SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
SDST
Posts: 10
Joined: 2019-06-30 20:22:18
spamtest: JA

SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by SDST »

Ny bild i galleriet
Objekt: SN2022hrs NGC4647
Exponering: ca. 6 tim LRGB
Fotograf: Team SDST
Teleskop: TS 130mm APO
Kamera: QHY 268mm
Kommentar: Fotograferat över två nätter. Förutom novan innehåller bilden även kända objekten M59 och M60.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Team SDST ( Kribba, Pava, Goran, Roger, Claes ). Teleskopet är ett entusiast drivet projekt och finns i Extremadura,
Spanien. ASA DDM60, TS 130mm APO, QHY268mm med LRGBHOSVI filter, ASI174, Voyager och PHD.
sweron
Posts: 66
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by sweron »

Riktigt imponerande vilka bilder ni lyckas ta med SDST! Och än mer imponerad är jag över hur ni lyckas sköta detta helt remote. Här hemma har jag alltid ett minde äventyr innan jag kommer igång. ;)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by timokarhula »

För mig tar det max 10-15 minuter från tanke till handling att ha observerat supernovan. :D En fördel att inte vara beroende av all elektronik, sladdar och kablar och ha (relativt) mörkt hemma.

/Timo K
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by kribba »

"Riktigt imponerande vilka bilder ni lyckas ta med SDST! Och än mer imponerad är jag över hur ni lyckas sköta detta helt remote"

Tack! Jo men man ska veta vilket jobb vi lagt ner ( och gör fortfarande hela tiden ), fast det är ju roligt oxå att ha en aktiv hobby.
Tog ett halvår nästan efter monteringsbytet i somras innan allt blev perfekt intrimmat ( vilket det är nu ). Som längst hade vi en down period
på ett par månader. Allt blir mycket knepigare att fixa med långa avståndet. Covid satte många käppar i hjulet oxå för att kunna åka ner.

"För mig tar det max 10-15 minuter från tanke till handling att ha observerat supernovan"

Ja verkligen praktiskt. Skulle själv köra visuellt oftare om jag inte hade haft bortle 8-9 + mycket träd hemma.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Ibland undrar jag om vi möjligen tillhör den sista generationen amatörastronomer med inbyggd goto, och som med teleskop och sökare och stjärnkartor kan ströva fritt på himlavalvet, och som snabbt och lätt kan ta oss till vilket objekt som helst. Utan sladdar.

Det finns en viss paradox i att väldigt många idag har dobson-teleskop. Antalet rapporterade visuella observationer står inte i rimlig proportion till antalet sådana teleskop. Det borde, kan man tycka, myllra av obs-berättelser som gäller allehanda celesta objekt som observerats med dobson. Men det gör det inte. Är det så att teleskopen bara köps, de är ju billiga, men knappt används? Eller observeras det utan att det berättas om det? Jag vet inte.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by kribba »

Jag tror det ligger mycket i det Hans att nya generationen kör foto primärt och dobson köparna inte är dom mest inbitna ( mer prova på ). Sen vet jag många fotografer som även har en dob men kanske mer för speciella tillfällen som starparty
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: SN2022hrs NGC4647 - Team SDST

Post by davhei »

Har också undrat hur många aktiva visuella observeratörer som finns där ute som inte använder goto.

Det är ju naturligt att de som sysslar med astrofoto blir mer synliga i internetsammanhang än de som observerar visuellt. Läser man bland observationsrapporterna på SGL tycker jag observationer gjorda med dobson om inte dominerar så åtminstone står för en så pass stor andel att de inte verkar sällsynta.

Men jag vet inte. Det är förvisso sällan jag stöter på andra observatörer med dobson. Å andra sidan är det sällan jag träffar andra observatörer överhuvudtaget!

Om man med observationer menar variabelobsar så kan jag tänka mig några anledningar till varför många väljer andra teleskop till det.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE

Return to “Bilder”