- hx.jpg (190.71 KiB) Viewed 2732 times
Dator krångel
Re: Dator krångel
Detta var problemet i Win 10 se bild, Terry Platt på Starlight informerad o tittar på problemet
Vad jag förstår det som så bör du få samma problem i Windows 7 och nyare eftersom din drivrutin inte är WHQL-certifierad. Jag har inte Windows 10 på någon dator själv och kan därför inte guida dig steg för steg. Men jag är säker på att det går att inaktivera att drivrutinen måste vara signerad. Det går åtminstone att installera osignerade Windowsdrivrutiner under Windows 7.
Första sidorna i denna kameramanual till ZWOs ASI120MM serie beskriver momentet rätt så bra. Det finns även några alternativa vägar att gå.
http://www.zwoptical.com/software/ASI%2 ... 20v1.2.pdf
Nåväl, ang USB till LPT omvandlare så kan jag tillägga att det finns två sorter. En vanligt förekommande och den installerar sig som en USB001 port vilket inte emulerar en LPT-port men som ändå går att ange som en skrivarport från de flesta kontorsprogram. Version två som är mycket ovanlig men går att specialbeställa installerar sig som en LPT-port under enhetshanteraren. Då kan alla program använda porten eftersom den då ses som en helt vanlig LPT-port. Det är förmodligen en sån som din "USB-dosa" är. Det kanske går att via chipset i din LPT-omvandlare identifiera en annan mer lämplig drivrutin för att gå runt problemet? Det kan gå att identifera via Microsofts program USBView som går att hitta gratis på webben. Under Linux skriver man bara lsusb så får man i klartext vad alla enheter har för namn. Ingen drivrutin behöver vara installerad för att utföra detta kommando eftersom programmet bara frågar alla USB-enheter vad de har för ID och namn. Det är med största sannolikhet en standardkrets som Starlight express köpt in och monterat i en låda och sålt som specialinterface för din kamera.
Första sidorna i denna kameramanual till ZWOs ASI120MM serie beskriver momentet rätt så bra. Det finns även några alternativa vägar att gå.
http://www.zwoptical.com/software/ASI%2 ... 20v1.2.pdf
Nåväl, ang USB till LPT omvandlare så kan jag tillägga att det finns två sorter. En vanligt förekommande och den installerar sig som en USB001 port vilket inte emulerar en LPT-port men som ändå går att ange som en skrivarport från de flesta kontorsprogram. Version två som är mycket ovanlig men går att specialbeställa installerar sig som en LPT-port under enhetshanteraren. Då kan alla program använda porten eftersom den då ses som en helt vanlig LPT-port. Det är förmodligen en sån som din "USB-dosa" är. Det kanske går att via chipset i din LPT-omvandlare identifiera en annan mer lämplig drivrutin för att gå runt problemet? Det kan gå att identifera via Microsofts program USBView som går att hitta gratis på webben. Under Linux skriver man bara lsusb så får man i klartext vad alla enheter har för namn. Ingen drivrutin behöver vara installerad för att utföra detta kommando eftersom programmet bara frågar alla USB-enheter vad de har för ID och namn. Det är med största sannolikhet en standardkrets som Starlight express köpt in och monterat i en låda och sålt som specialinterface för din kamera.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4

Allt strular i win 10, tog en massa tid att installera D-link trådlösa kamera men klart nu, värre är det med SVT play, ska jag se ett program så säger det du måste installera Flash play, försöker jag göra det så säger det du har redan flashplay i Microsoft Edge du behöver inte installera flashplay ?? Prova avaktivera Activ X filter ? Och var tusan är det.
Nåväl inte har man tid och lust att titta på SVT så ingen större skada skedd, men ett exempel på dålig hantering och användarvänlighet.
h-g
Skönt att de flesta av dina datorproblem löst sig, jag rekommenderar dig att använda Mozilla Firefox istället för Edge/Internet Explorer. Chrome finns oxå som alternativ. Jag hade gärna sett att Windows 10 levererades utan webbläsare och utan allt sånt som man inte behöver men med alla optimeringar för ny hårdvara.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9