Jag tar mig friheten att ställa ännu en teleskop-fråga om det går bra.
Är det någon här som har erfarenhet av följande teleskop (Bresser Pollux 150/1400, 6")?
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... ux150.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har ju redan fått teleskop-tips här, men tänkte det kunde vara värt att fråga eftersom det för tillfälligt är ganska mycket billigare.
Har läst om det lite men får ingen tydlig bild över om det är köpvärt eller ej. Vissa menar att specifikationerna får köparen att tro den verkar bra, men att kvalitén inte är något vidare, vilket man märker då man börjar observera.
Vill som sagt vid rätt förhållanden helst kunna se planeters detaljer som band/ringar/polarregionen etc, gärna så tydligt/nära och stort som möjligt. Vill inte vara naiv heller och förvänta mig för mycket. Har förstått att det är många saker som spelar roll och att det är svårt att få det riktigt bra på denna prisnivå (men blev lite intresserad då jag såg att det var en 6", 1400mm brännvidd, och att den kostade 3,5K från början).
Mest är jag nyfiken på om någon har/har haft en likadan och är nöjd? Känner samtidigt att det inte är värt ett köp om inte skillnaden mellan den och min Skyhawk 114 är betydligt mycket större.
Tack på förhand!