ISS - Animation

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

ISS - Animation

Post by hahied »

Jag gjorde en liten animation från ISS-passagen den 30 januari.
Den täcker ett tidsintervall på ungefär 2,5 minuter och man ser hur perspektivet på ISS succesivt förändras.

/Hans
Attachments
ISS_Animation.gif
ISS_Animation.gif (1.53 MiB) Viewed 510 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS - Animation

Post by Peter R »

Grattis, jag är verkligen imponerad av att du har lyckats få detta att funka och att man kan urskilja de olika modulerna på ett sådant avstånd, framför allt i din stillbild.
Det ser onekligen ut som att du bl. a. har fått med Crew-3 Dragon samt CRS.24 Cargo Dragon som undockade några dagar efter att du fångade din sekvens. Dagen innan var tydligen 2 ryska kosmonauter ute på årets första rymdpromenad https://blogs.nasa.gov/spacestation/2022/01/page/2/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Image
Image

Naturligtvis har man sett bilder med bättre upplösning men det är då ofta tagna rakt över huvudet i närheten av centrumlinjen men du borde vara runt 500 km ifrån! Det kanske är en viss fördel iofs då vinkelhastigheten blir lägre.

Har du satt ihop enskilda frames i din animation eller har du stackat dem först?

/*Peter R
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: ISS - Animation

Post by hahied »

Tack Peter för din intressanta bildanalys!

Jag är själv förvånad över att det gick att få ut så pass bra bilder med tanke på omständigheterna, främst den störande blåsten. Tog ut utrustningen mest för att träna handhavande av montering och kamera under den relativt korta tid man har på sig under en passage.

Jag tog sammanlagt cirka 1500 bilder under passagen med 6,5 fps. Cirka 30% av dessa var värdelösa på grund av att starka vindbyar fick teleskopet att stundtals ”vibrera”.

Vad gäller animationen har jag för varje ingående bild stackat 20 näraliggande bilder av hyfsad kvalitet. Även stillbilden uppbyggd av 20 stackade bilder.

/Hans

Return to “Bilder”