Batteri för astrofotografering

Post Reply
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Batteri för astrofotografering

Post by Mille »

Hej

Jag har kört denna batteri (https://www.firstlightoptics.com/batter ... rtank.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
till min HEQ5 genom en Asiair pro och min digitalkamera (canon 600D) genom an separat usb laddare.
Nu har jag införskaffat en astrokamera 294mc pro och när jag kör även den genom Asiair så funkar det i några minuter sen dör celestron batteriet. Jag kan ingenting om elekticitet så antar att den är för klen? Vad är ett bättre portabelt alternativ? Tänkte också om jag kan köpa en till Celestron batteri som ovan som bara kör astrokameran, skulle det då funka? Tacksam för alla råd.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Batteri för astrofotografering

Post by Robert »

Jag har biltema batteriet. 60H klara ling tid och funkar bra kallt. Jag har bd dator också med -20. Lite lunkt men funka bra i 15 år....
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Batteri för astrofotografering

Post by hellbom »

Om din Celestron batteri ska ge ström till alla delar vid astrofotografering och om det är kallt ute så tar det slut fort. Batteri är mycket känsligt för kylan. Om du fotar från balkong eller altan hemma, så skaffa en nätaggregat med extra lång 220 volt kabel som du ansluter din egen 220 volt uttaget hemma. Jag har utomhus eluttag som jag använder alltid. Se till att det inte får kontakt med snö (kortslutning) :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Batteri för astrofotografering

Post by AstroFriend »

Din utrustning tar antagligen omkring 5 amp vid 12 Volt när du startar upp. När kameran blivit nedkyld och om det är kallt ute sjunker strömförbrukningen. Kanske till 3 amp. 3x12=36W. Ditt batteri 9x12=96 Wh. Borde räcka drygt 2 timmar vid rumstemperatur. Har du kraftiga värmeband eller andra strömförbrukare blir det än sämre.

Min utrustning drar ca 1.7 Amp totalt och med ett 300 Wh Lithium batteri klarar det minst 12 timmar vid noll grader. Bilbatterier behöver överdimensioneras mer. Typ 60 Amp/h som nämndes ovan. 60x12=720Wh.

Har du möjlighet att driva det med nätspänning är det mycket enklare. Se bara till att ha jordfelsbrytare och nätagregat som är konstruerat för utomhusbruk.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Batteri för astrofotografering

Post by hellbom »

AstroFriend wrote: Har du möjlighet att driva det med nätspänning är det mycket enklare. Se bara till att ha jordfelsbrytare och nätagregat som är konstruerat för utomhusbruk.

Lars
Jag har jordfelsbrytare utomhus uttag. Viktigt. Bor man i en lägenhet är knepigare, men det finns portabel jordfelsbrytare. Som man kopplar in till jordat uttag t.ex. köket. Exempel hos Kjell.com https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p50170" onclick="window.open(this.href);return false;
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R