Vixen Montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
BalkongAstro
Posts: 4
Joined: 2008-06-14 16:48:43

Vixen Montering

Post by BalkongAstro »

Har ngn erfarenhet av monteringen
Vixen Sphinx SXD2 Mount med Star Book Ten
Läser man produktinfo är den naturligtvis nästan bäst.
Särskilt med tanke på att jag numer sysslar med vägastro (alltid mobil)
Intressantare att höra ngn användares erfarenhet.

Star Book Ten skall vara en förbättrad version av tidigare Star Book.

mvh
Balkongastro
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Vixen Montering

Post by pstymne »

För flera år sen hade jag en Vixen Sphinx av den första versionen. Den var trevlig: väldigt hög kvalitet, inga barnsjukdomar, fantastisk ergonomi, och så var den noggrann. Dessutom hade Sphinxen inga som helst driftproblem i temperaturer nedåt -20 grader. Formen var "avskalad", utan utvändig kabelspagetti eller en massa kantiga, utstickande delar.

Den dåvarande kontrollenheten, Starbook One, var mycket mer användarvänlig än de alfanumeriska kontrollenheter som nästan alla andra monteringar levererades med. Det var en enorm fördel att ha en lättanvänt planetarieprogram inbyggt i själva styrenheten. Idag, när det finns gott om planetarieappar med möjlighet till teleskopstyrning, tror jag i alla fall att jag skulle föredra att ha allt integrerat i monteringens styrenhet. Dels var skärmen anpassad för just astronomibruk, dels var tryckknapparna för styrningen designade som på en spelkonsol, och lättmanövrerade även när jag hade handskar på. Jag gissar också att dagens Starbook Ten är ännu bättre än vad Starbook One var i alla avseenden.

Till en början hade jag Sphinxen monterad på ett Berlebachstativ, UNI8, och den kombinationen var riktigt stabil samtidigt som den var så kompakt att den lätt gick in i bakluckan på bilen. Som strömförsörjning hade jag en liten starthjälp till bil. Senare gick jag över till ett permanent montage med Sphinxen monterad på en höj- och sänkbar gjutjärnspelare.

Numera nöjer jag mig med en manuell azimutalmontering, men om jag skulle återgå till en ekvatoreil goto-montering skulle Vixen Sphinx ligga bra till... ;-)

Här är ett några år gammalt test av Sphinx SX2 med Starbook Ten:
https://www.skyatnightmagazine.com/revi ... ontroller/

Det här testet säger betydligt mer. Maskinöversatt från italienska via Google Översätt:
https://www-binomania-it.translate.goog ... r_pto=wapp
BalkongAstro
Posts: 4
Joined: 2008-06-14 16:48:43

Re: Vixen Montering

Post by BalkongAstro »

Tackar för ditt svar. Ursäkta min sena reaktion.
Det lutar åt en Vixen m starbook 10. Har redan ett Berlebach för en Losmandy G11.
behöver bara en adapter för Vixen. Det som lockar är användbarhet o hög lastkapacitet m relativt låg vikt.
Mobil måste man vara om man bor i Malmö. Vill inte jobba med för mkt filter.
Snabb polinställning, låg vikt, enkel att använda, få kablar att hållla ordning på allt är bra för mobilitet.
Ska läsa de länkar du skickat.
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Vixen Montering

Post by pstymne »

Förresten... Jag satte en kort pelare mellan Vixenmonteringen och Berlebachstativet för att kunna kika rakt upp i zenit.

Lycka till och mycket nöje!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Vixen Montering

Post by anivision »

Tråd flyttad till rätt avdelning ;)

Return to “Monteringar”