Ja, med 300mm är det lugnt. Med 150-PDS är det lite längre ifrån men ändå i bild tror jag. Bra förklaring från Astrofriend!bjorsa wrote:Menar du efter det att du riktat in monteringen och gjort en polaralignment med finderscopet i monteringen ?Martin F wrote:Ok kanske skulle testa rödpunkt. Angående rikta in - visst måste väl Polstjärnan finnas i huvudteleskopet synfält i hempositionen? Annars känns det som att det blir fel.bjorsa wrote:
Hej Martin !
Jag körde med vanlig optisk sökare men hade alltid svårt att se vart jag var någonstans men med rödpunktsikte så så tittar man ju på håll så man ser ju vart man "pekar" å lättare sen att styra rätt dock måste man ju kalibrerar så att rödpunkten stämmer med det teleskopet ser och det går ju att göra på dagen mot något föremål på håll här en video https://www.youtube.com/watch?v=_N3jAw30Ns8
mvh/bjorsa
Sent from my phone using Tapatalk.
Om jag minns rätt så ser jag nog polaris lite i underkant bild med mitt 200pds dvs 1000mm när jag har polaralignat monteringen och tittar med canon kameran i surfplattan och jag vet att jag funderade på det där att varför kommer inte polaris mitt i bild men antagligen är det väl teleskopet i sig och tubringarna och dovetail som gör att den tittar lite över .
Men sen när man gör en 3-star alignment så hamnar ju allt rätt även om teleskopet inte sitter "alignat " med monteringen men man skall ju egentligen gör nån procedur för få sitt teleskop i align med monteringen men har aldrig gjort det .
Om du har ditt 300 mm på så får du väl in polaris i bild vid homeposition ?
mvh/bjorsa

Sent from my phone using Tapatalk.