Hornön Observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hornön Observatorium

Post by MartinS »

Oedling wrote: 2022-09-22 16:50:35
MartinS wrote: 2022-09-22 01:03:54 Mycket fint och proffsigt bygge!

Kan rekomdera daggkåpa till reflexer och photoceller. Jag har 3D Printat mina men gär säkert att bygga av tex ett plaströr.

Har funkat i 3 år utan några problem i mitt obs.
Tack!

Det låter som en god idé, att jag inte tänkte på det direkt, jag har ju en 3d-skrivare.. :) Jag satt och funderade på om jag skulle göra en daggvärmare till reflexen men varför krångla till det :good:
Haha, var hög igenkänningsfaktor när jag läste om dina problem. Var typ det första som hände när jag försökte köra remote för fösta gången. Var övertygad om att jag hade testat allt och att det skulle gå helt smärtfritt. Vad fel man hade. Nu 3 år senare dyker det fortfarande upp nya situationer som man inte hade kunnat förutspå. Att bygga ett automatiserat observatorium är en stor men kul utmaning. :D
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

MartinS wrote: 2022-09-22 18:29:07 Haha, var hög igenkänningsfaktor när jag läste om dina problem. Var typ det första som hände när jag försökte köra remote för fösta gången. Var övertygad om att jag hade testat allt och att det skulle gå helt smärtfritt. Vad fel man hade. Nu 3 år senare dyker det fortfarande upp nya situationer som man inte hade kunnat förutspå. Att bygga ett automatiserat observatorium är en stor men kul utmaning. :D
Verkligen! Jag har haft lite strul med takstyrningen utöver fotocellen också. Jag använder RRCI (https://create.arduino.cc/projecthub/cf ... rci-fb851f) med viss modifikation då jag bland annat kör taket med en 3-fas motor, men mjukvarusidan är näst intill orörd. Varje gång jag ska öppna/stänga taket drar den 1/3 gånger bara respektive relä ett ögonblick för att sedan inte göra något mer. Jag måste då trycka öppna/stäng ytterligare en gång innan den gör det ordentligt. Inte särskilt "automatiskt" ;)

Ska försöka felsöka lite mer annars finns det ju andra mjukvarulösningar som borde fungera med den utrustning jag har.

Sedan lite off-topic för själva bygget men tyvärr har de få stjärnklara timmar jag haft denna säsong spenderats på kollimering, justering av bakfokus och tilt.. Så inga fina bilder tagna från obset att presentera ännu.