Bortglömda ljusa miror
-
- spamtest: JA
Re: Bortglömda ljusa miror
Ett exempel på bra internationellt samarbete! Sekvensteamet i AAVSO brinner för sin uppgift, annars skulle dom inte syssla med det, och även för dem blir det förstås inspirerande när det sedan kommer in resultat för de aktuella variablerna.
Över huvud taget känns det som om en massa pusselbitar kommit på plats inom svensk variabelastronomi. Olika processer griper tag i varandra som kuggarna i kugghjul, på ett sätt som verkade rätt avlägset för bara några år sedan. Det kommer att resultera i en mängd intressanta resultat.
Extra bra vore om vi kunde bli några fler som engagerar sig i denna extremt spännande gren av amatörastronomin. Kom gärna till Slottsskogsobservatoriet på lördag den 14:e april ifall ni känner något intresse för ämnet.
M v h
Hans Bengtsson
Över huvud taget känns det som om en massa pusselbitar kommit på plats inom svensk variabelastronomi. Olika processer griper tag i varandra som kuggarna i kugghjul, på ett sätt som verkade rätt avlägset för bara några år sedan. Det kommer att resultera i en mängd intressanta resultat.
Extra bra vore om vi kunde bli några fler som engagerar sig i denna extremt spännande gren av amatörastronomin. Kom gärna till Slottsskogsobservatoriet på lördag den 14:e april ifall ni känner något intresse för ämnet.
M v h
Hans Bengtsson
Nu finns det sekvenser för GS Cyg och XY Cyg.
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
BI Her, TW Cep och AW Cep finns oxå.
/Tomas W
/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Och nu finns det även sekvenser för V462, V663, V673 och V750 Cyg.
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
Jag har nyss lagt in några obsar av mirorna i Lyra och Cepheus, från i förmiddags. Håller som bäst på med att skriva script, så att jag slipper övervaka insamlingsprocessen på sekundnivå. Jag kommer nog att försöka använda mig av itel 4 och 5 i första hand, trots det stora synfältet på itel 14.
Kul att se att sekvensteamet jobbar på så snabbt. Det vore roligt att ha sekvenser för alla 50 mirorna, innan hösten har gått allt för långt.
/Tomas W
Kul att se att sekvensteamet jobbar på så snabbt. Det vore roligt att ha sekvenser för alla 50 mirorna, innan hösten har gått allt för långt.
/Tomas W
Fina obsar, intressant att du samlar in data i två färger! Och nu kan man ju med säkerhet säga att vi har fått vårt första max i det här programmet, ER Lyrae toppade ganska exakt 1 april.Tompa wrote:Jag har nyss lagt in några obsar av mirorna i Lyra och Cepheus, från i förmiddags. Håller som bäst på med att skriva script, så att jag slipper övervaka insamlingsprocessen på sekundnivå. Jag kommer nog att försöka använda mig av itel 4 och 5 i första hand, trots det stora synfältet på itel 14.
/Tomas W

Ja, verkligen bra jobb av sekvensteamet. Jag föreslår att vi fortsätter lägga in beställningar på en stjärnbild i taget lite då och då.
Jag borde lära mig skriva script för iTelescope. Som det är nu kör jag live och det är ju inte helt optimalt.
/Gustav
-
Håller med. Sekvensteamet i AAVSO ska ha all heder för de snabba och goda insatserna. Jag hade nog trott det skulle ta minst ett år för 50 miror - men det hela går med mycket större hastighet än så. Förmodligen handlar det också om förtroende, de märker att denna kartproduktion resulterar i observationer.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
V0483 Aur 2012-04-16 03:55 12.397

Den här fortsätter uppåt - men hur länge? Ser lite grand ut som om vi kanske kan få ett andra maximum i det här programmet ganska snart. Den här miran saknar både epok och period i såväl GCVS som VSX.
/Gustav

Den här fortsätter uppåt - men hur länge? Ser lite grand ut som om vi kanske kan få ett andra maximum i det här programmet ganska snart. Den här miran saknar både epok och period i såväl GCVS som VSX.
/Gustav
Nu finns det en sekvens för V2072 Cyg.
/Gustav
/Gustav
Kul att se lite resultat! Min egen favorit, v718 Tau ser ut att ha passerat minima alldeles nyss. Kul att hinna med det innan den nu blir svårobsad ett tag framöver.
Fick svar från sekvensteamet: VW, CZ, GP och v393 Her saknar för tillfället underlag. Prognosen är att underlag finns inom 60 dagar, då APASS-data troligen kommer att finnas då. Det ska väll finnas kvar något att göra i höst också
/Tomas W
Fick svar från sekvensteamet: VW, CZ, GP och v393 Her saknar för tillfället underlag. Prognosen är att underlag finns inom 60 dagar, då APASS-data troligen kommer att finnas då. Det ska väll finnas kvar något att göra i höst också

/Tomas W
Ja, det rör på sig - kul!
För CL Cyg finns ingen surveydata än, och för V2330 Cyg gäller också, enligt Tim Crawford i AAVSOs sekvengrupp, att man räknar med att få in data för en sekvens när APASS-data blir tillgängliga om ett par månader. Jodå, det kommer att finnas arbete i höst också
Jag tror det är lämpligt att lägga in önskemål om sekvensstjärnor ungefär en stjärnbild i taget, och det är bra att du och jag (och andra som beställer sekvenser) skriver om det här i tråden, så vi inte dubbelbeställer.
/Gustav
För CL Cyg finns ingen surveydata än, och för V2330 Cyg gäller också, enligt Tim Crawford i AAVSOs sekvengrupp, att man räknar med att få in data för en sekvens när APASS-data blir tillgängliga om ett par månader. Jodå, det kommer att finnas arbete i höst också

Jag tror det är lämpligt att lägga in önskemål om sekvensstjärnor ungefär en stjärnbild i taget, och det är bra att du och jag (och andra som beställer sekvenser) skriver om det här i tråden, så vi inte dubbelbeställer.
/Gustav
Programmet har kommit igång: vi har sekvenser med jämförelsestjärnor för ett antal stjärnor, det har börjat komma in obsar och vi har en första max-bestämning (ER Lyrae omkring 1 april). För att ge en liten översikt av vad vi kommit fram till hittills, finns det en tabell över programstjärnorna här.
Värt att notera är att de stjärnor som vi börjat få grepp om är alla långt från max eller i nedgång, förutom V0483 Aurigae; den är i stigande, vid tolfte magnituden och förmodas närma sig ett maximum snart. Det vore extra önskvärt med några obsar på den den närmaste tiden, så att vi kunde få in ett maximum innan obssäsongen för Kusken är över.
/Gustav
Värt att notera är att de stjärnor som vi börjat få grepp om är alla långt från max eller i nedgång, förutom V0483 Aurigae; den är i stigande, vid tolfte magnituden och förmodas närma sig ett maximum snart. Det vore extra önskvärt med några obsar på den den närmaste tiden, så att vi kunde få in ett maximum innan obssäsongen för Kusken är över.
/Gustav
-
Precis den tabellen och översikten är något som vi behövde och som jag tänkt vi skulle göra. Jättebra!
mvh
Hans Bengtsson
mvh
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Alla dessa miror kommer ligga på mitt variabelprogram sedan för 16":arn när den är i mina händer!
Mvh
Robin
Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Bra tabell! Kan behövas för att hålla reda på vad vi håller på med. Jag har nyss lagt in några nya Cyg-obsar. Fick inte med alla eftersom jag hade reserverat för lite tid och blev puttad... Om det är önskvärt kan jag lägga in scripten för de olika stjärnbilderna i 50-mirors-programmet, vartefter de blir klara.
/Tomas W
/Tomas W