Månen Lunar X - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Lunar X
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: ASI 462MC
Kommentar: I tisdags upptäckte jag något av en slump detta supertydliga "Lunar-X" när jag riktade teleskopet mot månen, så jag tog 30 sekvenser som jag satte ihop till en mosaik.
X-et blir synligt när topparna på 3 kraterkanter vid terminatorn precis blir belysta. Det upprepas givetvis vid varje måncykel runt första halvmånen lite beroende på librationen.
Fenomenet är synligt i ungefär 4 timmar så det har visat sig ganska knepigt att fånga då det kan vara mulet, månen kanske inte är synlig från Sverige just då eller står lågt på horisonten.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Peter R »

En närbild på Lunar X:
Moon LunarX 2022-02-08-02bH.jpg
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Yquem »

Fin bild på ett kul objekt!
/Anders
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by kribba »

Grym skärpa i bilden :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Anders och Kribba.

Det har visat sig svårare än vad man skulle kunna tro med tanke på att det upprepas 12 gånger per år.
Senast jag lyckades fotografera Lunar X var för nästan 5 år sedan och då var månen på bara 10° höjd och moln/dimma rullade snabbt in.

Men denna gång fick jag även med bokstäverna L, O, V och E, väldigt passande för alla hjärtans dag :D

OBS! Klicka på bilden för att den ska visas korrekt.
LunarX-Stack-06M.gif
Det kallas pareidolia när man ser former i naturen, exempelvis en hund eller ett ansikte i moln, https://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia" onclick="window.open(this.href);return false; .

Animationen publicerades även på https://spaceweather.com/archive.php?vi ... &year=2022" onclick="window.open(this.href);return false; nu på morgonen.

/*Peter R
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Kroppefjäll »

Kul Peter! Universum är lika lekfullt som dig. Vill minnas att det under Alla hjärtans dag för 15-20 år sedan också släpptes bilder på en hjärtformation på någon asteroid, kan det till och med otroligt nog ha varit (433) Eros? Minns inte. Får gåggla lite.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt fångat, som alltid från din sida!

För egen del har jag alltid undvikit att betrakta månen genom teleskop, för att slippa förstöra mörkerseendet, och det har bara blivit en snabbtitt vart tionde år eller så.

Men jag har faktiskt sett Lunar X! Det fanns en artikel i Sky and Telescope, och just när jag läste råkade det vara rätt tillfälle. Kunde konstatera att krysset var väldigt framträdande och lätt att se.

En märklig sak är att ingen av de flitiga måntecknarna på 1700-talet och 1800-talet tycks ha nämnt något om Lunar X. Många av dem måste rimligen ha sett det.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen Lunar X - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Kroppefjäll och Hans.
Kul Peter! Universum är lika lekfullt som dig. Vill minnas att det under Alla hjärtans dag för 15-20 år sedan också släpptes bilder på en hjärtformation på någon asteroid, kan det till och med otroligt nog ha varit (433) Eros? Minns inte. Får gåggla lite.
Jag googlade på "heart shaped asteroid" och fann en bild på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko fotograferad av Rosetta 2014.
Kan det vara den du tänkte på? https://www.newscientist.com/article/dn ... t-mash-up/" onclick="window.open(this.href);return false; . Fast det är förvisso inte tillräckligt långt tillbaka i tiden.
Sedemera landade Philae på kometen efter att ha studsat några gånger och hamnade utom synhåll för ett tag tills den upptäktes på några högupplösta bilder. I början var 67P/Churyumov-Gerasimenko mest omtalad för att den liknade en anka på de första bilderna som togs emot men tydligen såg det ut som ett hjärta sedd från en annan vinkel.

För egen del har jag alltid undvikit att betrakta månen genom teleskop, för att slippa förstöra mörkerseendet, och det har bara blivit en snabbtitt vart tionde år eller så.

Men jag har faktiskt sett Lunar X! Det fanns en artikel i Sky and Telescope, och just när jag läste råkade det vara rätt tillfälle. Kunde konstatera att krysset var väldigt framträdande och lätt att se.

En märklig sak är att ingen av de flitiga måntecknarna på 1700-talet och 1800-talet tycks ha nämnt något om Lunar X. Många av dem måste rimligen ha sett det.
Det har du rätt i, det är märkligt. Enligt en artikel jag hittade så kom den första dokumenterade rapporten så sent som 1974 och då borde den ha setts tusentals gånger och även fotograferats https://www.farmersalmanac.com/what-is-lunar-x-23985" onclick="window.open(this.href);return false; .

/*Peter R

Return to “Bilder”