Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post Reply
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by gigaklatch »

Halloj,

Är det någon som känner till var man kan skaffa fina, färdiga strömsladdar för 12VDC? Alternativt habila lösa kontakter och kablar för att tillverka egna sladdar?

Några tips på bra USB-kablar? Gärna med valmöjligheter när det kommer till längd och vinklade eller raka kontakter.

Med fina och bra menar jag då att de är mjuka och följsamma, tål kyla, har tillräcklig ledardiameter osv. Ser ju gärna att de också inte kostar skjortan.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by Corpze »

Ström gör jag egna, vanliga DC-pluggar och minst 2,5mm2 kabel (beroende på hur mycket ström som skall igenom)

USB kör jag lindy - mycket bra kablar.
Gärna pläterade för korrosionsskydd.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Re: Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by gigaklatch »

Corpze wrote:Ström gör jag egna, vanliga DC-pluggar och minst 2,5mm2 kabel (beroende på hur mycket ström som skall igenom)

USB kör jag lindy - mycket bra kablar.
Gärna pläterade för korrosionsskydd.

Med vänlig hälsning, Daniel
Har du mer specifika förslag på var man kan skaffa dessa kontakter och kablar?

Lindy har jag hört om förut, kan nog kanske bli ett gäng sådana!
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by Corpze »

Electrokit.vom brukar jag handla elkomponenter hos, eller elfa.

Lindykablar är nog ebay eller first light optics om du inte finner i Sverige förstås :)

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Re: Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by gigaklatch »

Corpze wrote:Ström gör jag egna, vanliga DC-pluggar och minst 2,5mm2 kabel (beroende på hur mycket ström som skall igenom)

USB kör jag lindy - mycket bra kablar.
Gärna pläterade för korrosionsskydd.

Med vänlig hälsning, Daniel
När du skriver "...minst 2,5mm2 kabel..." är det då arean på ledarna i kabeln du menar? Det låter som att det borde röra sig om väldigt tjocka kablar med så kraftiga ledare. Vad har du hittat för DC-pluggar som kan sluka så kraftiga kablar? De kablar jag har sneglat lite på hittills innehåller två ledare som vardera har en area på 0,75 mm² och själva kabeln har en ytterdiameter på cirka 6,5 millimeter. Diametern på dessa kablar är då ett par mm för tjocka för de DC-pluggar jag än så länge har fått syn på.

Lindys USB-kablar hittade jag lättillgängligt på Conrad.se. Tack för tipset om dessa!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by anivision »

Jag köper billiga DC-pluggar på Kjell.com, men jag struntar i höljet när jag monterar dom. Jag sätter krympslang med smältlim på istället.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041557" onclick="window.open(this.href);return false;
Vill man ha det riktigt styvt så lägger man två lager ;)

Detta sätt gör att det inte blir några problem med grova kablar.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rekommenderade strömsladdar och USB-kablar

Post by Corpze »

gigaklatch wrote:
Corpze wrote:Ström gör jag egna, vanliga DC-pluggar och minst 2,5mm2 kabel (beroende på hur mycket ström som skall igenom)

USB kör jag lindy - mycket bra kablar.
Gärna pläterade för korrosionsskydd.

Med vänlig hälsning, Daniel
När du skriver "...minst 2,5mm2 kabel..." är det då arean på ledarna i kabeln du menar? Det låter som att det borde röra sig om väldigt tjocka kablar med så kraftiga ledare. Vad har du hittat för DC-pluggar som kan sluka så kraftiga kablar? De kablar jag har sneglat lite på hittills innehåller två ledare som vardera har en area på 0,75 mm² och själva kabeln har en ytterdiameter på cirka 6,5 millimeter. Diametern på dessa kablar är då ett par mm för tjocka för de DC-pluggar jag än så länge har fått syn på.

Lindys USB-kablar hittade jag lättillgängligt på Conrad.se. Tack för tipset om dessa!
De DC-Pluggar som jag använt är antingen de med skruvterminal. Fram till piren har jag dragit 4mm2 och då använder jag GX-kontakt (Gärna GX12 eller större)
Nu har jag en montering med intern kabeldragning som fixar 10A då jag tar ut 2x5A i dovetailen, men man kan ju bygga en fördelningbox med små yttermått om man skall ta ut större strömstyrkor. (Tex. Pegasus astro och deras Power box finns ju färdiga men kostar en slant)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;