M42 - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Nokturner
spamtest: JA

Re: M42 - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Kollade just igenom bildskörden från gårdagskvällen på datorn och resultatet av hyfsningen av gängornas kink är att nu blir ingen bild över tio sekunder bra. Stjärnorna vandrar konstant, men regelbundet. Tydligen samverkade kinket ibland för att göra även längre exponeringar bra. En renare gängstång avtäckte alltså det periodiska felet.

Grunnar just på en PEC i form av en kam på kugghjulet som styr en extra potentiometer kopplad i serie med den som redan sitter där, alltså en mekaniskt kopplad PEC-kontroll.

Det hela kanske blir en barn door med kullagrade gångjärn och kamaxel. Snacka om extrautrustning :-)

När jag finner energi för projektet igen skall jag göra ett diagram som visar avvikelsen genom att filma 0-100 displayen under det att jag manuellt följer en stjärna exakt i live viewen med handkontrollen. Gör jag det under säg 10 minuter borde jag från filmen kunna skapa ett diagram från vilket jag i sin tur kan utforma en lämplig mekanisk styrkam för en extra potentiometer att fästa på det stora kugghjulet. Jag tror inte det blir lätt, men det kanske går.

Puh! PEC-kontroll. Jag som trodde denna konstruktion egentligen var utan periodiskt fel...
Nokturner

Post by Nokturner »

Någon annan som har erfarenheter av denna konstruktion med böjd gängstång? Jag känner att jag lite famlar i blindo och kanske bygger fler teorier om problemet än hittar egentliga lösningar. Någon som googlat och sett något som kan vara relevant? Problem betyder ju "före lösning". Kanske är den enklare än jag tror.

Ja förstås, den uppenbara lösningen är ju att köpa en AstroTrac eller en riktig montering, men jag har fastnat för detta koncept och tappar jag inte sugen nu i och med detta vore det kul att se om det går att få fungerande. Dessutom kan jag motivera det hela utifrån min ekonomi.

Det hela slutar nog ändå med att jag får skaffa en montering om jag vill ägna mig åt detta. Tyvärr är nya på tok för dyra för att jag skall kunna motivera ett köp. Och lägger jag ändå pengar på saken vill jag ha något som funkar.

Men kameravridaren funkar ju för visuellt bruk, även om det lockar mer att kunna fotografera.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Det är viktigt att skruvens böjning har sitt centrum där axeln går igenom, alltså att radien utgår från mittpunkten.

Ett sätt att reducera felet med gängans stigning och krökning är att montera den längre ut, större radie. Finare gänga kanske bra också.

En annan väg att gå är att skippa gängstången och gå över till friktonsjul växel. Du får ersätta den ena plankan/delen med ett segment av ett stort hjul. Mot denna får ett mindre hjul "tryckas" som en del i växeln. Kan ju vara en remskiva från en tvättmaskin, de är lätta och starka. Ytterdelen får svarvas till en jämn fin yta.

Eller det här kan kanske vara lösningen för dig?
https://www.youtube.com/watch?v=c9ZI5vTB1TY

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Nokturner

Post by Nokturner »

Jo jag har varit mycket noga med att skruvens böjning skall ha sitt centrum där axeln går igenom. Allt funkar klockrent över tid, men varje minut har jag detta periodiska fel.

Ja, en annan konstruktion är ju uppenbart att föredra...

Jag tror tyvärr inte att en double arm barn door i din länk fungerar för detta syfte. Det blir en allt för grov lösning av den raka skruvens brister. Funkar för kortare brännvidder. Behövs en programmerbar stegmotor i stället och genom den kostnad jag tror att detta medför kan man lika gärna köpa en AstroTrac.

Får kanske lägga ner detta, ägna mig åt visuellt bruk av mitt lilla teleskop och om jag vill fota får jag fota månen.
Nokturner

Post by Nokturner »

Nu har jag sovit på saken och kanske är jag något på spåren. Ännu en teori. Avvikelsens teoretiska storlek stämmer i alla fall med stjärnspårens praktiska avvikelse och skulle bete sig som de vandrande stjärnor jag ser.

Dessutom tror jag det hela är lätt avhjälpt med några shims.

Tänk att en vanlig skruvmekanism kan bjuda på ett sådant huvudbry.

Håller tummarna!
Nokturner

Post by Nokturner »

Ja! Jag tror det finns hopp om livet för kameravridaren. Stjärnorna kikade fram i kväll så jag har fått tillfälle att shimsa mekanismen i kväll. Klart bättre resultat efteråt, de vandrande stjärnorna blir mer stationära punkter. Inte helt bra än, gissar jag kan trimma lite till.

Men ett annat problem uppdagade sig. En gjutpor i gängen i det stora kugghjulet kom fram i dagen när jag skulle hyfsa några oregelbundenheter i gängan jag upptäckte under shimsningen i svarven. Resultatet blev att stjärnorna hackar till en gång i minuten, där emellan håller de sig tämligen stilla.

Hopp om livet alltså, får gjuta om gängen i kugghjulet (slaglöder), borra och gänga på nytt. Extra jobb förstås, men det kanske ger effekt.

Kul! Det kanske blir något ändå.

Uppdaterar efter nästa fotoförsök hur det fortskrider :-)

Bifogar en bild från kvällens test, 46 sekunder, 750 mm på APS-C. En obeskuren variant och en 100 %
Attachments
Kameravridare-8240.jpg
Kameravridare-8240.jpg (52.74 KiB) Viewed 5114 times
Kameravridare 100 proc-8240.jpg
Kameravridare 100 proc-8240.jpg (73.27 KiB) Viewed 5114 times
Fredrikdb

Post by Fredrikdb »

Kan finnas lite läsbart på denna sida ang "Barn door"
http://davetrott.com/inventions/double- ... oor-drive/

För att styra en stegmotor skulle jag ha använt mig av en arduino och något liknande denna code och på sikt använda mig av microstepping för mer exakt styrning

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/StepperUnipolar
https://www.youtube.com/watch?v=rxBTNh4iPuA

http://www.kjell.com/se/sok?query=arduino
https://www.arduino.cc/
Nokturner

Post by Nokturner »

Flera här är inne på double arm-konstruktionen och jag får ändra min uppfattning om dess noggrannhet enligt tabellen i länken ovan.

När jag kollade in olika konstruktioner för några år sedan kom jag fram till att enklast och förmodligen precisast är en enkel arm med en böjd skruv. Kanske var det fel, eftersom skruvens böjning tycks introducera andra svårigheter än övriga konstruktioners avvikelser över tid som den böjda skruven elegant löser. Tyckte det var en rolig och enkel lösning på ett annars intrikat problem.

När jag torrsimmat min enkelarms med böjd skruv, finns egentligen över tid inget fel i följningen alls (inget som praktiskt skulle påverka min ambitionsnivå), inte ens med lång brännvidd och orimligt långa exponeringstider.

Att gå in på aurdinogrejor och stegmotor kommer kanske att generera en kostnad så att det inte längre finns några ursäkter att köpa en AstroTrac eller liknande färdigt? Skulle vara om man tycker det är roligt att bygga i sig då, men detta med stegmotorer är som sagt var inte riktigt mitt intresseområde. Jag får tacka för länkarna, skall studera dem närmare när andan faller på, dvs om jag inte får fart på nuvarande konstruktion och det inte blir en färdig AstroTrac.

Jag trimmar vidare på denna konstruktion ett tag till, får jag den inte bra blir det kanske en AstroTrac vad det lider om jag vill fortsätta med astrofoto och försöka fånga typ M42 och M31. Portabilitet tilltalar mig.

Just nu känner jag inget för att bygga en ny konstruktion med dubbla armar, vilket egentligen nog skulle fungera utifrån tabellen om tracking error i länken. Å andra sidan vet jag inte vilka oväntade svårigheter också denna/dessa konstruktioner kan bjuda på. En är ju att det blir fem leder av olika typ i den skiss som visas i länken. Tror egentligen att mitt "kameravridaräventyr" startar och slutar med denna konstruktion med böjd stång.
Tony

Post by Tony »

Har ett liknande periodiskt fel.
Stjärnorna tycks vandra lite fram och tillbaka samt lite ryckvis.
Rent praktiskt så "slumpar" det sig så att var tredje/fjärde 30 sek bild blir godkänd eftersom felet försvinner
i vändningarna (!) Över tid så tycks polinställning och tidsjusteringen funka på bortåt 5-10 min.

Har förstärkt allt möjligt i konstruktionen utan att det inte förändrar nånting.

Har sen tagit mängder med 30 sek sekvenser och konstaterat jag har 2 st periodiska fel.
Ett "vandringsfel" är på ca 3 min och ett "ryckfel" på ca 10 sek.

Efter att klockat dom olika rörliga delarna i drivningen så har jag kokat ner problemet till följande:
* Sista snäckskruven mot polaxeln har ett varvtal på 3 min samt ett kast på 0,05 mm.
* Näst sista snäckskruven har ett varvtal tal på 10 sek samt satt på en något krokig axel.

Just nu håller jag på att justera detta vilket kan vara problematiskt när det fodrar sån precision.
Så jag är ju inte helt hundra på att jag är på rätt väg.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Nokturner

Post by Nokturner »

Kruxet är ju att precisionen måste vara närmast 100-procentig. Små avvikelser som knappt är mätbara får stora effekter.

Min böjda gängstång och gängade kugghjul som löper längs denna är ju egentligen en slags snäckväxel.

Gjorde en ny böjd gängstång nu med rätt förutsättningar från början och hacket varje varv tycks ha försvunnit, i alla fall kan jag inte detektera det. Tyvärr lite svårt att prova nu på dagen utan stjärnor i sikte och värmedaller i luften från balkongen. Prognosen säger just nu att de skall komma fram redan i morgon kväll igen så jag får tillfälle att prova på nytt. I kväll får jag provköra på en rad gatlyktor över alnöbron åtta km bort.

Frågan är om de vandrande stjärnorna kommit åter med detta och jag kan nog se det mha lyktraden på bron. Även se om hacket är borta, vore skönt att slippa göra om gängen i kugghjulet. Puh!
Tony

Post by Tony »

Angående gängen i kugghjulet som måste det vara av största vikt att gängen är indikerad rakt i förhållande till kugghjulet.
en sned gänga kommer omväxlande att lyfta och sänka kuggstången.
-Satte du opp kugghjulet i svarven och gängade?
Nokturner

Post by Nokturner »

Japp, gängen gjord i svarven för att få rakt. Däremot inte skuren med svarvstål, utan gjord med gängtapp som styrts mot svarvdubben. Det finns en felkälla i detta, men de vandrande stjärnor jag haft är av en helt annan magnitud än vad jag tror detta kan orsaka. Själva kugghjulet i sin tur är monterat/styr i ett kullager i ett svarvat lagersäte så det skall rotera ok. Vobblar axeln något i gängen (gängens hane/hona har ju inte heller världens tightaste tolerans i sig) tror jag ändå det ger små effekter på följningen.

Jag tror faktiskt att jag nu lokaliserat problemet med de vandrande stjärnorna till det stora kugghjulets positionering i "höjdled" i förhållande till planet på den planka på vilket det sitter monterat. Kugghjulets gäng (dess faktiska ingreppspunkt, gängen har ju en längd) måste ligga exakt i samma plan som den punkt där den gängade stången är vinkelrät mot plankan. Svårt förklara. Exakt där gängstången vinkelrätt möter plankans plan i gångjärnets förlängning. Det är i alla fall detta jag justerat med shims för att flytta växelhuset med det stora kugghjulet i höjdled och jag inbillar mig att detta gav effekt på stjärnvandringen.

I annat fall blir det som du säger att gängen ömsom kommer att lyfta och sänka stången - vandrande stjärnor.

Å andra sidan drog jag ju ett gängsnitt längs den böjda stången och rensade gängorna från kink i samma veva, så jag kan inte säga säkert vilket som hade effekt. Shimsning eller rensning av gängor. Enligt trigonometriska beräkningar bör shimsningen dock ha effekt av den storlek som de vandrande stjärnor jag sett. Men teori och praktik är ju inte alltid samma...

Hoppas det var shimsningen, annars kan jag nu ha fått tillbaks de vandrande stjärnorna i och med den nya böjda stång jag gjorde, den jag tror eliminerade det hack varje minut jag fick med den förra efter att jag dragit gängsnittet. Fixar jag det ena tycks något annat dyka upp..

Skall ut på balkongen nu och göra ett test på raden med gatlyktor som tänds när som helst nu och se om jag kan dra några slutsatser och eventuellt göra några justeringar så kameravridaren förhoppningsvis är fit för fight i morgon kväll när stjärnorna spås komma fram :-)
Fredrikdb

Post by Fredrikdb »

vet inte om detta kan hjälpa dig hjälpte mig en gång när jag byggde en billig cnc

http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/ ... Z/$_35.JPG
http://wiki.zentoolworks.com/images/e/e2/STEP_Y-13.jpg

googla "backlash nut" för mer bilder samt info

/f
Tony

Post by Tony »

Enligt bilden ser det ut som gängstången är en m8?
Jag har en liknande konstruktion på mina justermotorer. Men jag valde m5 för det var mera skonsamt mot gängen när den skulle böjas. Ändå kunde inte invändiga gängen vara längre än en standard mutter för att det inte skulle träta i hålet.
Är lite inne att när du drog snittet så kanske det blev lite för brutalt och snittet har kunnat kantra (samma lyfteffekt).
Går ju att prova olika delar av gängstången, om det nu är så...
Nokturner

Post by Nokturner »

Det där var ju en smart mutter :-)

Helt klart ligger det mycket i det du säger att gängen måste vara helt rak, hade jag inte gjort den i svarven hade det varit en huvudmisstänkt kandidat.

Gängstången är en M6 och jag har kortat av gängan i kugghjulet så den är bara tre gängvarv lång nu för att försöka få bort den där poren.

Jo, har provat olika delar av stången, tendensen tycks vara densamma överallt. Den nya stången jag gjort nu har jag dragit snittet på innan jag böjde den. Borde minska risken att det kantrat. Dessutom har jag köpt gängstången på ett annat ställe, bara för att.

Nu har jag i alla fall varit ute på balkongen och filmat gatlyktorna på alnöbron genom teleskopet. Måste vara årets intressantaste amatörfilm, gatlyktor i mörker och bilar som susar förbi under det att teleskopet panorerar vyn med följningen. Allt filmat med en extra kamera från live viewen i 10x på kameran monterad på teleskopet för att få lite förstoring på det hela så det går se eventuella avvikelser :-)

Återstår nu att analysera filmen hur allt tycks fungera. Hacket varje minut verkar i alla fall vara borta av vad jag kunde se då jag studerade live viewen med 10X förstoring.

Nu film analys time!