Jag har färdigställt kartor för sydliga Herschel-2500 objekt (S om deklination -20) och för planetariska nebulosor i de Magellanska Molnen. Ja, alltså planetärer utanför vår galax!

Edit: Nu på dagtid gjorde jag den första bilturen österut. Det kändes annorlunda att köra dit på dagtid. Men vad härligt med frihetskänslan!

Då buskarna var avlövade märkte jag nu på dagtid att jag kunde se bilarna åka förbi på high-way. Detta skulle påverka mitt mörkerseende. Hur som helst så kollade jag att jag skulle kunna köra en bit till på stigen och vända och därifrån såg jag inte längre bilarna. Platsen är inte estetiskt vacker då jag såg gamla bilvrak i närheten så detta var en dumpingplats för skrot! Den är i alla fall praktisk för mig. Lätt åtkomlig (45 km hemifrån), säker (ingen dåre förutom jag kommer hit på natten) och tillräckligt mörk. Det var idag mycket blåsigt på platsen och det hade inte varit så kul att obsa nu med risken att stjärnkartorna blåser iväg! Enligt nyheterna blåste det nästan 100 km/h i Perth. De räknar numera vindhastigheter i km/h istället för m/s som i Sverige, Bättre än knop i alla fall (eller furlongs per fortnight).
Trots att solen lyser nu lär det bli regn inatt igen. Sedan har väderprognoserna försämrats för morgondagen. Rainshowers på natten! Det är det man inte önskar sig. Hittills har dock onsdagens prognos lovat molnfritt ända sedan fredagen i förra veckan. Jag håller koll på väderprognoserna.

/Timo K