Att rengöra en limmad spegel?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Att rengöra en limmad spegel?

Post by MartinS »

Hej,

Kul att se att forumet är igång igen! Ingen aning om hur många som har hittat tillbaka än så förväntar mig inte så värst många svar. :)

Det är i alla fall dags att ta tag i rengöring av speglar på mitt newton teleskop. När jag köpte det 2020 var det inte rengjort på många år och redan då rätt mycket bös på båda spegelarna. Har skjutit på detta ett tag eftersom Detta är första gången jag behöver rengöra speglar och är väldigt väldigt rädd om mitt teleskop (ASA N10).

Nu till problemet att primärspegeln är limmad i specelcellen. Samma gäller för sekundärspegeln.

Är det någon som har erfarenhet av hur man gör i ett sådant fall??

Jag har hittat många trådar och videos som förklarar hur man gör men alla innebär att man behöver sänka ner spegeln i ett vattenbad.

Idag fann jag även en pdf från asa som visar en metod med blött hushållspapper (bifogad fil) men kanske funkar bättre på större instrument. Överväger istället att sänka ner hela cellen i vatten, rimligen borde den inte ta skada av detta om om inte limmet då är känsligt för vatten. :S

/Martin
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Att rengöra en limmad spegel?

Post by Robert »

i AAK har vi inte rengöring ännu på. Vi har Celestron C9,25 och är väl säker 30 år nu...
Funkar väldigt bra och har bara blåst i en blåsbälg. Bös är säker att ta bort med i en blåsbälg...

/Robert
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Att rengöra en limmad spegel?

Post by Jonas »

Hej Martin,

Det är väl ganska ovanligt med en limmad primärspegel på ett så pass exklusivt instrument men ASA har kanske använt ett lim med exceptionell styrka och flexibilitet. (Spegeln måste ju kunna röra sig beroende av temperaturskillnader.)
Det finns oerhört många limsorter vi vanliga konsumenter inte hört talas om.

Jag vill föreslå att du skriver till ASA och frågar om limmet eller dess fästpunkter kan ta skada eller försvagas om de läggs i ljummet vatten.

Rekommendationen att använda vått hushållspapper mot en spegel, anser jag inte vara speciellt seriös då detta papper kan innehålla partiklar som kan ge mikroskopiska repor. Dessutom ska du använda en mild tvållösning för rengöring - och då måste du skölja bort den med spegeln på högkant och därefter med destillerat vatten.
Den enda (nästintill) mekaniska kontakt man ska ha med spegelytan, är att ta bort de få kvarvarande vattenpärlorna. Till det prukar jag använda bomullspinnar och bara vidröra själva vattendropparna som då dras in i bomullen.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Att rengöra en limmad spegel?

Post by MartinS »

Tack för era svar!
Robert wrote: 2022-08-18 11:55:02 i AAK har vi inte rengöring ännu på. Vi har Celestron C9,25 och är väl säker 30 år nu...
Funkar väldigt bra och har bara blåst i en blåsbälg. Bös är säker att ta bort med i en blåsbälg...

/Robert
Mitt problem är att jag får dagg på båda speglarna, nu på hösten kan det ta så lite som tre timmar trots dagghuv och fläkt i teleskopet. Det är lager av pollen och annat som inte går att blåsa av då det troligtvis har fastnat på grund av vätan från allt dagg. Speglarna har som en film av allt möjligt smuts på sig. Teleskopet har troligtvis stått helt öppet i åratal innan jag köpte det. Dock är bilderna fortfarande fina. :)
Jonas wrote: 2022-08-19 14:54:18 Hej Martin,

Det är väl ganska ovanligt med en limmad primärspegel på ett så pass exklusivt instrument men ASA har kanske använt ett lim med exceptionell styrka och flexibilitet. (Spegeln måste ju kunna röra sig beroende av temperaturskillnader.)
Det finns oerhört många limsorter vi vanliga konsumenter inte hört talas om.

Jag vill föreslå att du skriver till ASA och frågar om limmet eller dess fästpunkter kan ta skada eller försvagas om de läggs i ljummet vatten.

Rekommendationen att använda vått hushållspapper mot en spegel, anser jag inte vara speciellt seriös då detta papper kan innehålla partiklar som kan ge mikroskopiska repor. Dessutom ska du använda en mild tvållösning för rengöring - och då måste du skölja bort den med spegeln på högkant och därefter med destillerat vatten.
Den enda (nästintill) mekaniska kontakt man ska ha med spegelytan, är att ta bort de få kvarvarande vattenpärlorna. Till det prukar jag använda bomullspinnar och bara vidröra själva vattendropparna som då dras in i bomullen.

Bästa hälsningar

Jonas
Det är troligtvis väl uträknat, rent optiskt har teleskopet aldrig svikit mig oavsett temperatur eller riktning. Kollimerade det för 2 år sedan och har aldrig behövt göra om det. Alltid bra vart man än pekar och då har jag ändå plockat ner teleskopet ett par gånger från monteringen. Limmet är säkert någon specialare, borde nog föröska kontakta ASA som du säger.

I instruktionen står det att man ska blöta spegeln med tvållösning och sedan lägga papper på som ska ligga kvar ett litet tag. När man tar av det lyfter man utan att röra pappret i sidled. Detta ska göras 2-4 gånger innan man sköjer av med destilerat vatten. Men som du säger, det känns lite riskfyllt att lägga hushållspapper på spegel. :)

Tror igentligen att jag har störst behov av att göra rent min sekundärspegel. Även denna är limmad och det sitter svart sammet på själva stamen (eller vad det nu heter på svenska).

Kan det gå funka att göra rent den på plats eller är det vattenbad som gäller? I så fall måste jag hålla den upp och ner under rengöring.

/Martin

Return to “Teleskop allmänt”