Vill passa på att tacka dina mejl med veckans sammanställning som vi får varje måndag morgon. De är utan tvekan en av måndagens höjdpunkter som jag alltid ser fram emot!
Visst är det enkelt att hitta Z Peg, eller? Det är en trevlig uppenbarelse att se hur många stjärnor är lätta att hitta, bara man tar några minuter att bekanta sig med fältet omkring. Där ligger den för mig största glädje med astronomin.Björn wrote:Ja, november har verkligen varit fantastiskt bra hittills.
Efter ett par dåliga dagar, så var det återigen jättefint ikväll, så det blev en hoper med obsar.
Chi Cyg är ju ett välbesökt objekt, undrar om den har bestämt sig för att börja dala nu - den tycks ju vilja hänga sig kvar däruppe runt magnitud 5.
RS Cyg är otroligt vacker nu när den lyser lika starkt som sin 7.1 kompanjon. För de som inte obsat den tidigare, passa på!
En ganska ny bekantskap (som jag upptäckte tack vare Hernáns obsar) är Z Peg. Stjärnan i sig är väl ganska anspråkslös men den ligger väldigt fint strax under Alpha And där en räcka av ganska ljusa stjärnor ligger som ett band ner mot Z peg vilket gör att den är väldigt lätt att hitta.
KG, väldigt kul att du är tillbaka med lite obsar.
Jag har förstått att du började långt tidigare än mina första obsar som jag tog som 12-åring i april 1974, men det är ju lite kul att våra första obsar i SVO är registrerade samma månad och år
Håller med, Tomas. Det finns mycket i det, med att det blir antingen ljust (och med mycket mygg!) eller svinkallt. Det måste dock finnas någon astronomi intresserad i norra delar av landet som dessutom kan kunna intressera sig för variabler. Kanske dyker någon upp någon gång.Tompa wrote:Vad kul att det obsas så mycket! Särskilt efter denna grå höst. Jag tror att tyngdpunktsförskjutningen kan ha något att göra med ljusa nätter under sommarhalvåret och kalla nätter under vinterhalvåret. Jag väljer den varma medelvägen och obsar fotometriskt i stugvärmen![]()
Med vänlig hälsning,
Tomas W