SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Nope, det har jag inte funderat över. Men nu har jag ju börjat göra det :) Jag är inte så klar över vad som krävs för publicering i JAAVSO, bara att kolla upp lite.

Jag håller för övrigt på att undersöka om det finns nån slags periodicitet i viloläget hos SS Cyg, genom att analysera bara B-obsar, som en början i alla fall. Långsamt mekande :)

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Det låter hoppfullt!

En som har formaliteterna kring publicering i ryggmärgen är Gustav. Han skrev exempelvis nedanstående artikel i JAAVSO. Att jag står först beror bara på min bättre bokstav (B) i efternamnet... Artikeln gick rakt genom peer-review med kommentaren ”Excellent”.

Viktigt är att man inte ger sig in i teoretiska diskussioner, vad saker och ting fysiskt beror på, då kan det alltid finnas någon bland peer-review-folket som har rakt motsatt uppfattning. Och så kan det bli en segdragen historia.

En rak och enkel redogörelse med tydliga diagram tror jag skulle gå igenom utan problem. Dina tidsserier för SS Cyg är mycket intressanta!

https://www.aavso.org/sites/default/fil ... n2/264.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

De här oscillationerna är väl det som kallas "flickering". På det i mina ögon fullständigt lysande webinaret förra veckan med professor Christian Knigge, talade han en del om just flickering - men inte precis SS Cyg. En annan som verkar ha sysslat en del med det är Albert Brusch. Jag har precis läst hans artikel "A comparative study of the strength of flickering in cataclysmic variables" från 2021 (https://arxiv.org/abs/2103.14521" onclick="window.open(this.href);return false;), där han tittat på ca 100 (!) CVs av olika slag. Han understryker alltså att vi inte har nån bra förklaring av det, även om lite olika modeller har föreslagits. Och han noterar ett par saker: flickering har störst amplitud i viloläget (quiscence) för att minska radikalt vid utbrott, och amplituten är större i kortare våglängder (vilket synts i mina SS Cyg data).

Jag tänkte att det kanske kunde vara kul att kolla också på U-bandet. Så nu försöker jag ta lite serier med U och V - kan inte bli alla färger för U kräver så mkt exponeringstid att det blir för liten upplösning då, så vi kör U-V nu och ser vad det ger.

Kanske kan det bli en liten artikel! I så fall helst ett litet sam-projekt (jag gillar att skriva ihop).

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Ojdå, det var en maffig artikel eller snarare artikelsamling på 80 sidor! Den har jag missat helt, får skylla på att den än så länge är preprint och blev tillgänglig först nyligen.

Flickering är ett uttryck som jag ibland stött på när det gäller dvärgnovor. Men jag har uppfattat det som en allmän benämning på DNO och den typen av mycket kortvariga fluktuationer. Inte den sorten av oscillationer som du fångar hos SS Cyg med ”perioder” på tiotals minuter eller någon timme. Men där får jag nog tänka om med tanke på den nya artikeln. Kan också vara så att uttrycket flickering har använts med lite varierande detaljbetydelser.

Uppgiften i artikeln om att amplituden är störst i viloläge och i korta våglängder är, som du påpekar, exakt det du funnit hos SS Cyg.

Ska läsa artikeln ordentligt vid första bästa tillfälle, den verkar väldigt intressant.

Visste inte att du har även U-filter! (eller om jag glömt det)

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Denne A Brusch har också en rätt ny där just SS Cyg ingår:
https://arxiv.org/abs/2002.06010v1?utm_ ... um=twitter" onclick="window.open(this.href);return false;

Jodå, har hela uppsättningen :) UBVRI. Fast det är första gången jag försöker använda U-filtret :) Nu står SS Cyg lite dåligt till så det blev ingen längre serie idag.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Bruch verkar vara den perfekt lämpade astrofysikern i detta sammanhang!

Hur ska jag hinna med att läsa allt detta plus förstå åtminstone det mesta? Nåja det får ta sin tid. Privilegiet med att vara amatörastronom är ju att man kan hoppa över de delar man inte känner för. Å andra sidan känner jag nog för det mesta i de artiklar som du länkar till ...

SS Cyg tycks ikväll ha varit något ljusare i U än i V? Lite överraskande. Eller kanske inte, jag har noll koll på hur U brukar förhålla sig till V hos dvärgnovor.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Vad jag kan se på AAVSO finns det bara 157 U-obsar inrapporterade. A Brusch verkar ju ha fler, i och för sig. Men inte mycket i U. Så det kanske inte är nåt ovanligt att den är starkare i U... eller så är mina mätningar helt fel. Det märker vi väl snart.. :)

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Att jag blev lite överraskad beror bara på att SS Cyg blir gradvis svagare när man går från I till R till V till B, och så tänkte jag mig att man kan extrapolera till U, och att den då borde vara ännu svagare. Men det kan vara ett feltänk, har inte kollat. Vi är inne på rätt avancerad amatörastronomi nu.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Jag hittade den här, om det ovanliga beteendet 2021, "On the nature of the anomalous event in 2021 in the dwarf nova SS Cygni and its multi-wavelength transition":

https://academic.oup.com/pasj/article-a ... P2FilUD2Fc" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jag kommer inte åt den. Nån som har läst den? Hans?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Har inte läst artikeln ännu. Men här kommer man åt den:

https://www.researchgate.net/profile/Pa ... ion_detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Ah tack!! Varför hittade inte jag den.....?? Researchgate är ju välkänt, minst sagt...

Har obsat ikväll igen och ikväll igen ligger U lite över V. Tog med B bara för att kolla. Jag har gått igenom mätningarna och allt ser vettigt ut. Det enda är att jag inte har transformationskoefficienter för U, men de kan normalt inte påverka mer än kanske nån tiondel som mest... Så det verkar lite som om U beter sig tvärt emot förväntan här....?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Det stämmer nog bra att SS Cyg är ljusare i U än i såväl B som V. Kolla här:

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 086/316802" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skulle betyda att man i viloläge med V = 11.61 får:

U = 11.22
B = 12.07
V = 11.61
R = 10.81
I = 11.27

Den skulle alltså vara ljusare i R-bandet än i I-bandet, i motsats till de två andra dvärgnovorna i tabellen. Men det stämmer knappast med verkligheten, även SS Cyg är ljusare i I-bandet än i R-bandet, se klipp nedan.

Kan det vara så att det står fel i rubriken i tabellen, att V-I egentligen ska vara R-I ? Vore ju också mest logiskt eftersom övriga färgindex ges mellan två intilliggande band.

Mvh
Hans Bengtsson
86DEF91B-696F-4900-BD31-392552A7F2AE.png
AEF83E13-6127-4610-A5E5-8CB6800FD921.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Är det nån som läst och ännu viktigare, begripit nåt av artikeln om anomalin i SS Cyg? Jag har läst igenom men det går lite över vad jag omedelbart kan greppa.

Magnus
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by davhei »

SS Cyg verkar vara i utbrott igen. Hoppas få möjlighet till en observation eller två.

Kul med det pånyttfödda forumet!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE