.2 då jag ville blända ned lite. Det går att fota med full öppning, men då krävs det att du tillplattar bilderna i PS (lens correction) och exporterar dem i TIFF 16-bit, samt kör hela kitet med flats, bias, darks osv. Själv körde jag bara lights och fick det här som resultat.kribba wrote:Miska, vad brukar du köra för bländare oftast? Läste nåns blogg att den är dräglig vid 3.2 , bättre vid 3.5 och grym vid 4 !
Är väl en avvägning gissar jag då man inte heller vill tappa för mycket fördelen av den är en foton slukare (-:
Experimentera dig fram. Jag har drygt 90 minuters exponering totalt på bilden.
Hade jag gjort det traditionellenligt med ca 3-4 timmar, flats, darks, bias etc så hade jag nog fått fram mycket mycket mer nebulositet och detaljer, men när man står ute på en fotbollsplan i -25 graders kyla med en simpel iOptron SkyTracker och varmchoklad som i sin termos började kallna så hade man inte så stor lust att stanna längre.

Såg att Cyberphoto säljer Canon EF 200/1.8 för runt 17k. Den vore nog grym att testa på astro och se hur mycket man får ut med ännu större bländare.