M 82 En cigarr efter god astronatt - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

M 82 En cigarr efter god astronatt - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 82 En cigarr efter god astronatt
Exponering: 150:30:20:30
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Tror detta är så bra man kan få det med min natthimmel. Bra väder och bra guidning.Min natthmmel är som den är med alla lampor runtomkring. H alfa jo det blev en del av sådana tagningar också. Får se om jag kan mixa in de senare. Tycker inte man ser några strålar på råbilderna än så länge. Hur som helst jag är nöjd.Tur i oturen så krascha min datorn precis när jag lagt ut slutbilden här.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: M 82 En cigarr efter god astronatt - Bengt Svensson

Post by Timo »

Den fick du till mycket bra Bengt !
Mycket struktur och fina färger.
Visst är det kul med mer brännvidd så man kan fånga många fler objekt :)
Lägger du till H-alpha också så kommer mer av filamenten fram.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Jo Timo så här i efterhand förstår jag inte varförså här jag tvekat gå upp till dessa brännvidder. Men du har ju sagt det i flera år till Timo det är roligare med längre brännvidder och mer en utmaning. Astrofotografering har aldrig varit så roligt som nu. Det var många år sedan jag själv kände mig så nöjd med en galax bild.

Tog en testbild igår innan jag packade ihop på m51. Galaxen fylla hela synfältet och vilka detaljer man fick med direkt. Med mina andra refraktorer blev det nästan löjligt fotografera så små galaxer.

HA detta objektet vet jag inte om jag orkar ta mer av . Såg där var en som behövt 8 timmar ha för att få fram det bra. Då var det ändå en 11" are. Får bli framtida projekt i så fall. Blir där något av de h-alfa jag tagit (ca 1 timme) så lägger jag dit den om inte det blir bra får denna bilden duga.Ibland får man lära sig vara nöjd.

Min dator är stendöd efter kraschen som tur är ligger råbilderna i min laptopp så de har klarat sig om det nu är hårddisken som dog. Lite surt jag tappade bort min tiff orginalbild på denna slutbild.

Bengt
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag tycker som Timo att det är en fin bild med många detaljer men jag saknar skärpan. Visst måste du kunna få till den lite bättre Bengt?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Bengt

Post by Bengt »

Jag tror ärligt att denna skärpa är vad man kan få till med mina grejor och den tubulens jag har med alla hustak runt mitt obs i full bränvidd..Nu ligger min bildbehandlingsdator nera så jag kan inte fortsätta jobba med råbilderna på ett tag för att prova lite ny vägar öka skärpan.Men visst kan man dra upp de mörka stoftbanden ännu mer och kanske skärpa upp de mer men jag skulle inte få fram mer detaljer.
Jag skulle nog vilja påstå detta är gränsen för mig. Kanske skulle bilden upplevas skarpare om jag gick ner i brännvidd med reducerare men jag skulle inte få fram mer detaljer.Man ska komma ihåg denna bild ligger utlagd med 100%. Hade jag tagit med en kamera med större chip hade jag förmodligen minskat hela bilden till kanske 50 % det gör mycket på hur man upplever skärpan i en galax bild.
Tittar man på vad det är taget härifrån Sverige har jag inte sett en mer detaljrik m82 med denna apparatur storlek. Tror inte man ska ha några förväntningar att få fram den superskärpan från Sverige. Under alla åren jag fotograferat har jag bara haft ett tillfälle då det dykt upp ett sånt där fönster där bilderna blir kristallklara. Det var när jag plåta valgalaxen med min tack. Kan man bara få en transparent natthimmel får man vara glad för det

Hur går det för dig me din tub Jonas. Du borde väl hunnit med ta några bilder vid det här laget?

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fin bild på M82. Bra skärpa för att vara i den bildskalan tror jag. Krävs en natt med mycket bra seeing för att lyckas myclet bättre tror jag.
Jonas

Post by Jonas »

Du har säkert rätt Bengt. Du kanske måste bli mobil för att utnyttja 10:ans hela potential.

Jag har ännu inte kunnat testa speciellt mycket. Dels beroende på vädret men även en trilskande montering. Ikväll beger vi oss ut i mörkret söder om Kristianstad då hoppas jag kunna få till några bilder men just nu ser det lite mörkt ut eftersom min batteripack inte vill ladda fullt. Kanske dags att byta ackor i den.
Ha en skön kväll mina herrar!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Morgan

Post by Morgan »

Det är inte så ofta man ser M82 i den storleken, så helt klart en riktig spännande bild.
Att få med kaskaden från galaxens centrum kräver(vad jag förstår) H-alpha filter med riktigt lång exponeringstid, så du har en riktigt fin bild som du kan bygga vidare på.
Om tanken är att bygga vidare på den här bilden ser jag med spänning fram emot resultatet.

Bengt Är det två galaxer som ligger i höger bildkant ?

//Morgan
// Morgan
Bengt

Post by Bengt »

Tack Morgan!

Där är en liten galax såg jag till höger. Den andra "strecken" är en spike från en närbelägen stjärna.

Jag kommer säkert gå vidare med denna bild i framtiden men ska jag öka den ska jag även öka min lum exponering till det dubbla. Men alla dessa timmar på detta objekt just nu nog inte. Har lite fler objekt på min göra lista som jag är nyfiken prova på innan.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Med lite erfarenhet långa brännvidder tycker jag också det är en bra bild. Seeingen i vårt land och långa brännvidder är inte direkt något som går hand i hand.
Och är inte monteringen tip-top blir guidningen dålig och stjärnorna stora som fotbollar.

/Lasse
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja som sagt, svårigheten har kommit ifatt dig :) Att fota vid så höga brännvidder är en helt annan sak än att ligga och leka runt 1000mm och nedåt :) Jag har ju till och med varit uppe på över 3000mm! Stjärnorna blir stora då, så är det bara. Har man sen ett mindre chipp och man i princip måste lägga ut dom i full storlek, ja då är man där :)

Men du har ju lyckats bra. Verkligen klotrunda stjärnor och mycket detaljer i Galaxen! Lagom färg också om man kan säga så? Ser att du missat några myrspår?

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke och tack för responsen.Myrspår som jag faktiskt missat . Brukar inte missa sånt. Tur någon har ögon på skaftet.

Bengt

Return to “Bilder”